Gå til innhold

Feriepenger utbetalt tidlig, tabelltrekk?

mfb

Anbefalte innlegg

Har sluttet i jobben min nå da jeg begynner på utdanning til høsten.

Jeg kunne velge å få feriepengene for neste år utbetalt nå, men da må man skatte av de.

Er det noen som vet om det er et fest skattetrekk av disse pengene? eller følger man det skattekortet man har hatt i 2013.

Jeg har tabelltrekk 7101.

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel logisk å tro at de vil benytte tabellen som du alltid trekkes etter, hvis de ikke beregner etter ett skattekort er det vel 50% som gjelder.

Den totale skatten for 2013 blir uansett den samme og avvik blir ordnet opp i senest rundt denne tiden neste år.

Venter du til 1. januar blir du ikke forskuddstrekt skatt...

Lenke til kommentar

Har sluttet i jobben min nå da jeg begynner på utdanning til høsten.

Jeg kunne velge å få feriepengene for neste år utbetalt nå, men da må man skatte av de.

Er det noen som vet om det er et fest skattetrekk av disse pengene? eller følger man det skattekortet man har hatt i 2013.

Jeg har tabelltrekk 7101.

takker for svar

Du må nok skatte av feriepengene dinee til slutt uansett. Forskjellen er at om disse utbetales til ordinær tid slipper du å forhåndsskatte av dem, i stedet får du "bare" skatteregningen i ettertid når skatteoppgjøret skal leveres.

Gjør lønningskontoret korrekt trekker de den skatteprosenten du har som "alternativprosent" på skattekortet ditt. En slik "alternativprosent" som skal brukes når den ordinære trekktabellen av ulike grunner ikke passer på det som skal utbetales (oftest fordi det ikke er "lønn", men "noe annet") har enhver som har tabellkort.

Lenke til kommentar

Jeg ble trukket 50% i skatt når jeg sluttet i min forrige jobb. Om du ber arbeidsgiver om å vente med utbetalingen til over nyttår, tror jeg du vil slippe unna uten skattetrekk. Men husk at feriepengene er like skattepliktig som lønn, så du får uansett igjen det du eventuelt betaler for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...