Gå til innhold

Erfaringer med å selge utviklertjenester?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ulempen er at det kan være vanskelig å få kunder i begynnelsen hvis du ikke har ett kontaktnett som du kan bruke. Blir du syk, så: ingen lønn. Fordeler, bedre lønn, du styrer selv arbedistiden din. Du kan jobbe så mye du vil. Du starter enkelt og greit med å opprette ett enkeltmannsforetak, det er rimelig enkelt. Så må du jo jobbe deg videre for å finne potensielle kunder, du må jo også finne ut hvilken kundegruppe du sikter deg inn på. Små og mellomstore firma er gjerne ikke de med de dypeste lommene og har du ikke noe å vise til fra tidligere, så kan det bli litt vanskelig å få gode oppdrag helt i starten. Man må gjerne gå inn på oppdrag til en lav pris for å få en jobb i det hele tatt, for så å jobbe seg oppover.

Ett lite obs: vær forsiktig med å gjøre jobber gratis i begynnelsen for å lage deg ett kontaktnett. Folk som har fått noe gratis har en stygg tendens til å forvente at de fortsatt skal få ting gratis. Eventuelt vær veldig klar på at de kan få en demo gratis, men hvis de ønsker å bruke det/utvide funksjonalitet etc. så kommer det til å koste. Uansett så kan det være greit å starte i ett tradisjonelt firma i begynnelsen for å opparbeide seg kompetanse før man starter for seg selv.

Lenke til kommentar

Eg tenker mykje på det same i disse dager. Hovudutfordringa er nettverket, og mine seljarkunnskaper :)

Idag måtte eg nok brukt vesentleg tid på å selja, noko som er vanskeleg kombinert med at eg har ein fulltidsstilling.

Eg håper å få ting til etterkvart med å lage min eigen SaaS teneste som gir meg litt pengar sånn at eg iallefall får tid til å gå ut og selja meg sjølv.

Men det å jobbe for seg sjølv eller saman med andre er framtida eg ser for meg i løpet av 5-10 år. Å jobbe for andre føler eg ikkje er heilt riktig, sjølv om det har sine fordeler det og.

Lenke til kommentar

Jepp. Det interessante er at jeg trives best å arbeide med andre, så jeg søker i utgangspunktet ikke ett sololøp. Det har med å kunne arbeide med ting jeg trives med, hva nå enn det er. Ser for meg at nettverk blir en viktig brikke å få på plass. Er man heldig og kan samarbeide med noen, kan man jo utrette mye mer og får i tillegg faglige tilbakemeldinger. Men dette er bare tankespinn fra min side foreløbig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...