Gå til innhold

Jobbe på gård

Anbefalte innlegg

Nå er jeg en bonde med 3000 mål og jeg lurer på å ansette folk hos meg slik at onnene blir litt mindre hektiske. Nå lurer jeg på hva folket inne på diskusjon syntes om å jobbe på gård. Kunne det vært noe for deg eller er det uaktuelt?

La oss si at du er en 20 åring som har tatt utdannelse som mekaniker (ikke nødvendigvis fagbrev). Også sitter du der og sikter etter noe jobber. La oss si at du hadde fått tilbud om å jobbe med landbruk. Altså... Kjøre traktor, mekke på maskiner, snekring, rydding osv. La oss si at lønnen er 140 kroner pr time med sommerferie på 35 dager, juleferie, vinterferie samt påskeferie og 11 valgfrie feriedager (kan velge selv når man skal ta seg fri i hvilken som helst ukedag når det passer en. Feriepenger for sommerferien fikses også.

I onnene så blir det fort arbeidsdager på ca 20 timer pr dag (onner pr år er ca 60 dager), men til gjengjeld så blir det f eks fire til fem timers arbeidsdager om vinteren og andre mindre travle tider. Hus nærme gården (kårbolig) kan også fikses og leie av hus trekkes i lønna pr mnd. (egen regning i mnd med sommerferie). Hva syntes dere?

Er det rimelige arbeidstider, lønn m.m som jeg kommer med eller er det urimelig? Er det noe du kunne ha tenkt deg? Nå skriver jeg ikke dette for å søke etter folk her på diskusjon, men det er for mer nysgjerrighet om det er noe folk faktisk vil godta...

Håper noen tar seg tid å svarer på dette og viser interesse... :-)

Endret av KAT Group
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skulle hatt gårdsjobb med varierende arbeidstimer, så ville jeg ihvertfall hatt fastlønn gjennom hele året. Så ikke man får mindre lønn om vinteren enn i onnene. Men det er jo selvsagt ikke lett å forutse hvor mange arbeidstimer det blir totalt. Evt kunne man hatt fastlønn tilsvarende 6 timer daglig, og så hatt eksta timebasert lønn utenpå dette igjen i onnene.

Lenke til kommentar

Ja, men nå er jo gårdsarbeid noe eget og det er mange som ikke har prøvd å jobbe på en gård som vil digge det! Nå er gjennomsnittlig lønn til en som jobber i landbruket 121 kroner. Det er 2 kroner under minstelønna så jeg vil ikke si at 140 kroner pr time for å drive med landbruk er en dårlig timepris. Dessuten så får man feriepenger og det er ikke veldig vanlig ved arbeid på gård. Man får også 10 ekstra fridager noe som gir deg litt mer fleksibilitet i hverdagen. Du får også mange ekstra lange ferier.

Nå er det jo mange som går på jobben og hater jobben sin, men jobber på grunn av at de må ha penger for å holde sin private økonomi oppe. Da blir jobben som en pine. I landbruket så blir det nok ikke helt det samme tror jeg. Det er allsidig arbeid og det er ofte ikke så slitsomt som landbruket er beryktet for. Under her så har jeg lagret en liste over oppgaver en landbruks jobb kan innebære. Les igjennom den og studer den så ser dere hva slags allsidige oppgaver landbruket kan by på. :-) Det å være bonde er det mest fantastiske yrket du kan bli spør du meg.

Oppgaver landbruket kan by på:

Sortering av poteter (utrensking av stein og skada poteter)

Inn lagring av settepoteter (legge poteter over på kasse og stable dem på paller)
Gressklipping

Skogarbeid

Reparering av traktorer

Reparering av biler

Vasking av traktorer, bilder, maskiner

Maling av drifts bygg

Drenering

Snøbrøyting

TRAKTORKJØRING

Korntransport

Kontorarbeid (søknader, planlegging, bestilling av driftsmidler o.l)

Inspeksjon av åker

Innkjøp (f eks turer med bil til felleskjøpet)

Snekring (reparasjoner og vedlikehold på drifts bygg)

Vasking av diverse

Rydding

Annonsering og reklamering

Det er sikkert en hel haug andre ting jeg også kunne ha nevnt, men dette vil ta tid :D
Som dere skjønner så byr landbruket på allsidig arbeid av alle former!! :) Noe for en hver smak, men en ting som er sikkert er at man må kunne kjøre traktor for det det vil bli mest av i landbruket er nok traktorkjøring og styring av andre maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...