Gå til innhold

alkohol til 16åringer?

Anbefalte innlegg

Nylig har det blitt gjenopptatt en interesse for å senke grensen på Alkohol til 16 år. Dette har skjedd gjennom gruppen *fjernet av admin* og denne gruppen har på kort tid fått nesten tusen medlemmer. Men er det så lurt at mindre får lov til å drikke alkohol? I Danmark er det jo slik, men ville det fungert i Norge?

I denne tråden ønsker jeg alle sine meninger og vinklinger på dette dilemmaet for å få et bedre bilde over hva folk synes.

Personlig mener jeg grensen for enkelte alkoholholdige varer kunne vært nedsatt til 16 år, men dette er bare min personlige mening. Gi også gjerne din mening på facebook-siden!

Hva er din mening på dette?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper de tusen medlemmene er 16 år eller yngre, og da er det heldigvis ikke så viktig hva dem mener. :devil:

Det er ille nok når 18åringene får komme inn på pub/står å gaper i kebabkøen. Jeg går ofte på byen for å slippe tjas og mas, hold småbarna inne etter Senkveld er ferdig.

Endret av Jofred
  • Liker 4
Lenke til kommentar

16 åringer som vil drikke drikker uansett om det er lovlig eller ikke. Ser ikke poenget i å legalisere det.

Som nevnt over har nok ingen av de 1000 medlemmene stemmerett selv uansett, så lykke til. Ærlig talt så høres den organisasjonen ut som en gjeng med sutrete fjortizzer som har problemer med å kjøpe drikke.

Dessuten har Danmark, Tyskland, Belgia, Tsjekkia og andre europeiske land der det er lovlig for 16 åringer å drikke en anderledes drikkekultur en vi har her i Norge. Det som funker der er overhode ikke sikkert kommer til å funke her.

Endret av oddsmurf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alkohol er et alvorlig nok problem for de over 18. Hadde alkohol vært et nytt rusmiddel så ville det blitt bannlyst på linje med narkotiske stoffer. Det er bare gammel tradisjon "uvane" og motstand mot forbud som gjør at det fortsatt er lovlig. Samfunnsmessig er det et langt større problem enn noen andre rusmidler inkludert tobakk. Da tenker jeg både ulykker, dødsfall, ødelagte familier og belastning på helsevesenet. Jeg mener det er feil vei å gå å myke opp alkohollovverket, særlig for de yngste.

Jeg er sikkert en hykler siden jeg skriver dette med et par glass rødvin innabords, men skitt au. Det er jo lov... :)

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I Danmark er det jo slik, men ville det fungert i Norge?

Antageligvis ikke. Vi har en drikkekultur som ikke ligner grisen sammenliknet med land som eksempelvis Danmark eller Tyskland. Det finnes vel nok av ravende fulle 18 åringer i hver bygd og by i det landet her fra før av, så hvis 16 åringene skulle kommet i tillegg tenker jeg det hadde blitt bra ;)

Har da vært 16 selv og for min egen del er jeg svært glad aldersgrensa var og fortsatt er 18 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...