Gå til innhold

Ny PSU og GPU til relativt ny stasjonær pc

Anbefalte innlegg

Jeg oppgraderte maskinen for noen måneder siden, men beholdt en del av komponentene fra min gamle, deriblant skjermkort og PSU. Jeg begynner imidlertid å merke at jeg trenger et skjermkort for de nyere spillene, og dermed en ny PSU for å dra det hele. Vil gjerne legge litt ekstra penger i en god PSU, som skal være modulær, støysvak og fremtidsrettet mtp. senere oppgraderinger.

Har følgende

- Lian Li PC73SLB
- MIST 500W
- Asus P8Z77-V LE
- Intel Core i7 3770K 3,5 GHz
- Nvidia GeForce GTX 460
- Corsair Vengeance DDR3-1600 16GB RAM
- OCZ Vector 256gb SSD
- Crucial C300 64gb SSD
- Samsung Spinpoint 200GB
- Samsung Spinpoint 500GB
- Samsung Spinpoint 1,5 TB

Skjermkort har jeg ikke peiling på, men ønsker det som måtte gi mest for pengene pr. idag.

PSU har jeg sett på disse alternativene, men er åpen for andre:

https://prisguiden.no/produkt/seasonic-p-1000-platinum-158891

https://prisguiden.no/produkt/seasonic-x-1050-gold-156280

Setter pris på forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seasonic er et meget godt valg, men du har neppe behov for 1000 - 1050 Watt. En PC som din med f.eks et nVidia GeForce Titan (det beste skjermkortet i dag) vil ikke dra mer strøm enn knappe 400 Watt fra stikkontakten, dvs PSU belastes faktisk mindre enn dette.

Og hverken CPU eller GPU vil bruke mer strøm framover. Trenden er at strømforbruket faktisk går ned.

Så om du ikke har tenkt deg SLI eller CF framover, så holder 650 Watt i lange baner og skulle du han tanken om SLI eller CF vil 750 - 850 Watt holde med god margin.

Når det gjelder valg av skjermkort er vel nVidia GTX 770 det som passer best når man tenker pris og ytelse. Et oppsett med GTX 770 vil vel på ditt oppsett dra en 300 - 350 Watt fra stikkontakten, dvs PSU belastes med ca 270 - 320 Watt. Så selv med overklokking vil du knapt nå 400 Watt.

Så se heller på Seasonic X-serie fra 650 Watt eller Seasonic Platinium fra 660 Watt. Personlig ville jeg valgt Platinium. I utgangspunktet vil 650 - 660 watt holde med margin - eneste unntaket er om du har tenkt både SLI/CF og overklokking.

PS! Jeg har en PC som kjører med C2Q 8400 og GTX 460 på en 450 Watt PSU (Seasonic så klart). C2Q bruker mer strøm en i7 3770K (ca 20 Watt på load) og GTX 460 bruker ca 70 Watt mindre enn f.eks GTX 770. Altså bruker et oppsett med i7 3770K og GTX 770 50 watt mer på load enn oppsettet mitt som en 450 Watt Seasonic har ingen problemer med. Det har den faktisk gjort i snart 3 år (mangler 13 dager).

Lenke til kommentar

Takker for fine svar. Da blir det nok en 660W eller 760W platinum fra Seasonic.

Med tanke på skjermkort så står det mellom 4GB GTX 760, eller 2GB GTX 770. Har en mye å vinne på å strekke seg til en 4GB utgave av GTX 760?
Det finnes jo et mylder av ulike modeller, så hvis noen har et tips til en noenlunde støysvak GTX 760 så setter jeg pris på det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...