Gå til innhold

Bærbar med godt trådløst nettverkskort

Anbefalte innlegg

Hei alle,

eg skal etter kvart kjøpe en ny laptop til sonen min. Han har i dag en 4 år gammal Packard Bell som har skuffande dårlig rekkevidde på trådlaust nett.

Sjølv har eg en Dell Latitude E6420 som har et veldig godt nettverkskort.

Typisk kan eg ha signalstyrke 3 av 5 på mi datamaskin mens sonen min har problemer med å finne nettet.

Uten å gå opp i prisklasse 10000,- ++, er det nokon merker eller modeller som er kjent for å ha ekstra godt nettverkskort?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Acer V5-573G fikk god omtale for god rekkevidde i notebookcheck sin test ihvertfall.

http://cdon.no/elektronikk/15inch_acer_v5-573g-54201250aii_intel_core_i5-4200u_-_12gb_-_500gb_-_windows_8_-_15%2c6%22_-_geforce_gt7-23882848

Men det er dessverre slik at mange nye bærbare maskiner har dårlig nettverkskort/antenneplassering. Sliter med det samme selv i min leilighet.

På soverommet som er 2 vegger unna ruteren (ca 8-9 meter tipper jeg) har jeg følgende resultater med flere maskiner.

Referansemaskin: Acer 3820TG, 5/5 i signalstyrke og full nedlastingshastighet (ca 1,5Mb/sec).

Asus N56VZ: 1/5 ca 130Kb/s nedlasting.

Samsung Chronos 700Z7C: ikke kontakt med nett.

Samsung Chronos 700Z3C: 1/5 ca 30Kb/s nedlasting, faller ut jevnlig, kan ikke streame youtube film.

Dell inspiron 17R SE: 2/5 ca 300Kb/s nedlasting.

Lenovo ideapad Z500: 2/5 ca 300Kb/s nedlasting.

Lenke til kommentar

På samsungene og asusene jeg har hatt problemer med så er det antenneopplegget som er dårlig. Flytter jeg wifi kortet fra Acer 3820TG over i de andre maskinene så blir resultatet bare ørlite bedre.

Det blir for dumt å måtte ty til USB nettverkskort fordi det interne er for dårlig, strengt tatt har maskinen en mangel om man må ty til så drastiske ting. Har selv returnert 1 asus og 3 samsung maskiner pga dette.

Lenke til kommentar

Jeg har hivd ut medfølgende Atheros-kort på min Asus N73JN og erstattet det med dette:

INTEL CENTRINO ULTIMATE-N 6300 802.11A/B/G/N

http://www.dustinhome.no/product/5010598567/intel-centrino-ultimate-n-6300-802-11a-b-g-n/

...det ble MYE bedre(!): stabiliteten ble vesentlig bedre, og signalstyrken gikk opp med 1-2 streker uansett situasjon.

Jeg hadde med maskinen til en kamerat og prøvde den med det kortet i en del av huset hvor han visste det omtrent ikke var forbindelse: jeg satt der og koste meg med 2-3 streker (han hadde ikke fått signal i det hele tatt med 3 forskjellige maskiner i samme område).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...