Gå til innhold

Montere digitalt ampermeter i båt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.ebay.com/itm/Digital-AC-Dual-Display-300V-100A-Volt-Amp-LED-Panel-Meter-W-Current-Transformer-/321143529857

Her er et godt eksempel.

Istedenfor å koble noe inn i kretsen så lar du en av ledningene til batteriet gå GJENNOM en ringtrafo. Strømmen i den ledningen vil da indusere en spenning i viklingene i denne trafoen som lar det gå en liten strøm som er proporsjonal med hovedstrømmen.

Fordelen er at du slipper å koble noe i serie med eksisterende installasjon - dessuten er målekretsen galvanisk isolert fra hovedstrømmen.

Lenke til kommentar

Dette er den jeg har sett på: http://bit.ly/16zdf0a hva er forskjellen?

Den jeg fant er billigere...

Men uansett hvem av de jeg kjøper, måler de all strøm som blir trekt fra batteriet..? Hvis ikke hvordan skal man koble de? Hadde vært fint med en liten tegning eller forklaring av begge 2.

Og hva er en ringtrafo????

Endret av tobiasLOL5
Lenke til kommentar

På den du linker til så må du kutte kabelen og koble inn en "shunt". Dette er rett og slett en motstand som amperemeteret bruker for å beregne strømtrekket.

Hvis du ikke skjønner tegningen så få en som gjør det til å koble for deg. Det er veldig enkelt og tegningen kunne ikke vært bedre. Skjønner du ikke den så er faren for at du gjør noe galt ganske stor.

Edit: Jeg tror faktisk det ikke følger med en shunt, så den må du kjøpe i tillegg.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å bruke en motstand eller "shunt" er en ganske vanlig metode. Noen amperemetere bruker rett og slett bare kabelen i seg selv som "motstand". Dog liker jeg ikke denne metoden så veldig selv.

Godt mulig det er vanlig, men så kommer jeg fra elkraftbransjen hvor hovedstrøm som regel er noe annet enn 12 volt og 100 A :)

Anyways, ringtrafo er alltid tryggere enn å koble noe inn i kretsen man skal måle på.

Trådstarter: Ringtrafo er den ringen som ligger rundt hovedstrømkabelen på linken jeg gav deg.

Lenke til kommentar

http://www.ebay.com/itm/Digital-AC-Dual-Display-300V-100A-Volt-Amp-LED-Panel-Meter-W-Current-Transformer-/321143529857

Her er et godt eksempel.

Istedenfor å koble noe inn i kretsen så lar du en av ledningene til batteriet gå GJENNOM en ringtrafo. Strømmen i den ledningen vil da indusere en spenning i viklingene i denne trafoen som lar det gå en liten strøm som er proporsjonal med hovedstrømmen.

Fordelen er at du slipper å koble noe i serie med eksisterende installasjon - dessuten er målekretsen galvanisk isolert fra hovedstrømmen.

Godt mulig det er vanlig, men så kommer jeg fra elkraftbransjen hvor hovedstrøm som regel er noe annet enn 12 volt og 100 A :)

Anyways, ringtrafo er alltid tryggere enn å koble noe inn i kretsen man skal måle på.

Trådstarter: Ringtrafo er den ringen som ligger rundt hovedstrømkabelen på linken jeg gav deg.

Ok, da kjøper jeg en sånn... Men denne er jo AC.., jeg trenger DC og heldt en uten voltmeteret, kun amp meteret. Finnes det noe sånnt??

....OG, en ting til...: den ringtrafoen skal den rundt hovedstrømkabelen ?

Eks: jeg han en båt med 4 batterier( 3 forbruk 1start) jeg tar all forbruk strømmen opp i dashbordet hvor jeg har sikringer og brytere.

Skal jeg da ta den ringtrafoen rundt pluss eller minus kabelen som går opp dit da?

Sorry for mye spørsmål men har ikke så mye peiling på dette feltet...:p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet med disse løsninger er at de ikke er fullverdige systemer for og lese av aktuelle gjenværende strøm på batteriene, de gir deg hvor mye du forbruker eventuell hvor mye du lader.

Ville heller kjøpt en med både amper og volt.

Tilsvarende løsninger koster over 1000.- her i Norge så du kan ikke forvente deg allverdens kvalitet fra disse "kinavare".

Ellers er jeg enig med de andre her at du burde få hjelp til montering siden feilmontering kan gjøre store skader både på generator, batteri og kabelnett, samt sette deg i en lei situasjon hvis strømmen plutselig forsvinner når du trenger den som mest.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...