Gå til innhold

Ny student - hjelp!

Nicuu

Anbefalte innlegg

Hei!

Imorgen starter jeg på et revisjon- og regnskapsstudium, og lurer på hvordan det er å være student på en høgskole?

Hvor mye koster det å få kjøpt alle bøkene? Jeg kommer til å pendle, da jeg ikke bor så aalt for langt unna (60km fram og tilbake!!!)

Hvordan er hverdagene som vanlig satt opp? Er det for det meste kun forelesninger?

Jeg ser at enkelte forelesninger er obligatoriske, mens mesteparten ikke. Hva gjør DU som student? Går du på alle, eller går du på dem du kan?

Er det mange som jobber ved siden av studiene? Hvordan går det?

Og dette med 60 studiepoeng hvert år. Får man studiepoeng i forhold til eksamen og innleveringer, eller hvordan blir dette regnet ut?

Har du/dere annen nyttig informasjon og tips, si gjerne ifra.

Hilsen fersk student! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enormt stor forskjell, men ett tips! Ikke kjøp bøkene før du VET at de brukes, ofte er de helt ubrukelige for faget, dette kan du spare myye penger på.

Gikk selv i den fella og kjøpte bøker fra foreleserene som bare var veggpynt og papirholdere

Kjedelig! Hvordan vet du om de kommer til å brukes eller ikke? :p

Takk for svar! :D

Lenke til kommentar

Du ser om de brukes i forelesningene ganske fort. Noen bruker bøkene bare den første uken for å lure også nei det er ikke en vits ^

Såpass!

Men drar folk på alle forelesninger? Det er jo nesten ingen som er obligatoriske på mine fag virket det som. Forelesninger er vel ganske viktige, regner jeg med.

Lenke til kommentar

Såpass!

Men drar folk på alle forelesninger? Det er jo nesten ingen som er obligatoriske på mine fag virket det som. Forelesninger er vel ganske viktige, regner jeg med.

Dra så ofte som overhodet mulig selv om det ikke er obligatorisk. Du får større utbytte av å være der i form av at du får pensum inn på flere måter. Foreleserne bruker som oftest andre ord og formuleringer enn de som står i boka, og de fleste av dem er også åpne for spørsmål i etterkant. Jo flere forelesninger, desto større sannsynlighet for at viktig stoff sitter i hodet.

Med det sagt, dette er ganske individuelt. Enkelte møter aldri opp på forelesninger, men klarer seg likevel utmerket på eksamen. Noen får lite utbytte av forelesninger og foretrekker derfor å studere helt på egen hånd. Folk er forskjellige og har ulike læringsmetoder. Prøv deg frem og se hva du er mest komfortabel med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dra så ofte som overhodet mulig selv om det ikke er obligatorisk. Du får større utbytte av å være der i form av at du får pensum inn på flere måter. Foreleserne bruker som oftest andre ord og formuleringer enn de som står i boka, og de fleste av dem er også åpne for spørsmål i etterkant. Jo flere forelesninger, desto større sannsynlighet for at viktig stoff sitter i hodet.

Med det sagt, dette er ganske individuelt. Enkelte møter aldri opp på forelesninger, men klarer seg likevel utmerket på eksamen. Noen får lite utbytte av forelesninger og foretrekker derfor å studere helt på egen hånd. Folk er forskjellige og har ulike læringsmetoder. Prøv deg frem og se hva du er mest komfortabel med.

Tusen takk! Det ga meg innsikt i hvordan det _kan_ være i alle fall! Det hjalp en del, tusen takk! :)

Lenke til kommentar

Jeg drar på alle forelesningene fordi det er den måten jeg lærer best på, leser ingenting på fritiden nesten fordi jeg lærer veldig lite av å lese, men mest av å diskutere og høre.

Du finner forhåpentlig vis ut selv hvordan du lærer best, jeg kjenner både folk som meg som må høre alt, og folk som kun går på obligatoriske forelesninger men ellers sitter hjemme å leser alt selv. Det som er greit med å gå på forelesninger er at du får en veldig god feeling på hva som er essensen i faget.

Kan jo også si at det er helt normalt å løpe rundt som en hodeløs kylling det første semesteret, det har de fleste om ikke alle av oss gjort :)

Det er jo det om er så deilig med å studere på høgskole er at endelig kan du virkelig bruke den måten du lærer best på for å få i deg stoffet.

Og hvis det er noe du lurer på faglig så er det bare å stikke oppom foreleserens kontorer, dørene er somregel oppe og de er der for å hjelpe. Veldig mange av foreleserne setter også pris på å få besøk av studentene fordi det viser engasjement, men også fordi mange er oppriktig interestert i å få studentenes synspunkt på faget.

Prøv også å komme inn i kollokvie eller lesegrupper fordi dette er gode måter å få venner og å lese på.

Dog vil jeg anbefale at du prøver å holde deg oppdatert på alt stoffet o.l. Fordi bøkene dine har en tendens til å virke veldig små fram til de siste dagene før eksamen :). Og fordi det er ditt ansvar å lære, ikke foreleseren sin. Foreleseren skal sørge for at du får tilgang til stoffet i form av forelesning, og oppgaver o.l. Det er din oppgave å være der, og/eller å gjøre oppgavene.

Studiepoeng er antall poeng hvert fag gir, feks har jeg i år: Matte, tverrkulturen forståelse og international marketing 37,5 studiepoeng. Dette er fordi jeg tar matte som et ekstra fag.

Siden det nå er din første uke blir det nok fadder opplegg denne uken, faddere er til for å hjelpe deg med å komme i kontakt (ofte ved hjelp av drikking) med andre og kan også svare på spørsmål om det å være student. Ellers hvis du lurer på noe vedrørende det å være student så har mange skoler et sånn hjelpehjørne opplegg de første ukene.

Håper du får en god studieopplevelse, selv er dette mitt siste år som student ved min høgskole, men jeg skal studere videre på en annen en.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk!

Det jeg lurer mest på er egentlig når det kommer til innkjøp av bøker. Bare 1. året, på begge semestrene kommer jo bokkjøp på 10.000,- sikkert minst. Er det virkelig nødvendig med alle disse bøkene?

Hvordan går andre studenter frem når det kommer til bokkjøp? Noen som kan hjelpe litt?

Lenke til kommentar

Ofte kan du kjøpe bøkene brukt av studenter som har hatt kursene før deg. Jeg tviler sterkt på at bøkene dine vil koste så mye som 10000 kroner. Jeg kjøper alle bøkene mine nye og det forrige semesteret brukte jeg i overkant av 2000 kroner på alle bøkene til de fem kursene jeg tok. Dette semesteret ender jeg på 1200 - 1500 kroner.

Hvorvidt det er nødvendig med alle bøkene kan du spørre andre studenter om, fortrinnsvis noen som ikke vil forsøke å selge deg bøkene de ikke brukte.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Ofte kan du kjøpe bøkene brukt av studenter som har hatt kursene før deg. Jeg tviler sterkt på at bøkene dine vil koste så mye som 10000 kroner. Jeg kjøper alle bøkene mine nye og det forrige semesteret brukte jeg i overkant av 2000 kroner på alle bøkene til de fem kursene jeg tok. Dette semesteret ender jeg på 1200 - 1500 kroner.

Hvorvidt det er nødvendig med alle bøkene kan du spørre andre studenter om, fortrinnsvis noen som ikke vil forsøke å selge deg bøkene de ikke brukte.

Hvor kjøper du? Jeg har 4 emner første semester, så 4 andre neste.

Noen av de fire emnene har f.eks 4 bøker, så det blir fort 8-10 bøker på ett semester (kom på rundt 4000,-) ved kjøpe fra akademika.

Lenke til kommentar

Og "STUDENTREGISTRERING", vil det si det å semesterregistrere seg selv? Det virker sånn fra høgskolen sine sider, kanskje en av dere kan svare på det?

09.00

Studentregistrering. Åpent hjelpehjørne i vestibylen.

Studentregistrering anbefaler vi at du gjør i løpet av denne uken. Det gjør du på nett. Oppskrift finner du i studieguide og vi har også studentassistenter som hjelper de som trenger det i foajeen på angitte tidspunkt hele den første uka i uken etter.

Det står på siden, så ble plutselig veldig usikker.

Lenke til kommentar

Bare møt opp og få hjelp. Hos oss så er studentregistrering at du registrerer deg på høgskolens systemer, ikke semesterregistrering. Men hos oss må du studentregistrere deg for å få studentnummer, noe du trenger. Alt sånn som det kan du få hjelp til i hjelpehjørne, bare å spørre :)

Lenke til kommentar

Jepp, fant ut av det idag. Det er vanlig undervisning for meg på torsdag, og jeg har fått hørt at du ikke trenger å ha bøker klare før det (får vel info om hvilke bøker som skal kjøpes da). Det er vel ikke farlig å vente med kjøp av bøker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...