Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter 1 av 10 ganger, hva er galt?

Anbefalte innlegg

Jeg har plutselig fått et problem med min PC, og jeg aner ikke hva som er galt. Noen av dere som har ideer?

Symptomer:

Starter på ca 1 av 10 forsøk. På 9 av 10 forsøk spinner vifter opp, men ingen POST eller annen respons. Skrus av med kort trykk på av-/på-knappen, så det kan tyde på at OS ikke er involvert. Startforsøk som resulterer i POST medfører oppstart, men via Windows Repair (som ikke kan kanselleres pga manglende respons på tastatur). WR kjører sin runde og klarer ikke å reparare noe, men maskinen starter da opp normalt og går inn i Windows.

Soft-reboot fra Windows gir større sjanse for at maskinen starter opp igjen, men ikke 100%. Trekke ut strømmen en stund før forsøk på oppstart ser også ut til å gjøre det lettere for maskinen å starte, men ikke like mye som soft reboot fra Windows (kanskje 2 av 10).

Ny maskinvare?

Nei, egentlig ikke. Eneste nesten nye er et GTX 780 (kjøpt i mai, før problemene begynte) og nye skjermer (2x Dell 3014 i daisy-chain via DP, kjøpt i juni, ca når problemene startet).

Jeg reinstallerte Windows (Win7 x64 Ultimate) ca samtidig med at GTX 780 ble innkjøpt, og det fungerte utmerket. Skjermene har jeg småproblemer med, men neppe relatert til dette. Problemene arter seg slik at ene skjermen ikke går i dvale, jeg får ikke kortleseren i dem til å funke, og USB3-huben funker bare som USB2.

Maskinvare for øvrig

ASUS Sabertooth P67 (rev B3 med siste firmware)

Intel i7 2600K

4x Corsair Vengeance 4 GB

Chieftec Nitro 950w PSU

Hvilke løsninger er testet?

Andre minnebrikker (ingen forskjell)

Annen SSD - hadde gammel installasjon på en Vertex 3 (ingen forskjell)

Det ser med andre ord ikke ut til at RAM eller OS-installasjon er knyttet til problemene.

Andre muligheter

Skjermkortet

Mulig kilde til problemene med skjermene, men virker usannsynlig da jeg ikke har problemer når jeg spiller, med unntak av at Skyrim tryner av og til, men slikt er jo normalt med spill fra Bethesda.

Hovedkort

Mulig, men ikke sannsynlig. Funker jo stort sett som det skal.

Prosessor

Gåen minnekontroller, kanskje?

PSU

Kanskje PSU ikke klarer å gi systemet nok strøm under oppstart? Men 950w på et slikt system som dette (m/ 1x SSD og 4x HD) skal være mer enn nok.

Ingen av disse alternativene synes veldig sannsynlig, synes jeg, men noe må det jo være.

Forslag mottas med takk!

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par ting jeg i farten glemte å påpeke:

1) Jeg satte Memtest på over natten, men da jeg stod opp i morg... formiddag hadde maskinen tryna.

2) Av og til vises det små glimt av artifacts på skjermen, men bare små blaff, og ikke i spill.

Lenke til kommentar

Jeg ser også for meg PSU, jeg har hatt oppstartstrøbbel før etter nytt skjermkort, og da var det at jeg hadde glemt å koble til ekstra strøm til skjermkortet :p. Så det virker som om systemet trekker ekstra mye strøm ved oppstart, og med dualscreen med superoppløsning så kanskje psu rett og slett ikke klarer loaden?

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestilt en ny PSU, av akkurat samme type som jeg har fra før. Forhåpentligvis slipper jeg da å trekke strømkabler rundt i kabinettet på nytt.

Så får vi se.

Er det ikke PSUen heller er det vel grafikkortet som er neste kandidat.

Lenke til kommentar

Yess! Endelig fikk jeg tilgang til BIOS og resatt noen innstillinger som jeg tror kan ha vært skyld i gnøkket. Jeg mistenker at det er kluss med innstillingene for hovedkortets USB3-kontroller som er årsaken til det hele, merkelig nok.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Siste BIOS-oppdatering er kjørt og XMP er på. Jeg har også forsøkt med andre minnebrikker.

Maskinen kjører nå. Den startet endelig opp etter ca 40 forsøk. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men jeg slo av skjermen som ikke vil gå i dvale før jeg forsøkte å restarte for ørtende gang, og da gikk det. Kan være tilfeldig, for alt jeg vet - jeg har aldri hørt om at en skjerm skal lage kluss for en PC på denne måten før.

Lenke til kommentar

Jeg har to helt like skjermer i daisy-chain over DisplayPort. Bytter jeg dem om, skjer det samme med den andre skjermen.

I morgen skal jeg låne et annet grafikkort av DigitalImpuls, så får vi se om det er mitt GTX 780 som har det vondt eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...