Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] oppgradering av GPU

DarkSektor

Anbefalte innlegg

For øyeblikket har jeg et Evga 550TI grafikk kort, så det begynne å bli på tide med en oppgradering. Jeg kjøpte GTX 550TI i 2012 siden økonomien var lit stram da jeg bygde pcen.

Men så kommer problemet, det er jo et hav av grafikkkort på markedet.

Regner med å bruke mellom 3000-5000kr

Har vurdert Asus GTX 770 til rundt 3200kr

og Evga GTX 780 til 5200kr

vil også ha et grafikk kort som takler nåværende/kommende spill på full grafikk i 1920x1080.

I denne prisklassen er Nvidia best eller AMD best?

Har også sett lit på AMD sitt ASUS ROG 7790 3GB

noen som har noen erfaringer med disse kortene?

og vil GTX 770/780 vare noen år fremover? eller bør jeg vente til Nvidia lanserer den nye Maxvell/volta?

Endret av DarkSektor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener vel 7970? 7790 er ganske veikt, litt bedre enn 550ti, men ikke mye.

Her er ei liste fra techpowerup over kort i 1920x1080 sammenlagt i flere spill:

perfrel_1920.gif

Skal alltid ta slikt med ei klype salt, tror AMD ligger et par prosent lavere enn normalt her, kanskje grunnet drivere eller valg av spill.

Endret av tjbr
Lenke til kommentar

Styr i det minste unna 7790, det er ikke et kort å satse på. Hvis du skal ha ny GPU, sats på enten HD 7970 eller GTX 780.

Skal du ha et skjermkort som takler spill en stund framover, er vel GTX 780 noe å satse på. Men HD 7970 er heller ikke et dårlig kort.

Er ikke sikker på om en AMD Phenom II 960t kan bli en flaskehals da, selv om den er klokket til 4,3 GHz. Er ingen ekspert på slikt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

valget sto mellom AMD 7970 og GTX 780.

har lest lit rundt på benchmarks osv. har kommet frem til at det blir Evga GTX 780.

når det kommer til CPU så trur jeg at min AMD phenom II 960t holder en stund til, men om den skulle bli flaske hals så koster ikke toppmodellen til AMD shorta, drøye 1300kr.

gidder ikke å bytte ut hovedkortet+cpu ennå.

men neste gang jeg bygger nytt så blir det Intel system garantert å når den tiden kommer så blir det GTX 800/900 serien installert, om ikke GTX 1000-serien med Volta GPU.

Endret av DarkSektor
Lenke til kommentar

er ikke så mye inne på Intel, har ikke hatt intel siden Pentium III.

Men om jeg bare skal bruke datan til spill, internett og film så er det vel ingen hensikt å gå for intel.

AMD sine FX-8350 er mer en nok siden ikke driver med video redigering, 3D-rendering osv.

vet ikke helt om jeg skal bruke penger på nytt hoverkort før å kjøre en I5-4670k eller I7-4770k

Endret av DarkSektor
Lenke til kommentar

er ikke så mye inne på Intel, har ikke hatt intel siden Pentium III.

Men om jeg bare skal bruke datan til spill, internett og film så er det vel ingen hensikt å gå for intel.

AMD sine FX-8350 er mer en nok siden ikke driver med video redigering, 3D-rendering osv.

Dette kommer an på kravene du stiller til spillopplevelsen, mange tilfeller i spill der FX-8350 rett og slett ikke holder mål.

http://www.anandtech.com/show/7003/the-haswell-review-intel-core-i74770k-i54560k-tested/6

Verdt å merke seg er at AMDs ytelse per kjerne har stått nesten helt stille siden 2008 og Phenom II kom ut.

Lenke til kommentar

hadde jeg skulle bygd pcen i dag så hadde jeg valgt LGA 1150 I5-4670 uten tvil. Når det er sagt så er ikke min CPU flaske halsen i spill. mitt evga 550TI er noe svakt for dagens spill.

jeg har brukt AMD siden 2004 og de har ikke skuffet meg når det kommer til ytelse pr.krone. Eneste jeg missliker er varme problemet.

men alt i alt så er jeg ikke skuffet over min phenom II, den yter bra til være en budsjett CPU.

Trur jeg faktisk blir å bygge ny pc når Evga sitt hoverkort kommer til norge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

valget sto mellom AMD 7970 og GTX 780.

har lest lit rundt på benchmarks osv. har kommet frem til at det blir Evga GTX 780.

Hvorfor ikke GTX 770?

Nesten halve prisen med bare 13% dårligere ytelse....!

Med mindre du kjører eyefinity/suround view så skal det godt gjøres å max'e det kortet på ett par år

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...