Gå til innhold

[Løst] pfsense og VPN: hvordan router jeg noen maskiner utenom?


Anbefalte innlegg

Tjena!

 

Jeg har en egen maskin som kjører pfsense. Den er satt opp slik at all trafikk går igjennom en OpenVPN-tunell til nederland ettsted.

 

Cluet er at jeg har noen dupeditter og greier som ikke skulle vært med i dette oppsettet. (feks en Sonos-boks og noe annet)

 

Siden jeg ikke er noen super nettverksdude så fulgte jeg en guide på hvordan man skal sette opp dette, men jeg må rett og slett innse at det er litt over min viten.

 

Jeg har forsøkt å google dette, men jeg finner ikke den magiske siden som sier "slik gjør du det!"

 

Jeg henvender meg derfor til dere og spør om det er noen som kan hjelpe meg å sette opp pfsende på en slik måte jeg ønsker. Kompensasjon for bryderiet kan diskuteres :-)

 

TFc1ZHQ5.jpeg

Endret av hotsauce81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv snust på det her, og så selv løsningen på dette etter hvordan reglene for vpn var.

Uansett, du må lage en regel som redirecter all trafikk fra de ønskede enheter til wan interfacet ditt, og ikke det virtuelle openvpn interfacet. Eventuelt en regel som lar de enhetene omgå regelen som redirecter alt gjennom openvpn.

 

Jeg er ikke hjemme nå og kan derfor ikke ta en kikk på min egen boks, men jeg kan gjøre det senere i kveld.

Lenke til kommentar

Da var vi hjemme. Jeg vil også nevne som skrevet tidligere at jeg aldri har satt opp openvpn, og det er nok forskjellige måter å gjøre det på, men jeg antar dette skal fungere.

Du har vel en regel som beskrevet her under section 2, step 6? Hvis ikke så vil jeg gjerne se guiden du har brukt.

 

Det du gjør er at du lager en helt lik regel, men under gateway velger du default eller WAN og under source så velger du single host or alias og skriver inn IPen til enhetene dine. Du kan også velge network, men da bør du ha litt kunnskaper om hvordan subentting fungerer. Det enkleste er å lage en ny regel per enhet. Det som er veldig viktig når du gjør dette er at brannmuren sjekker traffikk regel etter regel, fra toppen på listen. Så de nye reglene du legger til må derfor være over VPN regelen din Det er knapper på siden av reglene som lar deg velge plassering.

 

Videre så bør du ha fast IP på enhetene dine, gjerne låst til macadresse på DHCP serveren.

Dette gjør du ved å gå inn på status, DHCP leases og velger add a static(...) på de enhetene du øsnker skal unngå VPN.

 

Jeg er ikke noe guidemenneske, så jeg tar forebehold om dårlige forklaringer :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gått igjennom guiden du viste til og selv om jeg ikke er 100% sikker så virker det som det er den guiden jeg har fulgt.

 

Dessverre så får jeg det ikek til å funke ved å gjøre det du sier. Jeg forstår mekanikken og logikken bak det, men det blir ingen endring.

 

Det som forunder meg litt er på instillingene til VPN-tilkoblingen så står det "interface: WAN" jeg prøvde å sette denne til "VPN" men da gikk alt ad dundas.

 

Jeg setter stor pris på om du kunen ha hjulpet meg litt til, kanskje vi kunen sett på det via TeamViewer?

Lenke til kommentar

Hei igjen, du må ikke det. Du kan velge å kjøre det uten installering :-)

 

 

Ok: jeg skal ta noen screens:

 

FW: NAT

WE02Mng2.jpeg

FW: RULES:

WFlxMlJ0.jpeg

 

FW RULES VPN:

NVBIWmt0.jpeg

 

Interface assign:

ZC9HczZx.jpeg

 

Interface astrill-vpn:

QkhQUkN2.jpeg

 

Interface WAN:

am9yVVAr.jpeg

 

System gateway:

R2lvRlBm.jpeg

 

VPN client 1/2:

<a href='http://bildr.no/view/TlJBcFBY'>http://bildr.no/view/TlJBcFBY</a>

VPN Client 2/2:

dGNlS3hj.jpeg

 

Slik, er det noe mer jeg skal slenge opp så si i fra :-)

Lenke til kommentar

Jeg har sett på flere guides nå, og de er alle like, så du har nok fulgt en slik guide.

Det er godt mulig jeg må gi opp her snart, men vi får nå ta et par kikker til.

 

Kan du gå innpå lan pass og test bypass reglene og hvise akkurat hva som står der?

Er du 100% sikker på at enhetern du tester med er tildelt 10.0.0.28. Det skal heller ikke være nødvendig å sette WAN address som destination på bypass rule

 

 

 

http://forum.pfsense.org/index.php?topic=58630.0

Etter som en admin på pfsenseforumet sier det samme som meg, så er det mulig det er noe annet som ødelgger for deg, men du kan prøve å fjerne antilockout rule eller sette bypass over den.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

jeg har utforsket litt til:

Jeg kan fjerne alle LAN bypass-regler og kun ha en:

ZmJvMElC.jpeg

 

Og på VPN-tilkoblingen har jeg valgt VPN som interface:

bnF4Q1dT.jpeg

 

Allikevel gir den meg min VPN-ip som "standard" addresse!

bEFQRTV4.jpeg

 

Jeg skjønner det ikke!

Det er akkurat som den tvinger all trafikk igjennom VPN, selv om jeg har valgt at den ikek skal "koble seg på" WAN-interfacen?

Lenke til kommentar

Altså at bypass regelen ikke fungerer og 10.0.0.28 sendes gjennom VPN?

Dessuten roter du litt nå. VPN-klienten din skal gjennom WAN. VPN interfacet er kun virtuelt og er der for at traffikk kan sendes gjennom VPN-klienten din før det sendes ut gjennom WAN interfacet, hvis det ga mening?

 

Du kan selvsagt kun ha en regel for bypass, men da må du velge network som source, la alle klienter ha en IP innen for en IPrange som du velger selv og be brannmuren la alt som sendes fra det subnettet slippe forbi VPN. Dette krever at du har kunnskap om hvordan subnetting fungerer og at du har tungen bent i munnen, fordi det blir for kluss dersom du ikke er helt stø.

 

Men igjen, er absolutt helt sikker på at enhetene du vil bypasse har 10.0.0.28 som IP, og at de er låst til den IPen? Dette har du nemlig ikke svart på? :)

Lenke til kommentar

Har ikke kikket gjennom alt, men på regelen som skal sende trafikk fra .28 må du iallefall ha ANY som destinasjon, og ikke WAN-ip - ellers gjelder den bare ting som sendes ut til din offisielle IP (uten VPN) (altså ingenting) - Ellers ser det riktig ut.

 

(Husk at WAN er din "ekte" offisielle IP, et alias for et HW-interface, mens VPN er en tjeneste som ligger oppå denne og sender spesifisert trafikk ut via sitt endepunkt)

Lenke til kommentar

Hei Chris:

 

Ja, jeg er sikker på det, Jeg har bundet MAC_addressen til ip i DHCP-serveren :-)

 

Ok, jeg forstår nå:

WAN er WAN, mens VPN-interfacet går igjennom WAN.

 

Hvorfor er det da slikt at jeg setter opp en regel på LAN som sier at trafikk fra en gitt maskin/enhet skal gå igjennom WAN-interfacet... så går den fremdeles igjennom VPN?

 

Gitt at jeg resetter til instillingene jeg har hatt hvor alt går via VPN, kan noen fortelle meg riktige regler å sette opp slik at jeg i alle fall får en device utenom VPN? Så kan jeg heller sette opp et alias med flere :-)

Lenke til kommentar
WAN er WAN, mens VPN-interfacet går igjennom WAN.

 

Hvorfor er det da slikt at jeg setter opp en regel på LAN som sier at trafikk fra en gitt maskin/enhet skal gå igjennom WAN-interfacet... så går den fremdeles igjennom VPN?

 

Men har du gjort det? Ikke i følge noen av skjermbildene du har postet?

 

Isåfall skulle det sett slik ut:

 

(Regner med at * = Any i fw'en din)

post-11787-0-35177300-1376941933_thumb.png

Lenke til kommentar

Hvorfor er det da slikt at jeg setter opp en regel på LAN som sier at trafikk fra en gitt maskin/enhet skal gå igjennom WAN-interfacet... så går den fremdeles igjennom VPN?

 

Den går ikke igjennom VPN dersom den går igjennom WAN. Det må igjennom VPN-interfacet ditt for at det skal gå gjennom VPN.

Det som skjer hos deg er jo at av en eller annen grunn så blir byass regelen din, som er riktig satt opp, omgått. Prøv å sette bypass som øverste regel, trykk apply changes og restart brannmuren.

 

 

* = any

Lenke til kommentar

Jeg fant det ut!

Herre jemini, det var jo rett... Grunnen til at jeg ikke så det er jo at jeg har aktivert squid så den cacher jo websider. Tusen takk for all hjelp Chriss!

---

EDIT: Noen IP-websider sier jeg har greid å bypasse VPN på maskinen jeg sitter på , andre ikke. Orker ikke mere av dette i dag!

Endret av hotsauce81
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...