Gå til innhold

[Løst] Kobling av kabel til internett vegg port.

code

Anbefalte innlegg

Hei,

Akkurat flyttet til student hybel, og fant selvfølgelig ut at internet på mitt rom ikke funger. Etter en rask titt fant jeg jo ut at vegg utgangen som man setter lan kabelen inni, var i rimelig dårlig stand. Og at det var en kabel som hadde falt ut.

Fra tidligere erfaring når det kommer til ting som dette så tar det tid å bestille elektriker for å fikse det greine her, så tenkte jeg skulle prøve selv.

Ut av vegg kommer det kabel med oransje, grønn, blå, brun.

Det er 8 steder å passere de, og de er plassert:

1 Blå - 5

2 Brun - 6

3 - 7

4 - 8 Grønn

Oransje har falt ut, pga. måten oransje var bøyd kom jeg til konklusjon at oransje kun kunne vært tidligere plassert på samme side som grønn, så jeg prøve 5,6,7 uten hell.

Er det noen som vet hvor disse skal plasseres, har prøvd å google litt, men virker som alle bildene jeg finner er det flere enn 4 farget kabler som kommer ut.

Takk for all hjelp, og håper jeg greide å forklare meg noe lunde.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes jo en mulighet for at dette er trådparene fra telefonledningen som kommer inn i huset/leiligheten. Med andre ord selve "DSL" kabelen som du eventuelt hadde kobla inn i routeren/modemet fra leverandør.

Er dette ett hybelhus, eller er det en hybel i en bolig? Vet du hva som har vært der før?

Lenke til kommentar

Skal det ikke være 8 i en datakabel? Kan det tenkes at dette er til telefon?

Det trodde jeg også, men etter litt googling fant jeg ut at ved kun bruk av internet under 100mbit linje trenger man kun 4 kabler. Dette er ikke til telefon.

Finnes jo en mulighet for at dette er trådparene fra telefonledningen som kommer inn i huset/leiligheten. Med andre ord selve "DSL" kabelen som du eventuelt hadde kobla inn i routeren/modemet fra leverandør.

Er dette ett hybelhus, eller er det en hybel i en bolig? Vet du hva som har vært der før?

Dette er hybelblokk, det er 170 andre med akkurat samme løsning, så de oppringning 4 kablene som er der, er vel alt som burde trengs. Jeg vet bare ikke hvordan de fargene skal kobles.

Lenke til kommentar

Det er vel 4 tråder/ledere i kabelen det er snakk om.

Jo, jeg så også at det er teknisk mulig med opptil 100 Mbit på to trådpar. Fargene har vel ikke noe å si, selv om jeg ville forventet å se parvis med hvitt (er det ikke-standard, eller er det min uvitenhet? ).

Vanskelig å vite hva som er hva uten å se andre enden, for dette ligner ikke på standardoppsett fargemessig. Med mindre nummereringen i førstepost ikke svarer til den på kontakten. Fint om noen med kunnskap kunne svare her, for jeg er også fryktelig nysgjerrig på hva dette er, og hva tanken bak oppsettet er. Får man kjøpt 8P4C-kabel billigere? Trodde ikke dette var så veldig utbredt, om i det hele tatt.

Edit: Ser det er mange rundt omkring som vil ha det til at 4-trådet kabel til Ethernet ikke vil funke i det hele tatt i dag. Hvordan passer dette inn i dagens teknologi?

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Inne i kontakten står det merket A og B på kretskortet. Du skal koble etter B.

WjrTlPk.jpg

Det er ikke merket A eller B, men det er merket hele og halve farger.

Så jeg har flere ganger prøvd å koble etter de hele fargene. Uten hell.

De par tingene jeg syntes er rart:

De 3 kablene som var på plass når jeg først fant dem, sto ikke riktig iforhold til merkene, eller noen av de diagrammene jeg har sett på nett.

Jeg vet ikke om det er noe feil med kabelen eller selve cat5e female.

Nå har jeg prøvd de fleste av mulighetene jeg kan tenkte på som jeg har sett på nett, vist på bildet ditt, og vist på selve merkene.

Lenke til kommentar

Det er vel 4 tråder/ledere i kabelen det er snakk om.

Jo, jeg så også at det er teknisk mulig med opptil 100 Mbit på to trådpar. Fargene har vel ikke noe å si, selv om jeg ville forventet å se parvis med hvitt (er det ikke-standard, eller er det min uvitenhet? ).

Vanskelig å vite hva som er hva uten å se andre enden, for dette ligner ikke på standardoppsett fargemessig. Med mindre nummereringen i førstepost ikke svarer til den på kontakten. Fint om noen med kunnskap kunne svare her, for jeg er også fryktelig nysgjerrig på hva dette er, og hva tanken bak oppsettet er. Får man kjøpt 8P4C-kabel billigere? Trodde ikke dette var så veldig utbredt, om i det hele tatt.

Edit: Ser det er mange rundt omkring som vil ha det til at 4-trådet kabel til Ethernet ikke vil funke i det hele tatt i dag. Hvordan passer dette inn i dagens teknologi?

Ja, var det jeg leste meg frem til også.

Med tanke på at de andre 150 menneskene i disse 3 blokkene bruker samme oppsett, og like gamle rom, så vet jeg jo egentlig at hva som er her, er nok til å motta Internettet dem gir oss.

Min første post var litt dårlig beskrevet, og jeg har endret titt på fargene nå i ettertid.

Var veldig mørkt, og jeg var veldig sliten, så brun ble sort, og oransje ble rød. (forsatt usikker på om det er rød eller oransje eller ikke).

Lenke til kommentar

Kan ikke bare besøke en nabo og sjekke hvordan det er koblet der? ;)

Ellers skal det kobles etter standard, dette er vel mest for å minske støy, og for å gjøre det lettere å huske rekkefølgen :)

Har selv laget kabler og satt opp veggkontakter, og det er veldig greit å følge standarden :)

Og det brukes som regel i par ja.

Kan også fint kjøres 2 linjer i samme kabel, ved bruk av bare 2 par, men som nevnt oppi her, da får man maks 100mbit, gbit krever alle 4 par.

En annen ting kan være at kablet koblet ut i andre enden?

Vil tro den går til et patchepanel i andre enden.

Lenke til kommentar

Liten update,

var inne hos en nabo, og han hadde faktisk til min overraskelse 8 kabler, og hans lignet mere på bilde TMB postet tidligere i tråden.

Hans farger var koblet: Blå 5, Grønn 6, Orange 2, Sort 8.

Jeg vet ikke om dette er noe standard universal greier, og at jeg skal prøve å kopiere det til min, eller om dette rett og slett er noe annet enn hva jeg bruker.

Edit: Jeg prøvde å kopiere hans "farge koder" uten hell.

Da er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

På bildet ditt ser det ut som at det er flere ledere som bare har blitt klippet av....kanskje du kan avisolere kabelen mer så du får frem de andre? Og så prøve å koble som naboen.

Skal prøve nu, med tanke på hvordan det var koblet fra før av, falt det meg ikke inn at det muligens var flere enn de opprinnelige 4 lederene.

Edit: Avisolerte litt ekstra, og var kun 4 ledere.

Edit2:

Prøvde å koble på nytt etter farge kodene, nå som det var mere ledning å jobbe med, etter avisoleringen. Men fungerer forsatt ikke.

Er det meningen at datamaskinene skal "finne" lan kabelen hvis den kun er koblet i dataen og ikke i noe på andre enden? Min Local Area Connection står alltid som: Network cable unplugged.

Edit3: Hvorfor viser alle diagrammer på google, brun/oransje mens min har kabel har rød/sort? Jeg har så langt koblet som om sort=brun, rød=oransje.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

EDIT4 : (FACEPALM)

Jeg burde egentlig slette tråden, men syntes den burde stå, så jeg har en måte å huske hvor dum jeg er.

1m bortenfor, under pulten min er det en annen box, ganske lik, som faktisk er ment til internet.

Den boksen jeg har holdt på å tulla med er faktisk en gammel telefon box som ikke fungerer lengre.

Facepalm.

Note to self: Lærte såfall litt om Internet & Cat5

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er fort gjort å gjøre sånne feil

Og ang farger.. Tror telenor bruker noen egne kabler, husker jeg hadde opp en boks hos foreldrene mine, og i denne var det 8 ledere, hvor 4 var røde, mener jeg å huske.

Telenor bruker fargene til Norsk Parkabel, hvor rød er B-gren i de 5 første parene mener jeg å huske

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...