Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie av hus, regler angående økning av husleie og opptak i hustanden

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei har møte i morgen med utleier, så hadde vært greit å ha det juridiske på det rette når hun kommer.

I fjor så gikk jeg og 3 andre venner sammen og bestemte oss for leie et hus. Vi skrev under kontrakten til forbrukerrådet.

I sommer så har utleier pusset opp huset (skiftet 4-5 vinduer, skiftet isolasjon og skiftet verandadør) Hun vil da øke husleien med 500 ,-. Hvordan er reglene rundt dette? Vi er ikke helt fornøyd med det fordi huset er gammelt og standarden relativt dårlig. Vi syntes det var greit fordi vi liker godt å bo sammen og utleier har også vært grei med oss ellers.

I tillegg nå i August så har en til flyttet inn i huset, har utleier rett på leie fra denne personen? Det står nemlig i kontrakten at vi leier hele huset. Hun vil nemlig ha leie fra denne personen også.

Anonymous poster hash: f92cf...b98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utleier har anledning til å øke husleien tidligst 1 år etter leieforholdet startet. Justering skal ikke overstige økning i prisindeks.

Hvis det står i kontrakten at fremleie ikke er tillatt har dere ikke anledning til å ta inn en ekstra beboer, og da kan utleier kreve mer i leie.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Siste først: Dette reguleres av husleieloven § 7-1 om opptak i husstand. Er vedkommende familie eller noen sin samboer/kjæreste? Da har dere ubetinget rett til å ta opp vedkommende i husstanden. Hvis ikke må dere ha godkjenning fra utleier, men dette har dere krav på dersom ikke "vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket". Jeg tror dere kommer langt med at huseier har sagt at dette er greit mot at hun får betaling. Da har hun i praksis sagt at leierens persons forhold ikke gir noen (saklig) grunn til å nekte, og at husrommet ikke blir overbefolket. Altså: Dersom hun aksepterer innflytting mot leie, har hun i praksis godtatt opptak i husstand.

Hva gjelder oppgradering av husrommet, så kan jeg ikke se at dette gir noe grunnlag for økt leie. Men her er jeg ærlig talt litt usikker. I følge lovkommentaren på rettsdata (av Chr. Wyller) gir ikke standardheving krav på økt leie, men huseier har lov til å gjennomføre endringer dersom det ikke medfører ulempe for dere. Når leien uansett skal tilpasses gjengs leie (etter 3 år), kan standardhevingen tas hensyn til. Noe særlig rettskildemessig belegg for påstanden har ikke jeg i farta, men det virker jo naturlig. Avtaler skal holdes slik som de er inngått, og dersom utleier velger å gi dere mer enn dere har krav på gir ikke det han noe krav på tilsvarende fra dere, det kreves at avtalen endres, og dermed at dere samtykker.

Lenke til kommentar

1) Økning av husleien kan foretas i medhold av husleieloven kapittel 4 (indeksøkning og "gjengs leie"-økning), og også i medhold av kapittel 9 (endringsoppsigelse - hvis det er grunnlag for oppsigelse). Det du beskriver fremstår ikke som oppussing, men som vedlikehold. Vedlikehold er huseiers plikt etter husleielovens kapittel 5, og det kan han/hun ikke ta seg betalt for gjennom høyere husleie. Det skal allerede ligge i husleien.

2) Opptak i husstand reguleres av husleieloven pgf 7-1, ikke av reglene om fremleie. Utleier kan i utgangspunktet ikke kreve høyere leie fordi det bor flere personer i boligen, for leie skal reflektere boligens verdi på leiemarkedet (jfr. husleieloven pgf 4-1), ikke antall personer som bor der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...