Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjøpte inn rundt 10 ruller med Kodachrome for litt siden og tenkte å bruke noen av de i ferien nå.

Surfet litt rundt på nettet og kom over denne påstanden: Dwayne’s Photo, a photo processing business in Kansas and the last place on planet Earth still developing Kodachrome, has officially stopped processing the famous film.

Har ingen labber i Norge mulighet til å fremkalle kodachrome?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte inn rundt 10 ruller med Kodachrome for litt siden og tenkte å bruke noen av de i ferien nå.

Surfet litt rundt på nettet og kom over denne påstanden: Dwayne’s Photo, a photo processing business in Kansas and the last place on planet Earth still developing Kodachrome, has officially stopped processing the famous film.

Har ingen labber i Norge mulighet til å fremkalle kodachrome?

Kodachrome-fremkalling ble "offisielt" avsluttet for en stund siden når Dwayne's Photo som var siste som drev med det avsluttet. Om det kan finnes noen som gjør det på hobbybasis vet jeg ikke. Ville sjekket veldig nøye før jeg brukte en Kodachrome-film i dag.

Kodachrome ble muligens fremkalt i Norge frem til 70-tallet, men siste tiden jeg brukte en del Kodachrome (80-tallet) ble det sent ut av landet for fremkalling.

Lenke til kommentar

Det er en ganske vanskelig prosess for å fremkalle denne filmen. Et lite søk på google etter K-14 prosessen gir en del svar på hvordan denne prosessen er. Men tror ikke man får tak i kjemi heller mer. Noen har fremkallt denne filmen i sort/hvit kjemi med OK resultat. Men da mister man selvfølgelig fargene i filmen.

Her står det litt mer.

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...