Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Studiespesialisering

Anbefalte innlegg

Jeg har da kommet inn på studiespesialisering. Er det noen viktige ting jeg burde vite? Jeg er egentlig skikkelig forvirra, ettersom jeg ikke aner hva som skjer nå fremover. Kan noen fortelle greia med realfag, samfunnsfag og det der? Og hva skjer med valgfaget? Hva kommer til å skje fremover dette året?

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette året skal du ikke ha valgfag, sett bort ifra språk og T-eller P-matte.

På VG1 har du samfunnsfag, geografi, engelsk og naturfag som er avgangsfag. Karakterene du får i disse fagene kommer også på vitnemålet du får etter VG3. Mot midten/slutten av semesteret skal du levere søknad om å komme inn på VG2, og da kan du velge mellom å ha realfag(fysikk, kjemi, biologi osv.) og samfunnsfag(som f.eks sosiologi og sosialantropologi).

Du virker stresset, og det skjønner jeg, men det går som oftest bedre enn man først tror. Det første året er det stort sett bare fellesfag du har, så ingen grunn til bekymring. Du skal ikke ta noen store valg med det første. :)

Lenke til kommentar

Dette året skal du ikke ha valgfag, sett bort ifra språk og T-eller P-matte.

På VG1 har du samfunnsfag, geografi, engelsk og naturfag som er avgangsfag. Karakterene du får i disse fagene kommer også på vitnemålet du får etter VG3. Mot midten/slutten av semesteret skal du levere søknad om å komme inn på VG2, og da kan du velge mellom å ha realfag(fysikk, kjemi, biologi osv.) og samfunnsfag(som f.eks sosiologi og sosialantropologi).

Du virker stresset, og det skjønner jeg, men det går som oftest bedre enn man først tror. Det første året er det stort sett bare fellesfag du har, så ingen grunn til bekymring. Du skal ikke ta noen store valg med det første.

Tusen takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...