Anonym259235 Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Hvilken betydning har egentlig antall sylindere i bil? Hva er forskjellen på alle disse typene; 4-sylinder, 6-sylinder, rekkesekser, V8, V12 osv., og hvilken forskjell utgjør det på kjøringen? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Det har i lang tid blitt brukt flere sylindre, og derav større motorvolum(målt i liter/ccm) for å oppnå høyere motoreffekt og dreiemoment(hestekrefter og newtonmeter). De aller fleste vanlige biler har 4 sylindret motor, og dieselmotorer har ofte turbo i tillegg. Mer motorsterke biler har gjerne 6 sylindre i rekke- eller v form eller 8 sylindre i v form. Superbiler har gjerne 10 eller 12 sylindre for å kunne dra ut høy effekt uten for stor belastning på hver sylinder. De forskjellige motorene har forskjellige motorlyder, og bilinteresserte favoriserer ofte en motortype. Rekkesekser motoren har f.eks en veldig balansert og rolig gange, men har en veldig distinkt lyd. Rekkefemmeren har en veldig spesiell lyd, og er i mange tilfeller en veldig trimvennlig motor. V8(kanskje den mest kjente motortypen) høres ofte veldig brutal ut. For å få ned utslipp på moderne motorer er det blitt populært med mindre sylindre, lavere antall sylindre og flere turboer, gjerne to eller tre. For eksempel BMWs nye 4-sylindrede motor med 3 turboer. 1 Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 17. august 2013 Forfatter Del Skrevet 17. august 2013 Tusen takk for et godt og utfyllende svar! Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Er det noen fordeler eller ulemper med f.eks. en V6er mot en rekkesekser? Hva gjør at noen velger V-form mens andre velger rekke? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 V-motorene er mer kompakte, og tar mindre plass, men har en mer ubalansert gange og er ikke like rolige og kultiverte som rekkemotorene. Dette gjelder spesielt V6 mot R6. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Boxer motorer som f.eks subaru bruker, har en veldig fin gange, og spesiell lyd. 1 Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 (endret) Rekkemotorer med sylindre i 3gangen (3, 6, 9, 12++) er i utgangspunktet (gjennomsnittlig) de mest stabile motorene, og som tåler mest (går langt uten problemer). Slike blir veldig mye brukt i båter og aggregater. Endret 17. august 2013 av grovetussen Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Boxer motorer som f.eks subaru bruker, har en veldig fin gange, og spesiell lyd. Slår ikke lyden til BMW sine gamle rekkeseksere. Både lyden og lukten er helt unik. Høres ganske metallisk ut, og lukter gammel tysk tanks Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Er det noen fordeler eller ulemper med f.eks. en V6er mot en rekkesekser? Hva gjør at noen velger V-form mens andre velger rekke? En V-motor har fordeler der bilen har bakhjulstrekk. Du kan lage motoren ganske stor da det meste av plassen den tar er høyt oppe. Nede har du da god plass til hjulbuer etc. Rekkemotorer (tverrstilt) er populære på framhjulsdrevne biler da fronten på bilen kan gjøres veldig kort. Boxermotorer har fordeler ved at de er lave og kan gi lavere tyngdepunkt. De er også veldig godt balanserte da stemplene går direkte mot hverandre. Man har også VR-motorer som er en slags mellomting mellom V og R. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 (endret) Allikevel brukes oftest R6 rettstilt og på bakhjulsdrevne biler. Endret 17. august 2013 av Akse Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 En V-motor har fordeler der bilen har bakhjulstrekk. Du kan lage motoren ganske stor da det meste av plassen den tar er høyt oppe. Nede har du da god plass til hjulbuer etc. Rekkemotorer (tverrstilt) er populære på framhjulsdrevne biler da fronten på bilen kan gjøres veldig kort. Takk! Bilen min er en fremhjulsdreven V6er. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Skrev bare at det var en potensiell fordel. Ikke at alle biler blir laget sånn. 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Slår ikke lyden til BMW sine gamle rekkeseksere. Både lyden og lukten er helt unik. Høres ganske metallisk ut, og lukter gammel tysk tanks De to kan ikke sammenlignes, BMW sine rekkeseksere og Subaru sine boxere er i hver sin ende av to forskjellige skalaer. BMW har det fantastiske metalliske snerret som jeg bare digger, men samtidig er jeg utrolig glad i den dype brumlingen til en velpleid boxerturbo Det man heller skal sammenligne er BMW 6'er, Toyota 6'er og Nissan 6'er Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Boxer mangler lukten da Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Hvordan kan vinkelen på sylinderne påvirke lukta? 1 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Hvordan kan vinkelen på sylinderne påvirke lukta? Om du leser litt lengere opp så ser du at jeg snakker om gamle bmw rekkeseksere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå