Gå til innhold

Hjelp! Er dette en bra PC?

Anbefalte innlegg

Jeg skal bestille komponenter fra komplett.no og lurte på om disse delene er bra (i forhold til om de vil funke bra sammen, passer sammen etc.). PC-en skal hovedsaklig brukes til gaming.

Vil denne PC-en kjøre de fleste spill? Ville dere gjort noen endringer?

HOVEDKORT: MSI Z77A-G45, Socket-1155 KR: 899

GRAFIKKORT: ASUS GeForce GTX 650 1GB PhysX CUDA KR: 999

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 KR: 649

HARDDISK: Seagate Barracuda® 1TB KR: 489

PROSESSOR: Intel Core i5-3350P Processor KR: 1349

CD ROM: Samsung DVD Writer, SH-224DB KR: 179

OPERATIVSYSTEM:

STRØMFORSYNING: Corsair CX 500M, 500W PSU KR: 548

KABINETT: Cooler Master Elite 310 Sort/Sølv KR: 229

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok klare alle dagen spill, men du må nok ned endel på grafikk på de nyere spillene.

Dessuten er denne Pcen ikke veldig fremtidssikker, som betyr at du mest sannsynlig må bytte ut alt når en oppgradering står for døra. Jeg ville lagt i litt mere penger i ny prossesor i K serien som betyr at den er ulåst å kan overklokkes.

Lenke til kommentar

Bytt ut ram med et sett 2x4GB. Skjermkortet er litt i svakeste laget. Kom heller tilbake med ditt budsjett, så får du sikkert flere gode forslag.

Ok! Jeg har ikke noe spesielt budsjett, men jeg tenkte ikke å gå langt over 6000. Er skjermkortet for svakt? Vil dette si at den ikke vil klare å kjøre nye spill smooth, som f.eks. cod, bf, metro last night osv?

Du vil nok klare alle dagen spill, men du må nok ned endel på grafikk på de nyere spillene.

Dessuten er denne Pcen ikke veldig fremtidssikker, som betyr at du mest sannsynlig må bytte ut alt når en oppgradering står for døra. Jeg ville lagt i litt mere penger i ny prossesor i K serien som betyr at den er ulåst å kan overklokkes.

Men hvordan kan jeg da gjøre PC-en fremtidsikker? Ved å legge mer penger i prosessoren?

Lenke til kommentar

Bytt ut prosessoren med i5 4670K, hovedkortet med ASUS Z87-A og strømforsyningen med XFX 550W. ASUS GTX 760 er kjent for å være litt stillere enn Gigabyte sitt. Jeg synes 649kr for 6GB var litt mye, da ville jeg heller gått for Vengeance Pro 8GB, som bare koster en 50-lapp mer.

EDIT: Oppsettet til Omnithunder er bra. Trenger du operativsystem?

Endret av Aerow
Lenke til kommentar

Bytt ut prosessoren med i5 4670K, hovedkortet med ASUS Z87-A og strømforsyningen med XFX 550W. ASUS GTX 760 er kjent for å være litt stillere enn Gigabyte sitt. Jeg synes 649kr for 6GB var litt mye, da ville jeg heller gått for Vengeance Pro 8GB, som bare koster en 50-lapp mer.

EDIT: Oppsettet til Omnithunder er bra. Trenger du operativsystem?

Jepp, trenger et operativsystem. Vet ikke om jeg skal gå for windows 7 eller 8, og hvilken type innenfor disse (pro, ulitmate etc). Jeg klarer meg fint med windows 7, og jeg vil tro det er det billigste også. Men er det mange fordeler med å ha windows 8?

Lenke til kommentar

Jepp, trenger et operativsystem. Vet ikke om jeg skal gå for windows 7 eller 8, og hvilken type innenfor disse (pro, ulitmate etc). Jeg klarer meg fint med windows 7, og jeg vil tro det er det billigste også. Men er det mange fordeler med å ha windows 8?

Jeg ville gått for Windows 8. Har selv brukt det siden Consumer Preview for snart 2 år siden, og er veldig fornøyd. Savner du startmenyen er det flere programmer som fikser det.

Hvorfor betale mere for Haswell? Eneste forskjellen er at Haswell har litt bedre integrertgrafikk og litt mindre strømforbruk. Hadde heller betalt samme pris for en K prossesor i Ivy Brigde serien.

Etter min mening kjøper man ikke en prosessor som er ett år gammel med mindre prisen er veldig lav. Det er også andre fordeler med Haswell, blant annet nye instruksjonssett.
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Windows 8. Har selv brukt det siden Consumer Preview for snart 2 år siden, og er veldig fornøyd. Savner du startmenyen er det flere programmer som fikser det.

Etter min mening kjøper man ikke en prosessor som er ett år gammel med mindre prisen er veldig lav. Det er også andre fordeler med Haswell, blant annet nye instruksjonssett.

Koster windows 8 mye mer enn windows 7? Og har windows 8 andre fordeler som windows 7 ikke har?

Lenke til kommentar

Windows 8 er faktisk billigere. Det går rykter om at DirectX 11.2 vil være Windows 8.1 eksklusivt.

Wow. Ok, da går jeg selfølgelig for w8. Men er det flere versjoner? Jeg mener jeg har sett typer som "pro" og "ultimate", eller er det bare jeg som tuller?

Lenke til kommentar

Hvorfor betale mere for Haswell? Eneste forskjellen er at Haswell har litt bedre integrertgrafikk og litt mindre strømforbruk. Hadde heller betalt samme pris for en K prossesor i Ivy Brigde serien.

Nå får du ikke en K prosessor for samme prisen. Dessuten krever en K prosessor et dyrere hovedkort og en tredjeparts CPU kjøler dersom en skal overklokke noe særlig. IB er socket 1155, mens Haswell er socket 1150. Socket 1150 vil gi bedre oppgraderingsmuligheter i fremtiden. Men for all del, de som ikke bryr seg om å forholde seg til et budsjett må gjerne kjøpe et dyrere IB-oppsett.

Lenke til kommentar

Windows 8 er faktisk billigere. Det går rykter om at DirectX 11.2 vil være Windows 8.1 eksklusivt.

Nå får du ikke en K prosessor for samme prisen. Dessuten krever en K prosessor et dyrere hovedkort og en tredjeparts CPU kjøler dersom en skal overklokke noe særlig. IB er socket 1155, mens Haswell er socket 1150. Socket 1150 vil gi bedre oppgraderingsmuligheter i fremtiden. Men for all del, de som ikke bryr seg om å forholde seg til et budsjett må gjerne kjøpe et dyrere IB-oppsett.

Men hva er egentlig konklusjonen? Bør jeg bytte ut RAM til noe bedre (f.eks. 2x4?), bytte ut skjermkortet til noe kraftigere? Ellers er alt OK?

Lenke til kommentar

Det koster 50kr mer for 2GB mer RAM, så den er ganske bankers. Hvis budsjettet tillater det vil du få en god boost ved å oppgradere skjermkortet til ASUS GTX 760.

EDIT: Kjøpte selv Windows 8 Pro på 249kr tilbudet, men det er ikke noe spesielt spennende funksjoner på Pro som ikke er på vanlig. Du kan se forskjellene mellom vanlig, Pro og Enterprise her.

Endret av Aerow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...