Gå til innhold

Lydstyrke-måler (?) - hvordan fungerer denne? (bilde)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann!

Disse fungerer ofte slik at en en stabel av lysdioder lyse relativt til innspenning som blir påført kretsen.

Beste tips å gi deg er å finne ut hvilken IC som er brukt i denne kretsen.

Når du vet navnet på IC`n så kan du finne databladet ved å søke på google. Da ser du hvordan hele kretsen er bygget opp og du kan dermed finne ut hvordan ting skal kobles.

Dermed kan du tilpasse kretsen etter dine ønsker. F.eks som et enkelt voltmeter, amperemeter osv :)

Lenke til kommentar

Hei! Takk for informativt svar :)

Det er litt vanskelig å komme fram til IC (er ikke det sånn liten databrikke?) uten å ødelegge hele greia. Jeg kan forsøke å gi en liten beskrivelse:

Der ledningene kommer inn, går det videre ledere i selve kretskortet. Den nederste går nedover, den neste går begge veier, den neste går opp, den neste går "inn" (venstre) og den øverste går også "inn". Både oppe og nede er det en svart "klatt", vet ikke om disse har noe å si. Bak er det bare en sylinder (grå med svart stripe, og en < på toppen), og noen motstander. Det er også noen huller. [edit]ser at alt dette vises på bildet :oops: [/edit]

Hjelper dette noe?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke denne til, men driver og lager en "kassettspiller-PC" :) Blir vel til å måle lydstyrke slik den var ment for opprinnelig.. Eller kanskje temperatur? Eller viftehastighet? :woot:

Lenke til kommentar
Hmm, men hvis det ikke er en slik fra før, trenger jeg det da? Jeg ville trodd at det lyste et antall LEDs alt etter hvor sterk spenning eller motstand de fikk..

Ja du trenger en lysdiode driver krets.

Problemet uten en slik krets, er at hvis du bare kobler LED til motstander og kjører på høyere og høyere spenning, så vil de første LED som begynner å lyse få en høyere og høyere spenning over seg slik at de blir ødelagt når de "siste" LED i stabelen din såvidt begynner å lyse.

Er endel måter å løse dette på. De IC`ene jeg refererer til bruker vel scmith? triggere som utgangspunkt :D

Lenke til kommentar

Hei.

Du trenger ikke kjøpe kretser. Det du har skulle være OK.

For å finne ut hvordan det koples kan du se etter stor elektrolytt-kondensator. Minus på denne går vanligvis til jord. Dette er også vanligvis den banen på kretskortet med mest kopper.

Ser du har en fem-ledertilkopling inn på kortet og at det har to synlige epoxy dekkede kretser. Vil gjette på at fem-lederen har : Pluss - Minus (strømforsyning) - Høyre - Venstre - Jord (Signal).

Hva med et bilde av baksiden av kortet?

Good Luck.

Lenke til kommentar

Hei, idéen var å bygge en pc inn i den gamle kassettspilleren, men jeg ville først undersøke hvilke muligheter som fantes og hva jeg kunne bruke av den.

Her er et bilde av baksiden.

Her ser du fronten og noen av delene jeg tenkte å "modde"..

Jeg tror jeg gir opp, det blir vanskelig å få plass til hovedkort, DVD, HD og powersupply inni der, og den så ikke særlig fin ut under TVen :?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...