Pettersenper Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Hei, jeg hadde avtalt å kjøpe en brukt gjenstand av en person i stedet for å kjøpe ny i butikken. Personen sa tidligere at han kan ta med tingen til meg til en plass på et bestemt tidspunkt. Nå viser det seg at personen allerede har solgt gjenstanden til en annen person, og dette vil medføre tap for meg om jeg må kjøpe gjenstanden ny. Hvilke rettigheter har jeg, og hva kan jeg gjøre for å lage enda dårligere stemning mellom meg og selger? Jeg ser på for eksempel denne loven: § 23. Rett til oppfyllelse. (1) Kjøperen kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-006.html#23 Tapet dette medfører er under 1000 kroner, men vesentlig nok til at jeg blir irritert. Jeg sa også fra meg et annet tilbud for å kunne gjøre dette kjøpet. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Du kan bare glemme det, siden du sikkert ikkje har skrevet noe kontrakt og det er snakk om så lite penger. 1 Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 17. august 2013 Forfatter Del Skrevet 17. august 2013 Men avtaler er jo bindende uten kontrakt. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Ja, men det blir bare et helvete som ikke er gunstig Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Altså det er best å bare glemme det først som sist, og la livet gå videre Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Fortell mer om avtalen - hvordan ble den inngått, hva forløpte, hva skal kjøpes? Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 17. august 2013 Forfatter Del Skrevet 17. august 2013 Avtalen ble inngått via epost. Det var ikke en direkte type denne: " Meg: Jeg kjøper boken Selger: OK " Men jeg begynner med å si at jeg er interessert i å kjøpe, jeg kan ikke plukke opp hvor selger foreslår levering, og jeg sier jeg sikkert kan komme hjem til han og hente noe som godtas. Gjenstanden er en dyr stor bok. Jeg forstår at jeg ikke har så mye grunnlag eller store verdier å gå på her, men jeg vil gjerne vite om jeg har andre realistiske valgmuligheter enn å spise eplet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå