JohanB Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Går 3. år på Vgs og har tenkt meg å ta Ingeniørutdanning.. Jeg har hatt Fysikk 1, Matte R1, Kjemi og Biologi.. til siste året har jeg valgt R2 or Kjemi 2..Har fått 4 i R1 og har troen at jeg klarer å få 4 eller bedre i R2 også (ettersom det er krav for Ingeniørutdanning i NTNU, ikke sant?) og at jeg er glad i Matte Jeg hadde tenkt å utdanne som Ingeniør, helst Byggingeniører men kunne også tenke meg andre Ingeniørutdanning ettersom det er enorm mange forskjellige yrker innen Ingeniørutdanning.. Så kunne dere sende tips og innspill om blant annet hvilket universitetet/høgskole er det beste for dette utdanning med tanke på jobbmuligheter etter utdanning, miljø, osv.. Er det sant at mange sliter med å finne jobb etter at de har blitt ingeniør, jeg hadde tenkt at Norge trengte ingeniører men nå hører jeg at de sliter med å få jobb (håper det bare er tull) Jeg vet at det er mange høgskoler og universiteter, men hva er da ca. gj.snitt karakter for å komme in i noen av de beste universitetet/høgskole for Ingeniørutdanning ?? Er det lurt å ta Mastergrad? eller er det nok med Bachelor? jeg har helst lyst til å ta Mastergrad, men er det noe fordel med det, lønn, jobbmulighet osv?? Tusen Takk Endret 18. august 2013 av JohanB Lenke til kommentar
JohanB Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 og Hva er ca. gj,snitt års lønn for ny utdannet Ingeniør, og hvor mye kan det stige etterhvert? jeg har lest på nettet men disse tallene er godt 5-6 år gamle :/ Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Er det sant at mange sliter med å finne jobb etter at de har blitt ingeniør, jeg hadde tenkt at Norge trengte ingeniører men nå hører jeg at de sliter med å få jobb (håper det bare er tull) Det har jeg aldri hørt om i dagens arbeidsmarked. Hvor har du hørt det? Tvert i mot leser vi daglig om underdekningen av ingeniører i Norge. Noen ingeniører er mindre ettertraktet enn andre, for eksempel kjemiingeniører. Maskin og bygg for eksempel er veldig ettertraktet. Det er alltid lurt å ta en mastergrad, i hvert fall om du er akademisk flink og har muligheten til det. Det aller beste antar jeg er det fem-årige opplegget på NTNU, men da er du låst til 5 år før du har en utdanning. Men det er nok ikke et problem for en ung fyr som deg. Selv valgte jeg å gå for en bachelor først da jeg har lyst til å ha noe etter tre år, men så er jeg også minst 10 år eldre enn deg. Hadde jeg vært ung i dag hadde jeg nok siktet meg inn på NTNU. Høyskoleingeniør + to år mastergrad på NTNU er også en god vei å gå. Startlønn synser jeg på kan ligge rundt 500K i dag. Tror du finner ny statistikk på dette. Se Tekna eller TU. Og til slutt: Jobb hardere med matematikken. Ingeniørmatematikk er hardt, så jo flinkere du er på VGS, jo enklere blir nok overgangen. Endret 18. august 2013 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
JohanB Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Det har jeg aldri hørt om i dagens arbeidsmarked. Hvor har du hørt det? Tvert i mot leser vi daglig om underdekningen av ingeniører i Norge. Noen ingeniører er mindre ettertraktet enn andre, for eksempel kjemiingeniører. Maskin og bygg for eksempel er veldig ettertraktet. Det er alltid lurt å ta en mastergrad, i hvert fall om du er akademisk flink og har muligheten til det. Det aller beste antar jeg er det fem-årige opplegget på NTNU, men da er du låst til 5 år før du har en utdanning. Men det er nok ikke et problem for en ung fyr som deg. Selv valgte jeg å gå for en bachelor først da jeg har lyst til å ha noe etter tre år, men så er jeg også minst 10 år eldre enn deg. Hadde jeg vært ung i dag hadde jeg nok siktet meg inn på NTNU. Høyskoleingeniør + to år mastergrad på NTNU er også en god vei å gå. Startlønn synser jeg på kan ligge rundt 500K i dag. Tror du finner ny statistikk på dette. Se Tekna eller TU. Og til slutt: Jobb hardere med matematikken. Ingeniørmatematikk er hardt, så jo flinkere du er på VGS, jo enklere blir nok overgangen. tusen takk for inlegget, jeg er enig med at 5-år er bedre alternativ for meg synes jeg, siden jeg er ung og vil bli ferdig med hele Mastergraden med en gang, høres bra ut er du ferdig utdannet ingeniør nå eller driver du med å utdanne deg som ingeniør nå? siden du da du valgte å gå for en bachelorgrad @ Matte, jobber hardere og hardere med Matte nå, det er en stor fordel at jeg liker matte, og har troen at jeg kan klarer en 5er i R2, om har god innsats. Endret 18. august 2013 av JohanB Lenke til kommentar
JohanB Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 Gjerne flere innspill er velkommen, jo flere jo bedre Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Gå for sekseren du i R2. Gå inn på NTNU sine sider og se litt på de ulike programmene deres. De fleste har en video som gir litt innblikk i utdanningen. Jeg er ikke ferdig utdannet ingeniør, begynner i morgen faktisk, men har satt meg litt inn i det i forbindelse med mitt valg. På grunn av at jeg er 29 år, har jeg lyst til å ha muligheten til å begynne å jobbe etter tre år, selv om det fort blir mastergrad for min del også. Om jeg var ung hadde jeg nok gått direkte for NTNU. At du liker matte er en stor fordel ja. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Det har jeg aldri hørt om i dagens arbeidsmarked. Hvor har du hørt det? Tvert i mot leser vi daglig om underdekningen av ingeniører i Norge. Noen ingeniører er mindre ettertraktet enn andre, for eksempel kjemiingeniører. Maskin og bygg for eksempel er veldig ettertraktet. Det er alltid lurt å ta en mastergrad, i hvert fall om du er akademisk flink og har muligheten til det. Det aller beste antar jeg er det fem-årige opplegget på NTNU, men da er du låst til 5 år før du har en utdanning. Men det er nok ikke et problem for en ung fyr som deg. Selv valgte jeg å gå for en bachelor først da jeg har lyst til å ha noe etter tre år, men så er jeg også minst 10 år eldre enn deg. Hadde jeg vært ung i dag hadde jeg nok siktet meg inn på NTNU. Høyskoleingeniør + to år mastergrad på NTNU er også en god vei å gå. Startlønn synser jeg på kan ligge rundt 500K i dag. Tror du finner ny statistikk på dette. Se Tekna eller TU. Og til slutt: Jobb hardere med matematikken. Ingeniørmatematikk er hardt, så jo flinkere du er på VGS, jo enklere blir nok overgangen. Starlønn på 500k i snitt for en vanlig ingeniør høres høyt ut for meg. Kutte av 50 k tror jeg er mer realistisk. AtW Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Starlønn på 500k i snitt for en vanlig ingeniør høres høyt ut for meg. Kutte av 50 k tror jeg er mer realistisk. AtW Tenkte på sivilingeniør, men jeg poengterte at det bare var synsing. Det varierer vel litt fra ingeniør til ingeniør også. Mener ganske sikkert på at lønningene i f.eks bygg er noe lavere enn f.eks i oljebransjen, skjønt det kanskje ikke er store forskjeller. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Tenkte på sivilingeniør, men jeg poengterte at det bare var synsing. Det varierer vel litt fra ingeniør til ingeniør også. Mener ganske sikkert på at lønningene i f.eks bygg er noe lavere enn f.eks i oljebransjen, skjønt det kanskje ikke er store forskjeller. Ja, riktig, det er nok mere realistisk, det kan nok variere endel er min erfaring. Men det er ikke det viktigste heller, lønna er såpass god at noen titusner fra eller til ikke bør bestemme hva slags bransje man ønsker å jobbe i. AtW Lenke til kommentar
Philber Desanex Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Går 3. år på Vgs og har tenkt meg å ta Ingeniørutdanning.. Jeg har hatt Fysikk 1, Matte R1, Kjemi og Biologi.. til siste året har jeg valgt R2 or Kjemi 2..Har fått 4 i R1 og har troen at jeg klarer å få 4 eller bedre i R2 også (ettersom det er krav for Ingeniørutdanning i NTNU, ikke sant?) og at jeg er glad i Matte http:////www.diskusjon.no//public/style_emoticons/default/smile.png Jeg hadde tenkt å utdanne som Ingeniør, helst Byggingeniører men kunne også tenke meg andre Ingeniørutdanning ettersom det er enorm mange forskjellige yrker innen Ingeniørutdanning.. Så kunne dere sende tips og innspill om blant annet hvilket universitetet/høgskole er det beste for dette utdanning med tanke på jobbmuligheter etter utdanning, miljø, osv.. Er det sant at mange sliter med å finne jobb etter at de har blitt ingeniør, jeg hadde tenkt at Norge trengte ingeniører men nå hører jeg at de sliter med å få jobb (håper det bare er tull) Jeg vet at det er mange høgskoler og universiteter, men hva er da ca. gj.snitt karakter for å komme in i noen av de beste universitetet/høgskole for Ingeniørutdanning ?? Er det lurt å ta Mastergrad? eller er det nok med Bachelor? jeg har helst lyst til å ta Mastergrad, men er det noe fordel med det, lønn, jobbmulighet osv?? Tusen Takk Lenke til kommentar
Philber Desanex Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Bygg er et bra alternativ selv om du vil jobbe innen olje. Særlig hvis du går i retning stål/ struktur/beregning, men oljenæringen trenger mye rart. Det er ikke vanskelig å få jobb, men det svinger litt hele tiden. Det lønner seg å ta master pga jobbmuligheter. Man blir tatt litt mer på alvor, selv om noen kan mene det ikke burde være sånn. Lenke til kommentar
JohanB Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Tusen Takk for inspill alle sammen.. Jeg selv har tenkt Byggingeniører, selvom Oljeingeniører tjener mer osv, så liker jeg Byggingeniører mer er det da dette som er Kravene for å komme in på NTNU? hvis jeg ikke har valgt feil studie?? Studiepoeng som kreves, osv... Også er førstegangsvitnemål inkludert med de 4 realfags poenge eller tilles ikke dette 4 realfag med førstegangsvitnemål ? Endret 18. august 2013 av JohanB Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Jeg angrer veldig på at jeg ikke valgte byggingeniør i hvert fall og som Philber påpeker har man mange muligheter der, også innen oljebransjen. Det er lett å tenke at det kun er snakk om bolighus, men alt som skal konstrueres er relevant. Broer, plattformer, båter (?), veier, hus, etc. Det er kanskje ikke heller gitt at en 'oljeingeniør' tjener mer. Velger du noe du interesserer deg for blir du flink og forhåpentligvis betaler det seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå