AnonymDiskusjon Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Hei, jeg skal først forklare kort hva som har gjort at jeg har kommet i et stort økonomisk uføre. For noen år siden fikk jeg en varig skade etter en operasjon. Dette gjor at jeg fikk alvorlige smerteproblemer og gikk på sterke smertestillende (såkalte a preparater). Jeg søkte om arbeidsavklaringspenger men NAV sa blankt nei. De mente at siden jeg studerte, da kunne jeg jobbe også. Det sto også i avslaget at jeg ikke hadde benyttet meg av sykestipend ordningen i lånekassen. Jeg klaget og fikk avslag. Smerteanfallene økte og jeg ble sykere og sykere. Så derfor begynte jeg å ta opp kredittkort for å finansere det jeg trengte utenom (ja jævlig dumt, men jeg så ikke annen utvei, nav ville ikke hjelpe meg). Jeg klarte ikke å hver i jobb lenger ved siden av studiene. Studielåne rekker ikke lange veien, jeg hadde også utgifter til medisiner på over 1000 i mnd. Først, det at jeg ikke har benyttet meg av sykestipendordningen er feil. I takt med at jeg har blitt sykere ble også andelen % av det jeg fikk av legen i søknaden om sykestipend større. Det begynte meg 50% de to første semesterne. Deretter 70% det tredje og 100% nå det fjerde semestert. Gjennom disse to årene, så har jeg opparbeidet meg en kredittkort gjeld på ca 140 000 og også endel ubetalte faktura krav. Så total gjeld er vel ca 200 000. Lenge klarte jeg å holde kontroll for jeg inngikk avdragsordninger med inkassobyråene og fikk betalingsutsettelser når jeg trengte det. Slik unngikk jeg betalingsanmerkning og klarte å betale ned gjelden litt om gangne. Nå har det blitt så mye at det har vokst over hode på meg og det nok like før det smeller. Siden jeg nylig måtte avbryte studie helt pga den overnevnte sykdommen, ar jeg nå søkt arbeidsavklaringspenger igjen. Men denne gangen på vilkår av at jeg verken er i jobb eller studie. Å at jeg selvfølgelig har en legeerklæring på at jeg foreløpig er 100% arbeidsufør. I påvente at dette skal gå igjennom så får jeg sosialstønad. Så akuratt nå har jeg meget lite og klarer ikke å betjene avdragene hos inkassobyråene. De begynner å bli veldig utålmodige.. Mange av disse kredittkortene er ikke inkassogjeld og de skal jeg nok klare å holde friske, det er inkassogjelden jeg etter hva jeg ser må først fokusere på å få fjernet. Det å hver i en situasjon der jeg står i stor fare for å bli ufør og med denne gjeldsmengden på toppen. Gjorde at jeg lenge planlagte hvordan jeg skulle ta livet mitt. Da ville jeg hver kvitt mitt både smerter og gjeld. Men hver gang har jeg tenkt, jeg må prøve litt til og se om det finnes en løsning. Å det er det jeg gjerne ønsker noen råd rundt. Jeg har noen konkrete spørsmål rundt dette. For det første, angående min forrige søknad om AAP der jeg fikk avslag. Dersom jeg får medhold nå (det er ingen grunn for at jeg får avslag nå for jeg har verken jobb eller er i studie). Kan jeg kreve tilbakebetaling på bakgrunn av at den forrige søknaden gikk i avslag? Da tenker jeg at jeg får tilbakebetalt i forhold til den prosentandelen jeg til en hver tid fikk sykestipend for. Sykestipend er det samme som "Ufør", så jeg synes dette er rimelig. Jeg tenkte jeg kunne bruke disse pengene til å dekke inn inkassogjelden med, da det vil hver mer en nok til å ordne opp. Om ikke så har jeg sjekket ut noen andre alternativer. Eksempel å ta kontakt med namnsmannen direkte for en gjeldsordning. Dette er drøyt, men når inkassobyråene ikke vil samarbeide så er det ikke så enkelt. I forhold til gjeldsordningens tid så er jo dette 5 år men jeg kommer sannsynlig til å gå på AAP i mange år før jeg kanskje blir frisk. Legene sier at sjansene for at jeg blir frisk er minimal, men det er lite håp. Det jeg har lest angående gjeldsordning er at de kan korte ned tiden til et minimum eller at gjelden slettes umiddelbart, dersom ikke gjeldsordningen ikke gir noen overskudd til kreditorene. En gjeldsordning med meg vil ikke gi noe eller svært lite overskudd til kreditorene. Regner man ut det jeg har krav på for livsopphold 6500-7500 + husleie på 5000. Er det ikke mye igjen om ikke noe? til kreditorene. For meg vil AAP hver på 2 ganger grunnbeløpet altså ca 170 000. Etter man har trukket fra skatt og det overnevnte ser det ikke lyst ut for kreditorene. På bakgrunn av min helse og det jeg vil få av støtte, hva tror dere en eventuell gjeldsordning for meg vil innebære? Dette med økonomien tynger meg veldig og dersom jeg ikke får ordnet opp så orker jeg snart ikke mer. Som dere ser så har jeg sitert flere løsninger. Dersom jeg tar selvmord, vil noen arve denne gjelden da? Kan de fraksrive seg å arve meg? Hva vil dere anbefale meg å gjøre? Takk for hjelpen Anonymous poster hash: 2a0f2...047 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 eneste gjelden som ikke arves er gjelden til lånekassen. i din situasjon burde du ha store sjanser for en gjeldsordning, men ikke forvent 6-7k i mnd + 5k til husleie, du vil få absolutt minimum så lenge ordningen gjelder, typiske er 3-5 år avhengig inntekt. hva nav angår så får du jo bare håpe på et bedre lotteri svar denne gangen. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Man kan fraskrive seg arveretten eller hva det nå heter, så det er ingen som kommer til å overta gjelden din hvis de ikke ønsker. Du står forsåvidt veldig sterkt når det kommer til å forhandle med kreditorene dine ettersom du rett og slett er betalingsudyktig på det nåværende tidspunktet*. En gjeldsordning varer såvidt jeg vet kun i 5 år, så samme hvor ubehagelig den evt vil være, så vil den være bedre enn å sitte i en evig smørje som pr dags dato ser ut til å være tilfellet. Det er dette som er pressmidlet ditt mot kreditorene. Samme hvordan man vrir og vender på dette, så trenger du hjelp. Hvis du ikke har gjort det enda, så burde du ta kontakt med f.eks kommunens gjeldsrådgiver. I situasjonen du er i, så kan nok det være til stor hjelp. *Med forbehold om at du ikke sitter på div verdier som f.eks bil som du i såfall burde selge for å betale ned (ikke betjene) lånene dine. Antar dette ikke er tilfellet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 Trådstarter: Nei, jeg sitter på ingen formue eller noe av stor verdi. Jeg er rett å slett betalingsudyktig akuratt nå. Det som er at jeg vil gjerne gjøre opp for meg, men da må inkassobyråene hver med på en kompromiss her. Eks: Skru ned renten til et normalt nivå, kutte i salær, renter og gjerne noe av hovedstolen. Vi kunne for eksempel blitt enige om at jeg betalte inn 2500 i måneden i 3 år og fikk slettet resten (bare som et eksempel). Men jeg tror ikke inkassobyråene er klar over min ekstreme situasjon. De tror jeg er student og kommer snart ut i arbeid og tjener masse penger, typisk 5-600k i året. Det er langt ifra sannheten. Jeg har aldri hvert nærmere uførepensjonshelvete en det jeg er nå. Kan jeg bruke tvungen gjeldsordning som et pressmiddel for å få dem med på en avtale om alle sakene? Søker jeg om tvungen gjeldsordning så blir det høyst sannsynlig innvilget etter hva jeg forstår å da har de tapt alt eller nesten alt av det som er utestående. Jeg leste angående livsoppholdsatser. Et sted sto der 7725 i mnd etter husleie var betalt. Å her http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/forbrukerpolitikk/gjeldsproblemer/gjeldsordningssatsene-endres-ikke-for-20.html?id=691824 Står det at for gjeldsordning er det over 10 000 i mnd for enslige. Så etter hva jeg ser ut så ser det ikke lyst ut for kreditorene eller inkassbyråene. Jeg kunne gjerne gått med på en deal på halvveien, men det er så for jævlig med salærer og gebyrer... Anonymous poster hash: 2a0f2...047 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 @Trådstarter jeg tror du har rett i det du sier. Vær obs på at gjeldsordning er noe du kun kan bruke en gang i livet, så det kan være bedre å få en frivillig avtale med kreditorene dine. Jeg tipper forresten at hvis du har 2500kr i måneden du kan betale, og 140000 i gjeld, så vil nok ikke kreditorene være helt samarbeidsvillige. 20% rente på 140k er 2333kr i måneden, så som situasjonen er nå, så får de "evig" 20% rente på 140k. God business for dem. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 Trådstarter: 2500,- er ikke noe jeg har å avse i utgangspunktet (sett utifra satsene for livsopphold) men jeg kan velge å avse dette til kreditorene, over en periode for å deretter få slettet resten av gjelden. På den måten slipper jeg betalingsanmerkning og tvungen gjeldsordning. Dette må jo hver et drømmetilbud for kreditorene egentlig sett i forhold til min situasjon. Blir det tvungen gjeldsordning så får de sannsynligvis ingneting eller ekstremt lite. Hadde jeg hvert arbeidsfør og snart kommet ut i en vanlig jobb med en halv million i årslønn, da hadde det hvert de som satt med de "beste kortene" å kunne hovet inn med renter og gebyrer. Men her er det jeg som ikke kan betjene. Kom gjerne med mer innspill. Anonymous poster hash: 2a0f2...047 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Du har ingen tvungen gjeldsordning å true dem med - gjelden din er for fersk til at du kan oppnå tvungen gjeldsordning, se gjeldsordningsloven pgf 1-4 (2) (a). Du vil heller ikke kunne få etterbetalt AAP med virkning fra det første avslaget med mindre du kan påvise at det tidligere avslaget var feil. I tillegg er det forskjell på hvor mye du får avsatt i livsopphold i en gjeldsordning og hvor mye du får avsett hvis noen begjærer utleggstrekk. Sistnevnte beløp er betydelig lavere, og man kan faktisk få trekk også i AAP-minstesatsene. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Moderatormelding Gjennom dialog med SSFF, Seksjon for selvmordsforkning og forebygging har vi fått råd om hvordan vi skal behandle innlegg fra brukere som vurderer selvmord.Tråden blir derfor stengt og jeg henviser den eller de som måtte ha reelle tanker om dette om å ta kontakt med profesjonell hjelp. Forumbrukerne her inne har ikke den nødvendige kunnskap og forutsetninger for å takle en situasjon som dette.Det finnes dyktige folk der ute som kan hjelpe deg med den slags tanker, jeg vil oppfordre å ta kontakt for ein prat. Du kan også ta kontakt anonymt på nettet gjennom nettsidene til Kirkens SOS.Kristeinformasjon i nødstilfelleKrisetelefonen til Kirkens SOS i Norge: 815 33 300 (Teksttelefonen for døve tlf. 55 32 56 97)Kirkens SOS Chat (åpningstid mandag til fredag 18:30-22:30) Om noen har spørsmål eller kommentarer så ta gjerne kontakt med meg eller andre i moderatorlaget til diskusjon.no over personlig melding.MvhNevnarion Endret 18. august 2013 av Nevnarion 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg