Gå til innhold

Starte VGS om igjen - ny retning

svangen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 19-åring som driver å vurderer om jeg skal gå om igjen på videregående da jeg ikke er fornøyd med retningen jeg valgte for et par år siden (generell studiespesialisering). Har gått tre år på studiespesialisering hvor jeg fikk godkjent de to første årene. Fikk ikke godkjent sisteåret grunnet dårlige karakterer. Ønsker nå å bevege meg innom brønnteknikk. Det jeg da ser er at jeg må innom teknikk og industriell produksjon, før jeg får muligheten for å bevege meg mot brønnteknikk.

Da har jeg flere spørsmål:

- Er det i det hele tatt mulig for meg å starte TIP, for så å ta brønnteknikk?

- Hva vil det eventuelt koste for meg å ta nye år på VGS?

- Vil karakterene fra de to første årene på studiespesialisering spille noen rolle hvis jeg søker TIP?

- Har jeg rett på et "gratisår" på VGS da jeg allerede har gått tre år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i alle dager sier du at han ikke har ungdomsrett? Kan ikke du lære oss mer om ungdomsrett? Du kan jo begynne å google det, så kan du komme igjen når du faktisk vet hva du prater om.

Alle elever har rett til plass i videregående etter gjennomført grunnskole. Retten gjelder fra du går ut av ungdomsskolen, og i 5 sammenhengende år framover. Mange elever har læretid i bedrift som en del av opplæringen, og disse kan bruke totalt 6 år. Det er altså mulig å ta seg friår underveis, eller bytte utdanningsprogram hvis du angrer på valget ditt. Hele retten må uansett brukes innen utgangen av det året du fyller 24 år.

Så om du har brukt 3 år allerede og dette året er det 4. året vil jo 5. året bli vg1 og vg2 blir år nr 6 ?
Men om du har ungdomsrett så er det bare å søke seg inn på Vg1 elektro eller tip.
Få ett bra snitt og så komme seg inn på brønnteknikk.
Endret av martin1d
Lenke til kommentar

Har du begynt på et studie (VGS) mens du har ungdomsretten så får du gå hele kurset ut og beholde ungdomsretten. Hvis jeg forstår det riktig.

Har noen venner i samme situasjon som deg. Han ene må komme inn i år hvis ikke mister han retten sin, men kommer han først inn er hele løpet åpent forutsatt at man følger samme retning.

Lenke til kommentar

Har du begynt på et studie (VGS) mens du har ungdomsretten så får du gå hele kurset ut og beholde ungdomsretten. Hvis jeg forstår det riktig.

Har noen venner i samme situasjon som deg. Han ene må komme inn i år hvis ikke mister han retten sin, men kommer han først inn er hele løpet åpent forutsatt at man følger samme retning.

Dette gjaldt ikke på vår vgs for et par år siden. Venninna mi som var noen år eldre enn meg kom inn på studiespes både førsteåret og andreåret fordi hun fortsatt hadde ungdomsrett, men da hun skulle søke tredjeåret havnet hun på venteliste fordi hun ikke hadde ungsomsrett lengre. Hun var heldig og fikk plass likevel fordi noen ikke møtte opp til første skoledag.

Lenke til kommentar

Ok, skal se hva jeg får ordnet. Grunnen til de lave karakterene på VG3 var det at jeg mistet motivasjon og interesse da jeg innså at retninga jeg hadde valgt ikke var riktig for meg.

Noen som har erfaring fra brønnteknikk på VGS? Hvordan er linja?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...