Anvilycus Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 (endret) La elevene velge hvilket fag de har lyst til å studere! Minimum 5 fag og maksimum 12 fag. For eksempel Helse og sosial fag! http://www.vilbli.no/?Kompetanse=V.HS3005&Side=1.2&Program=V.HS&Kurs=V.HSHSF1----_V.HSHES2----_V.HSHSE3---- År 1! Obligatoriske fag [Felles programfag] Helsefremmede, Kommunikasjon og samhandling, Yrkesutøvelse Valgfag ikke obligatorisk innenfor helseutdanning [Fellesfag] Engelsk, matte, kroppsøving, matematikk, norsk, naturfag, prosjekt til fordypning Elevene skal ha 3 obligatoriske fag og kan velge 2 ekstra fag som de har lyst til å studere. Ingen av fellesfagene har noe med helse og oppvekstfag, og har ingen påvirkning på helse studiet. Hvis dere ser på år 3 i vilbli linken. Så ser dere at elevene kun har Obligatoriske fag og 1 fellesfag i kroppsøving. Vennligst bla video fram til 15:20 Grunnen til at jeg ville bla fram dette forslaget var fordi jeg så på en dokumentar om japansk kultur. Endret 17. august 2013 av Anvilycus 1 Lenke til kommentar
eXalpha Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Dette burde ikke bli noe problem å få til i Norge. Norge er jo 10000000% rikere enn hele Japan tilsammen. Vi må bare slutte å sende penger til fattige land og fokusere mer på våre egne norske landsmenn. 2 Lenke til kommentar
Anvilycus Skrevet 17. august 2013 Forfatter Del Skrevet 17. august 2013 (endret) Good luck, weaboo Jeg vet at dette aldri kommer til å bli innført. Håpte bare på at Kristin Halvorsen surfet på denne nettsiden og så ideen min. Norge tror at de er overlegne når det kommer til skolesystemet. Norge har det mest underlegne skolesystemet og kan ikke engang sammenlignes med Russisk skolesystem. Ja så dårlig skolesystem har Norge. Vel skolene i Norge fungerer bra da. De fleste som har yrkesfag utdannelse sitter hos nav på trygd. Trenger vi virkelig så mange utdannede yrkesfag arbeidere i det hele tatt? Det er ikke noe mangel på helsefagarbeidere i Norge. Ungdommene har faktisk IQ og velger høyere yrker enn helse og sosial sektoren. Gamle mennesker som er demente kan like gjerne bli kastet ut i en kliffe som de gjorde i viking tiden. De klarer ikke ta vare på seg selv og unge mennesker vil ikke tørke bort møkk til gamle mennesker. Endret 17. august 2013 av Anvilycus Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Vil du ha en seriøs debatt eller ikke? Første innlegg gir inntrykk av at du ønsker det, men pølsesvevet du lirer av deg i siste innlegg gir det motsatte inntrykket. AtW 3 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Jeg vet at dette aldri kommer til å bli innført. Håpte bare på at Kristin Halvorsen surfet på denne nettsiden og så ideen min. Norge tror at de er overlegne når det kommer til skolesystemet. Norge har det mest underlegne skolesystemet og kan ikke engang sammenlignes med Russisk skolesystem. Ja så dårlig skolesystem har Norge. Vel skolene i Norge fungerer bra da. De fleste som har yrkesfag utdannelse sitter hos nav på trygd. Trenger vi virkelig så mange utdannede yrkesfag arbeidere i det hele tatt? Det er ikke noe mangel på helsefagarbeidere i Norge. Nøyaktig hva gjør det russiske systemet bedre enn det norske systemet? Tror du tar hardt i når du påstår at de fleste (over halvparten) som har yrkesrettet utdanning havner hos NAV, de har i alle fall grunnlaget for å få en jobb. Jeg vil anta det står verre til med de som ikke har fullført utdannelsen sin. Forøvrig kan det kanskje stemme at det ikke er så mye mangel på helsefagarbeidere i Norge, men det er mest fordi Sverige mangler dem som dro til Norge. Endret 18. august 2013 av Nedward Lenke til kommentar
eXalpha Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Mangler ingeniører, mangler helsefagarbeidere. Norsk media prater tull igjen. Det mangler ikke ingeniører eller helsefagarbeidere. Jeg gikk på helse og sosial linjen som nå har skiftet navn til helse og oppvekstfag. Jeg utdannet meg til apotekniker, men velger nå å jobbe i et annet yrke. Jeg kjenner også mange av mine venninner som utdannet seg til helsefagarbeidere som jobber med gamle mennesker. Mange av dem har også skiftet yrke. Mangel på kvalifiserte helsefagarbeidere mangler vi ikke i Norge. De fleste velger å skifte yrke fordi de har IQ nok til å tenke selv. Mange ingeniører velger å skifte yrke, fordi de også har IQ nok til å tenke selv. At vi mangler kvalifisert personell er Norge er 100% bullshit fra MEDIA! Endret 18. august 2013 av eXalpha Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Så det du sier er at grunnen til manglende arbeidere innen enkelte arbeidsplasser er fordi folk har IQ? Jeg ville nå sverget på at det var på grunn av at de fant mer attraktive og bedre betalte arbeidsplasser jeg. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Dette burde ikke bli noe problem å få til i Norge. Norge er jo 10000000% rikere enn hele Japan tilsammen. Vi må bare slutte å sende penger til fattige land og fokusere mer på våre egne norske landsmenn. Hæ, Norge er ikke så mye rikere enn Japan. Det japanske systemet om valg av fag, minner meg om IB systemet, og det er et godt system for videregående. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Her i Norge skal vi følge statens retningslinjer. Frihet til å velge selv? Hørt på maken! Norsk skole er en tragedie. En tragedie som vil ha stor negativ effekt i årene som kommer. Utdanner man et hav av tapere/under average borgere så vil nasjonen utvikle seg deretter. Når man ikke har 100% frihet til å velge fag på universitetet/høyskoler, da kan vi drømme lenge om frihet til dette på videregående. Alltid motiverende å bli tvunget til å ta fag man missliker. Lenke til kommentar
bas Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Mange ingeniører velger å skifte yrke, fordi de også har IQ nok til å tenke selv. At vi mangler kvalifisert personell er Norge er 100% bullshit fra MEDIA! Kan du komme med noen eksempler på hvilke yrker ingeniører bytter til? Jobber selv i et stort konsern med rimelig mange ingeniører, og har i løpet av mine syv år personlig ikke opplevd at noen slutter for å begynne i et helt annet yrke (som ikke krever ingeniørutdanning eller tilsvarende egenskaper). Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Mangler ingeniører, mangler helsefagarbeidere. Norsk media prater tull igjen. Det mangler ikke ingeniører eller helsefagarbeidere. Jeg gikk på helse og sosial linjen som nå har skiftet navn til helse og oppvekstfag. Jeg utdannet meg til apotekniker, men velger nå å jobbe i et annet yrke. Jeg kjenner også mange av mine venninner som utdannet seg til helsefagarbeidere som jobber med gamle mennesker. Mange av dem har også skiftet yrke. Mangel på kvalifiserte helsefagarbeidere mangler vi ikke i Norge. De fleste velger å skifte yrke fordi de har IQ nok til å tenke selv. Mange ingeniører velger å skifte yrke, fordi de også har IQ nok til å tenke selv. At vi mangler kvalifisert personell er Norge er 100% bullshit fra MEDIA! Man trenger flere til å velge helse og sosial fag. 1/4 av alle må faktisk ta det om man skal kunne dekke behovet litt frem i tid. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Du sier "har IQ nok til å tenke selv". Men hvorfor er det da utlendinger som polakker og svensker som innehar de fleste jobbene du nevner da? Er de bare dumme? Tro meg, alt er ikke bra i Japan heller selv om de har anime og søte jenter og kreiiiiiiiiiisi tv programmer. De har en eldrebølge som kommer til å knuse dem snart, de begynner å få alt for mange eldre i bedriftene og når de pensjoneres er det ikke ungdom nok til å steppe inn. Endret 18. august 2013 av Bytex Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Mangler ingeniører, mangler helsefagarbeidere. Norsk media prater tull igjen. Det mangler ikke ingeniører eller helsefagarbeidere. Det virker mer som om det er du som prater tull. Forøvrig er det mange ulike typer ingeniører og helsearbeidere, og noen er helt klart mer etterspurt enn andre. Ser forøvrig ikke helt hvorfor vi skal se til japan for å endre skolesystemet, når de har en kultur som er vanskelig å forstå for de fleste nordmenn. Da er det mer naturlig å se til Finland som tross alt har en kultur som er relativt lik vår egen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Hva i all verden er det babbelet om tenke selv og IQ? Hva har det med noe som helst å gjøre? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Dette burde ikke bli noe problem å få til i Norge. Norge er jo 10000000% rikere enn hele Japan tilsammen. Vi må bare slutte å sende penger til fattige land og fokusere mer på våre egne norske landsmenn. What? Hvor i all verden får du slik grotesk feilinformasjon fra? Norge: BNP: 415,9 mrd US$ Japan: BNP: 4.340,1 mrd US$ Japan er altså ca 10 ganger rikere enn oss. Endret 18. august 2013 av flesvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå