svangen Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Hei, jeg er en 19-åring som driver å vurderer om jeg skal gå om igjen på videregående da jeg ikke er fornøyd med retningen jeg valgte for et par år siden (generell studiespesialisering). Har gått tre år på studiespesialisering hvor jeg fikk godkjent de to første årene. Fikk ikke godkjent sisteåret grunnet dårlige karakterer. Ønsker nå å bevege meg innom brønnteknikk. Det jeg da ser er at jeg må innom teknikk og industriell produksjon, før jeg får muligheten for å bevege meg mot brønnteknikk. Da har jeg flere spørsmål: - Er det i det hele tatt mulig for meg å starte TIP, for så å ta brønnteknikk? - Hva vil det eventuelt koste for meg å ta nye år på VGS? - Vil karakterene fra de to første årene på studiespesialisering spille noen rolle hvis jeg søker TIP? - Har jeg rett på et "gratisår" på VGS da jeg allerede har gått tre år? Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Du kan gå både elektro og tip for å komme inn på brønnteknikk. Tror ikke det er mulig for deg pga du ikke har ungdoms rett. Om du skal søke deg inn på tip er det karakterene fra ungdomskolen. Lenke til kommentar
svangen Skrevet 17. august 2013 Forfatter Del Skrevet 17. august 2013 Hva vil jeg da måtte gjøre når jeg ikke har ungdomsrett? Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Tror ikke det er mye du kan gjøre, men jeg er ikke helt sikker. Du kan for eksempel jobbe 5 år som praksis kandidat og ta vgs teorien som privatist, men det er nok veldig vanskelig å få en slik plass. Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Hvorfor i alle dager sier du at han ikke har ungdomsrett? Kan ikke du lære oss mer om ungdomsrett? Du kan jo begynne å google det, så kan du komme igjen når du faktisk vet hva du prater om. Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 (endret) Hvorfor i alle dager sier du at han ikke har ungdomsrett? Kan ikke du lære oss mer om ungdomsrett? Du kan jo begynne å google det, så kan du komme igjen når du faktisk vet hva du prater om. Alle elever har rett til plass i videregående etter gjennomført grunnskole. Retten gjelder fra du går ut av ungdomsskolen, og i 5 sammenhengende år framover. Mange elever har læretid i bedrift som en del av opplæringen, og disse kan bruke totalt 6 år. Det er altså mulig å ta seg friår underveis, eller bytte utdanningsprogram hvis du angrer på valget ditt. Hele retten må uansett brukes innen utgangen av det året du fyller 24 år. Så om du har brukt 3 år allerede og dette året er det 4. året vil jo 5. året bli vg1 og vg2 blir år nr 6 ? Men om du har ungdomsrett så er det bare å søke seg inn på Vg1 elektro eller tip. Få ett bra snitt og så komme seg inn på brønnteknikk. Endret 17. august 2013 av martin1d Lenke til kommentar
Flux1 Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Har du begynt på et studie (VGS) mens du har ungdomsretten så får du gå hele kurset ut og beholde ungdomsretten. Hvis jeg forstår det riktig. Har noen venner i samme situasjon som deg. Han ene må komme inn i år hvis ikke mister han retten sin, men kommer han først inn er hele løpet åpent forutsatt at man følger samme retning. Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Har du begynt på et studie (VGS) mens du har ungdomsretten så får du gå hele kurset ut og beholde ungdomsretten. Hvis jeg forstår det riktig. Har noen venner i samme situasjon som deg. Han ene må komme inn i år hvis ikke mister han retten sin, men kommer han først inn er hele løpet åpent forutsatt at man følger samme retning. Dette gjaldt ikke på vår vgs for et par år siden. Venninna mi som var noen år eldre enn meg kom inn på studiespes både førsteåret og andreåret fordi hun fortsatt hadde ungdomsrett, men da hun skulle søke tredjeåret havnet hun på venteliste fordi hun ikke hadde ungsomsrett lengre. Hun var heldig og fikk plass likevel fordi noen ikke møtte opp til første skoledag. Lenke til kommentar
svangen Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 Så med andre ord er jeg nødt å komme inn på VGS i år, eller så vil jeg miste ungdomsretten og risikerer å havne på venteliste? Lenke til kommentar
Flux1 Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Ja, om du beholder retten videre eller ikke, så er det lettere å komme videre hvis du først er inne. Er færre folk andre året enn første. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Hva er grunnen til de lave karakterene i VG3? Ønsker ikke å skuffe deg på noen måte, men å komme inn på Brønnteknikk nå til dags krever fort et snitt på 5,0 og over. Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Hva er grunnen til de lave karakterene i VG3? Ønsker ikke å skuffe deg på noen måte, men å komme inn på Brønnteknikk nå til dags krever fort et snitt på 5,0 og over. Er jo lett mulig det om han jobber hardt Lenke til kommentar
svangen Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Ok, skal se hva jeg får ordnet. Grunnen til de lave karakterene på VG3 var det at jeg mistet motivasjon og interesse da jeg innså at retninga jeg hadde valgt ikke var riktig for meg. Noen som har erfaring fra brønnteknikk på VGS? Hvordan er linja? Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Jeg startet på brønnteknikk idag, kan sikkert fortelle deg litt om noen uker,men har hørt det er veldig mye teori og ikke mye pratisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå