Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Mulig å koble til NAS fra PC direkte med nettverkskabel via delt nettverkstilkobling?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Er det mulig å koble til NAS server fra PC direkte, dersom jeg kobler en nettverkskabel fra NAS til stasjonær PC?

Før jeg flyttet, da var serveren koblet til en ruter via kabel, og stasjonær PC var tilkoblet til Internett via WIFI. Dermed kunne jeg koble til NAS server via HTTP og CIFS fra stasjonær PC.

Men ruteren er ikke plassert i denne hybelen, og eneste mulighet jeg har for å koble til Internett er via WIFI. NAS server har ikke WIFI adapter. Stasjonær PC er tilkoblet Internett gjennom TP-Link 300Mbps High Gain Wireless USB Adapter.

Jeg har 2 stk ledige RJ45 kontakter på stasjonær PC. Det må være mulig å la andre enheter koble til Internett gjennom stasjonær PC via nettverkskabel. Har forsøkt å aktivere "Deling av Internett-tilkobling", men kan ikke koble til NAS server via HTTP eller CIFS. Merkelig nok så får jeg kontakt med server via Qnap Finder.

post-217402-0-21233800-1376839532_thumb.jpg

Deling av Internett-tilkobling

post-217402-0-08991800-1376839645_thumb.jpg

Qnap Finder finner NAS server

post-217402-0-40235800-1376839671_thumb.jpg

Kan konfigurere NAS server via Qnap Finder

Hvordan kan jeg koble til NAS server (Qnap TS-EC1279U-RP) fra stasjonær PC (Windows 7) direkte?

Så hva er løsningen her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du gigabit-nettverkskort så skal det gå med en helt vanlig nettverkskabel. Mulig du må konfigurere IP på PC og/eller NAS manuelt.

Har du bare 100MBit så går det hvis kortet større auto-MDI/MDX (eller hva det nå heter).

Når du skal dele internett så må du velge det på adapteren du har internett-tilkoblingen på. I ditt tilfelle den trådløse adapteren.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg takker for svar.

Problemet er blitt løst. Det var ikke nødvendig å aktivere "Deling av Internett-tilkobling". Alt jeg gjorde var å koble en nettverks kabel fra RJ45 port på NAS server til RJ45 port på stasjonær PC. Deretter måtte jeg bruke Qnap Finder for å endre måten NAS server får IP-adresse på. Jeg skiftet fra statisk til dynamisk IP, ved å velge "Obtain TCP/IP settings automatically via DHCP", og da gir den meg IP 169.254.100.100.

I Bergen da brukte jeg statisk IP via "Use the following static IP", som da var 192.168.10.200. Det er jo ikke rart at jeg ikke fikk kontakt med server via HTTP eller CIFS når den var stilt inn på 192.168..., mens ruter i Trondheim gir 169.254...

post-217402-0-99334400-1376842398_thumb.jpg

Jeg velger å publisere løsningen dersom andre får samme problem i fremtiden.

Tråd løst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...