Winydancer Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Heisann. For etpar uker siden var det en del lynnedslag i området hvor jeg bor. Koblet ut modemet så det skal ikke ha blitt skadet. Men etter denne perioden har nettet blitt sykt tregt. Nettsider bruker til tider meget lang tid på å koble til, og av en eller annen grunn har tilkoblingsstyrken mot modemet blitt svakere. Hadde før 5 streker på dataen, nå har jeg 3. Hadde minimum 2 streker i iPad'en, nå har jeg 1. Har en linje på 25 ned og 5 opp, denne lå på rundt 8-9 ned en periode. Ringte telenor og farten ble normal (25-5), men forsatt er det svak tilkobling til modemet og jeg har veldig høy ping. Nettsidene tar en evighet og laste inn, og å sende chatmeldinger på facebook går av og til ikke. Kobler jeg til modemet med kabel virker det som problemet forsvinner. Har en ZyXEL P2812 modem.. Noen tips som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Koblet du ut alle kablene av routermodemet? Det kan både bli skadet via ethernet, telefonlinje og strøminntak. Har du plassert routermodemet på nøyaktig samme plassering som før? For å teste forbindelsen mellom PC og router, så kan du måle latency. Startmeny Windows: CMD Da vil du få opp et sort vindu. ping 10.0.0.138 -t Du kan også starte et vindu til med CMD og kjøre ping vg.no -t Da vil du se forsinkelse mot internett. Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 17. august 2013 Forfatter Del Skrevet 17. august 2013 Koblet du ut alle kablene av routermodemet? Det kan både bli skadet via ethernet, telefonlinje og strøminntak. Har du plassert routermodemet på nøyaktig samme plassering som før? Kablene ble nok ikke koblet ut nei.. Står på akkurat samme plass som før. Farten har blitt litt bedre nå, varierer mye iløpet av en dag. Her er svarene på de kommandoene jeg skrev inn (ble målt når nettet var på sitt beste for dagen). http://bildr.no/view/bDdueGp4 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Det er tydelig at problemet ligger på trådløsfobindelse mellom router og PC. Målingen mot VG ser bra ut, mens mot router er det svære hopp i verdiene. Godt mulig du må bytte routermodemet, men jeg ville helst testet mot en maskin til før jeg konkluderte. Lenke til kommentar
DustyDuck Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Hei, jeg driver også å testet litt når jeg gjør dette: Startmeny Windows: CMD Da vil du få opp et sort vindu. ping 10.0.0.138 -t Så for jeg opp dette: http://gyazo.com/854c4abc952fde00f5cba6bd8018e151 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Du er koblet rett mot internett (modem). Da vil du ikke få svar fra routeradressen til trådstarter Men du skal få svar fra vg.no om alt er i orden. Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 17. august 2013 Forfatter Del Skrevet 17. august 2013 Det er tydelig at problemet ligger på trådløsfobindelse mellom router og PC. Målingen mot VG ser bra ut, mens mot router er det svære hopp i verdiene. Godt mulig du må bytte routermodemet, men jeg ville helst testet mot en maskin til før jeg konkluderte. Frykter at routeren har fått seg en smell ja.. Når hele familien (2-3 iPad'er og etpar PCer) er koblet på samtidig er det skremmende trengt og ustabilt. Telenor-dama jeg pratet med idag snakket om å stille på noen frekvenser som kunne hjelpe? Noen som har peiling på dette? :-) Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 Har et annet router/modem av samme typen liggende, som ble brukt i en annen leilighet. Kan jeg bytte ut det jeg har nå med dette? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Ja det bør gå helt greit å bytte det ut. Hvis det ikke fungerer, så sjekk om pålogging er lik i de. Telenor har mer og mer sluttet med PPPoE som krever bruker/passord og benytter nå oftest IPoE (DHCP) som henter internett uten passord. Når det gjelder frekvenser (kanalvalg) på wifi, så har jeg liten tro på det i ditt tilfelle. Verdiene dine svinger så voldsomt at det trolig er et teknisk problem. Men skal du prøve det, så er det bare å logge inn på routermodem http://10.0.0.138 og endre kanal. Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 Bytter router, og nå er nettet tilbake til det normale takk for hjelp! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå