Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på antall sylindere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har i lang tid blitt brukt flere sylindre, og derav større motorvolum(målt i liter/ccm) for å oppnå høyere motoreffekt og dreiemoment(hestekrefter og newtonmeter). De aller fleste vanlige biler har 4 sylindret motor, og dieselmotorer har ofte turbo i tillegg.

 

Mer motorsterke biler har gjerne 6 sylindre i rekke- eller v form eller 8 sylindre i v form. Superbiler har gjerne 10 eller 12 sylindre for å kunne dra ut høy effekt uten for stor belastning på hver sylinder.

 

De forskjellige motorene har forskjellige motorlyder, og bilinteresserte favoriserer ofte en motortype. Rekkesekser motoren har f.eks en veldig balansert og rolig gange, men har en veldig distinkt lyd. Rekkefemmeren har en veldig spesiell lyd, og er i mange tilfeller en veldig trimvennlig motor. V8(kanskje den mest kjente motortypen) høres ofte veldig brutal ut.

 

For å få ned utslipp på moderne motorer er det blitt populært med mindre sylindre, lavere antall sylindre og flere turboer, gjerne to eller tre. For eksempel BMWs nye 4-sylindrede motor med 3 turboer.

 

engine-inline-4.gif

auto-part-htpd-v6-engine-01.jpg

 

six-cyl_engine.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen fordeler eller ulemper med f.eks. en V6er mot en rekkesekser? Hva gjør at noen velger V-form mens andre velger rekke?

En V-motor har fordeler der bilen har bakhjulstrekk. Du kan lage motoren ganske stor da det meste av plassen den tar er høyt oppe. Nede har du da god plass til hjulbuer etc.

 

Rekkemotorer (tverrstilt) er populære på framhjulsdrevne biler da fronten på bilen kan gjøres veldig kort.

 

Boxermotorer har fordeler ved at de er lave og kan gi lavere tyngdepunkt. De er også veldig godt balanserte da stemplene går direkte mot hverandre.

 

Man har også VR-motorer som er en slags mellomting mellom V og R.

Lenke til kommentar

En V-motor har fordeler der bilen har bakhjulstrekk. Du kan lage motoren ganske stor da det meste av plassen den tar er høyt oppe. Nede har du da god plass til hjulbuer etc.

 

Rekkemotorer (tverrstilt) er populære på framhjulsdrevne biler da fronten på bilen kan gjøres veldig kort.

Takk! Bilen min er en fremhjulsdreven V6er. tongue.png

Lenke til kommentar

Slår ikke lyden til BMW sine gamle rekkeseksere. Både lyden og lukten er helt unik. Høres ganske metallisk ut, og lukter gammel tysk tanks

 

De to kan ikke sammenlignes, BMW sine rekkeseksere og Subaru sine boxere er i hver sin ende av to forskjellige skalaer.

 

BMW har det fantastiske metalliske snerret som jeg bare digger, men samtidig er jeg utrolig glad i den dype brumlingen til en velpleid boxerturbo

 

Det man heller skal sammenligne er BMW 6'er, Toyota 6'er og Nissan 6'er

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...