Runar Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Jeg har en dings jeg skal koble på bilens strømnett slik at jeg slipper å bruke det ene 12V-uttaket jeg har. Det fulgte med en egen ledning for å koble dingsen på via sikringsboksen: Ledningen splittes i to, og den ene enden er av U-typen og skal jordes: Mens den andre, av typen spade, skal kobles til et «live» eller «switched» uttak i sikringsboksen: Her er det jeg tenker å gjøre, men før jeg gjør det vil jeg gjerne ha bekreftet at det ikke på noen måte er dumt eller skadelig: U-typen jordes ved å kobles rett på bilens karosseri der det lar seg gjøre. En sikring har to pinner som passer inn i hvert sitt hull. Jeg fant en sikring (20A) som visstnok kun brukes på stasjonsvognutgaven av bilen min, og som kun gir strøm når tenningen er på. Jeg tenkte å fjerne sikringen og sette spadekoblingen inn i det ene hullet. Til informasjon har ledningen med spadekoblingen en egen liten sikring. Kan noen bekrefte eller avkrefte at det jeg gjør går fint? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Det går helt fint, så lenge det er en egen sikring på den ledningen du plugger inn. Det kan være lurt å måle mellom karosseri og punktet du kobler den til (med tenninga slått på) for å sjekke at du plugger i på rett side (altså den siden som strøm kommer inn, ikke den siden som går ut til en eventuell forbruker). Er du helt sikker på at det ikke er noe på den 20A-sikringen du tar ut? Vanligvis settes det ikke inn sikringer der de ikke brukes, da står plassene tomme istedet. Du kan også plugge deg inn på en tom plass, hvis du finner en som har tenningsstrøm. De tomme plassene har ofte ikke ledninger ut på den ene siden (når du ser inn i sokkelen til sikringen er det bare klemmer i det ene hullet, som er enten direkte fra batteriet, eller fra tenninga). Jeg har selv gjort noe lignende, jeg har en sikringsholder med kabelsko i begge ender, plugget inn i batteristrøm i ene enden, og ut til sigarettenneruttaket i andre enden. På den måten gjorde jeg at jeg fikk konstant strøm i sigarettenneruttaket, istedenfor å ha det på tenninga. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 Takk for raskt svar! Instruksjonsboken sier at sikringen kun er i bruk på stasjonsvognutgaven, men ja, det er litt rart at det er en sikring der hvis den ikke brukes. Jeg skal se om jeg får sjekket verkstedmanualen. Jeg skal også ta en nærmere titt på sikringsboksen før jeg drar på jobb. Kanskje jeg finner en tom plass jeg kan bruke, som du nevnte. Hvis ikke prøver jeg det første scenarioet i morgen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Vel, ikke stol blindt på instruksjonsmanualen når det kommer til sikringene. I manualen til Poloen min står det bare at oversikten vil bli lagt til senere (har hatt bilen i 3 år nå, ingen har kommet på besøk for å endre manualen ), og det finnes ingen oversikt inni sikringsboksen heller. Men hva annet kan man forvente av Møller Bil? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Kan noen bekrefte eller avkrefte at det jeg gjør går fint? Det går helt fint, så lenge du har sikring på kabelen. Om du finner en ledig plass i sikringsboksen som Kiirre skriver, så kan du også montere kabelen inn fra baksiden der (eller med strømtyv på en evt. kabel fra den eksisterende 20A sikringen din), med en litt spesiell kabelsko (uisolert flatstifthylse med mothake). Da kan du sette inn en sikring av samme størrelse som hengesikringen på kabelen skulle vært, og droppe sistnevnte. Om sikringsholderene er loddet på et kretskort er det litt verre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå