Aetius Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 (endret) Jeg har plutselig fått et problem med min PC, og jeg aner ikke hva som er galt. Noen av dere som har ideer?Symptomer: Starter på ca 1 av 10 forsøk. På 9 av 10 forsøk spinner vifter opp, men ingen POST eller annen respons. Skrus av med kort trykk på av-/på-knappen, så det kan tyde på at OS ikke er involvert. Startforsøk som resulterer i POST medfører oppstart, men via Windows Repair (som ikke kan kanselleres pga manglende respons på tastatur). WR kjører sin runde og klarer ikke å reparare noe, men maskinen starter da opp normalt og går inn i Windows. Soft-reboot fra Windows gir større sjanse for at maskinen starter opp igjen, men ikke 100%. Trekke ut strømmen en stund før forsøk på oppstart ser også ut til å gjøre det lettere for maskinen å starte, men ikke like mye som soft reboot fra Windows (kanskje 2 av 10). Ny maskinvare? Nei, egentlig ikke. Eneste nesten nye er et GTX 780 (kjøpt i mai, før problemene begynte) og nye skjermer (2x Dell 3014 i daisy-chain via DP, kjøpt i juni, ca når problemene startet). Jeg reinstallerte Windows (Win7 x64 Ultimate) ca samtidig med at GTX 780 ble innkjøpt, og det fungerte utmerket. Skjermene har jeg småproblemer med, men neppe relatert til dette. Problemene arter seg slik at ene skjermen ikke går i dvale, jeg får ikke kortleseren i dem til å funke, og USB3-huben funker bare som USB2.Maskinvare for øvrig ASUS Sabertooth P67 (rev B3 med siste firmware) Intel i7 2600K 4x Corsair Vengeance 4 GB Chieftec Nitro 950w PSU Hvilke løsninger er testet? Andre minnebrikker (ingen forskjell) Annen SSD - hadde gammel installasjon på en Vertex 3 (ingen forskjell) Det ser med andre ord ikke ut til at RAM eller OS-installasjon er knyttet til problemene. Andre muligheter Skjermkortet Mulig kilde til problemene med skjermene, men virker usannsynlig da jeg ikke har problemer når jeg spiller, med unntak av at Skyrim tryner av og til, men slikt er jo normalt med spill fra Bethesda. Hovedkort Mulig, men ikke sannsynlig. Funker jo stort sett som det skal. Prosessor Gåen minnekontroller, kanskje? PSU Kanskje PSU ikke klarer å gi systemet nok strøm under oppstart? Men 950w på et slikt system som dette (m/ 1x SSD og 4x HD) skal være mer enn nok. Ingen av disse alternativene synes veldig sannsynlig, synes jeg, men noe må det jo være. Forslag mottas med takk! Endret 17. august 2013 av Aetius Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Jeg har hatt lignende symptomer før. Prøv med en annen PSU Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. august 2013 Forfatter Del Skrevet 17. august 2013 Et par ting jeg i farten glemte å påpeke: 1) Jeg satte Memtest på over natten, men da jeg stod opp i morg... formiddag hadde maskinen tryna. 2) Av og til vises det små glimt av artifacts på skjermen, men bare små blaff, og ikke i spill. Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Jeg har hatt lignende symptomer før. Prøv med en annen PSU Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. august 2013 Forfatter Del Skrevet 17. august 2013 Faen. Jeg ga vekk alle reserve-PSUene mine. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Jeg ser også for meg PSU, jeg har hatt oppstartstrøbbel før etter nytt skjermkort, og da var det at jeg hadde glemt å koble til ekstra strøm til skjermkortet . Så det virker som om systemet trekker ekstra mye strøm ved oppstart, og med dualscreen med superoppløsning så kanskje psu rett og slett ikke klarer loaden? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. august 2013 Forfatter Del Skrevet 17. august 2013 Nå har jeg bestilt en ny PSU, av akkurat samme type som jeg har fra før. Forhåpentligvis slipper jeg da å trekke strømkabler rundt i kabinettet på nytt. Så får vi se. Er det ikke PSUen heller er det vel grafikkortet som er neste kandidat. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Yess! Endelig fikk jeg tilgang til BIOS og resatt noen innstillinger som jeg tror kan ha vært skyld i gnøkket. Jeg mistenker at det er kluss med innstillingene for hovedkortets USB3-kontroller som er årsaken til det hele, merkelig nok. Endret 18. august 2013 av Aetius Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 USB3 portene er via en NEC kontroller, vet ikke hvor bra den er da. Men at USB3 portene klikker av og til, forbauser meg ikke. De som er på mitt HK, er vel ASmedia, ikke verdens beste kontroller. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Nei, det var ikke det som var løsningen heller. Jeg gir opp og kjøper ny PC. Lenke til kommentar
-CerN- Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Har du oppdatert BIOSen? Jeg hadde et lignende problem en gang i tiden, det var pga. RAM innstillingene. Aktiver XMP profil under RAM innstillinger, og se om det fungerer, det løste alle mine problemer. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Kan være defekt bios/hovedkort Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Siste BIOS-oppdatering er kjørt og XMP er på. Jeg har også forsøkt med andre minnebrikker. Maskinen kjører nå. Den startet endelig opp etter ca 40 forsøk. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men jeg slo av skjermen som ikke vil gå i dvale før jeg forsøkte å restarte for ørtende gang, og da gikk det. Kan være tilfeldig, for alt jeg vet - jeg har aldri hørt om at en skjerm skal lage kluss for en PC på denne måten før. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Kan være defekt bios/hovedkort Ja, det har jeg også tenkt på, men jeg tror ikke jeg gidder å kjøpe et s1155-hovedkort bare i tilfelle det er det. Da er det bedre å kjøpe et s1150-kort og bygge ny PC basert på det. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. august 2013 Forfatter Del Skrevet 20. august 2013 Blir nok ny maskin ja. 1 Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Når du prøvde en annen ssd til bootdisk, tok du ikke en clean innstall? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 21. august 2013 Forfatter Del Skrevet 21. august 2013 Jo, jeg gjorde det. Jeg prøvde både en gammel install og en ny install, på to ulike SSDer. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 28. august 2013 Forfatter Del Skrevet 28. august 2013 Da er ny maskin bygget, og den fungerer bra, bortsett fra at jeg fremdeles ikke får skjermen til å gå i dvale når PCen slås av. Hvs tror dere, er det grafikkortet eller skjermen som er årsaken? Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Prøv en annen skjerm eller en TV om du har mulighet. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Jeg har to helt like skjermer i daisy-chain over DisplayPort. Bytter jeg dem om, skjer det samme med den andre skjermen. I morgen skal jeg låne et annet grafikkort av DigitalImpuls, så får vi se om det er mitt GTX 780 som har det vondt eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå