Gå til innhold

Velge bort kjemi 2?

satser

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg starter nå i tredje klasse på vgs. Har hatt R1, fysikk 1 og kjemi 1 og tenker å fortsette med R2 og fysikk. Men kjemi vurderer jeg å ikke fortsette med. Jeg vet at det er stort sett bare medisin som krever at du har tatt kjemi 1+2, og jeg har mer planer om sivilingeinørstudier på NTNU.

Jeg og noen andre har snakket litt med forskjellige lærere, der en kjemilærer mener vi bør ha kjemi 2, ellers vil vi ligge så langt bak alle andre når vi starter med kjemi på universitetet. Mens andre sier at de starter på scratch, og går igjennom kjemi 1+2, og vi vil ha full mulighet til å klare oss godt uten å ha tatt kjemi på VGS.

Er det noen som har noen erfaringer med dette og har en anbefaling til hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjemikurset som undervises tidlig på ingeniørstudier er greie for dem som har hatt kjemi 1+2 tidligere, men for en del som ikke har vært borti mye av det, kan det virke som at foreleser går altfor fort frem. Selv hadde jeg kjemi 1+2 og hadde ingen behov for å sette meg ned lengre økter med dette i motsetning til de som ikke hadde hatt noe kjemi og litt kjemi.

Kjemi 1+2 gir en god plattform for siving.studiet og selv vil jeg anbefale deg å ta det hvis du har kapasitet til det. Samtidig vil du ikke lukke noen dører hvis du får lyst til å hoppe over til medisin senere, hvilket ikke er uvanlig flere gjør.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg starter nå i tredje klasse på vgs. Har hatt R1, fysikk 1 og kjemi 1 og tenker å fortsette med R2 og fysikk. Men kjemi vurderer jeg å ikke fortsette med. Jeg vet at det er stort sett bare medisin som krever at du har tatt kjemi 1+2, og jeg har mer planer om sivilingeinørstudier på NTNU.

Jeg og noen andre har snakket litt med forskjellige lærere, der en kjemilærer mener vi bør ha kjemi 2, ellers vil vi ligge så langt bak alle andre når vi starter med kjemi på universitetet. Mens andre sier at de starter på scratch, og går igjennom kjemi 1+2, og vi vil ha full mulighet til å klare oss godt uten å ha tatt kjemi på VGS.

Er det noen som har noen erfaringer med dette og har en anbefaling til hva jeg bør gjøre?

For å ha flest muligheter etter VGS anbefales fullt realfagsløp. Når det kommer til kjemi 2, så er det ikke et krav for å komme inn på ingeniørutdanningen i Norge. Det er stort sett bare medisin og odontologi, som er nevneverdige, der du trenger kjemi for å få innpass. Anbefaler deg til å ta R2 og fysikk 2, da du hovedsaklig skal gå ingeniørutdanning etter VGS. Kjemien på ingeniørutdanningen skal i teorien være såpass grei, da man ikke har som krav å ha kjemi 2 for å komme inn, og dermed kan ikke foreleser forvente at studenten skal ha det i seg fra før.

Videre vil sivilingeniør samtidig ha en del kjemi, men denne kjemien er som kj_ sier; lette for de som har hatt kjemi 2 på skolen, mens de som ikke har det må belage seg med å jobbe litt hardere. Dessverre fungerer det slik. Jeg personlig vil anbefale deg r2, kjemi 2 og fysikk 2 (kreves veldig mye arbeid, med mindre du skjønner alt på en to tre). Lykke til.

Lenke til kommentar

En ting du må huske på er at ikke alle siv.ing. linjene krever noe kjemi overhode, om du skal bli dataingeniør f.eks. behøver du ikke nødvendigvis ha noe kjemi i det hele tatt, hverken fra VGS eller i studeiet videre. Noe jeg er sjeleglad over. Og husk på at de fleste linjene kun krever fysikk 1, fysikk 2 er bare ekstra snadder.

Når det er sagt så er det selvsagt lurt med fult realfagsløp om du tror du kan klare det.Jeg for min del to istedet samfunnsøkonmi 1 + R2 og Fys2, det var for min del mer interesant enn mer karbonbindinger.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Om du har kapasitet til det og vurderer et studie som inneholder kjemi hadde jeg tatt det.

Selv om kjemi ikke er et inntakskrav, står det at KJ 1 + 2 er anbefalt forkunnskap på NTNU sine program som inneholder kjemi.

På petroleusmteknologi også. Det er ikke et krav, men sterkt anbefalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...