Gå til innhold

Ipad mini, xperia tablet Z, eller..?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge virkelig ønsket meg ett nettbrett, men nå har jeg endelig penger til det. Men hvilket velger jeg?

Jeg mener å ha ha lest at både ipad mini (når det kom ut) og Sony Xperia Tablet Z fikk terningkast 6 i VG, men at Tablet Z er 1500 kr dyrere. Hvorfor?

Jeg vet at Tablet Z er vanntett og at det nok kommer til å komme ganske til nytte, men er det det eneste den er klart bedre med? Farten på internett kan det jo ikke være så veldig forskjell på, siden selvom den skulle være dobbelt så rask vil man jo nesten ikke merke forskjell, fordi Ipad mini er så rask fra før... Eller..?

Uansett kommer jeg først og fremst bruke den til spilling, og derfor lurer jeg på hvilket nettbrett som er best på app-markedet?

Jeg har også sitt at de selger et eller annet slags nettbrett så billig som 600 eller noe sånt på obs, men det kan vel umulig være noe bra, kan det vel..?

Det trenger for all del ikke være et av de to nevnt øverst, men den må ihvertfall ha egenskapene under:

Må ha raskt internett

Bra og mange apper å velge mellom

Tåle en liten støyt

Bra nok kamera (helst 8 eller mer megapixel)

Ikke se stygg ut

Helst ikke megaskjerm

Det var vel de egenskapene nettbrettet må ha som jeg kom på i farten, men det er jo selvfølgelig noen ekstra som er ekstra greie å ha, f.eks å være vanntett.

Heg klarer jeg å betale 4K for et nettbrett, men jeg synes egentlig det blir litt i overkant dyrt, men hvis det virkelig er kjempemye bedre så får jeg vel bare punge ut ;)

I svaret håper jeg på at dere skriver navnet på nettbrettet, pris, egenskaper, og hvorfor dere anbefaler den! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er en del forskjeller på hardwaren på de og du kan se en sammenliging av de her: Sammenligning.

kort oppsummert har Sony Xperia Z større skjerm, bedre prosessor (quadcore kontra dualcore), bedre kameraer, støtte for 64 GB minekort, USB-kontakt (iPaden har den propietære kontakten). i tilleg er Sony'en bedre bygget.

Jeg har hatt iPad 2 og iPad 3 og kjøpte meg Sony Xperia Z i forrige uke. slik jeg opplever den er Sony sitt nettbrett mye raskere.

Lenke til kommentar

http://techland.time.com/2013/07/24/compared-to-ipad-tablet-apps-remain-androids-weak-point/

Pluss det er jo en kjent sak, rett og slett.

Android ligger litt bak i app utvalget beregnet for nettbrett, hvor mange av de kun er "oppblåste" telefonapps. Det er vel heller ikke noen ren utfordrer til feks Itunes tilgjengelig i Norge, hvor man kan leie filmer etc..?

Misforstå meg rett, jeg hadde personlig gått for et Android nettbrett uten å tvile et sekund.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i at det er mangelfullt med apps til Androide nettbrett. Selv etter å ha brukt iPads i et par år hadde jeg ikke noe problem med å finne igjen de samme applikasjonene eller applikasjoner med tilsvarende funksjonalitet til Android. Det tok ikke nevneverdig mange minutter å finne de igjen heller.

Det finnes "oppblåste telefonapps" til iOS også så det er ikke kun på Android det er tilfelle.

Det finnes nok av steder en kan leie film så en er ikke avhengig av iTunes for å kunne gjøre dette.

Lenke til kommentar

Det var det jeg mente med Itunes og leie av film. På iPad har man mulighet for å leie relativt nye filmer i knall kvalitet med norsk tekst, slik at man har den i feks 3 dager - offline.

Så på fly etc så er det gull verdt.

Ulempen med film på iPad er at skjermformatet er helt håpløst for filmtitting. Svært mye av skjermen går jo med til svart stripe over og under filmen. Det var en fryd da jeg gikk tilbake fra iPad til Galaxy Note 10.1. Filmopplevelsen ble en helt annen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Sony Xperia Tablet Z i en måneds tid før jeg solgte det igjen.

Det ble rett og slett ikke brukt, og etter noen års erfaring fra en kvalitetssikret iOS Appstore så var det et sant mareritt med Googles Play Store.

Personlig er jeg glad for Androiderfaringen slik at jeg i fremtiden slipper å være i tvil om hva jeg bør velge :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei igjen!

Nå har det jo kommet ut en ny ipad mini. Den har visst både retina skjerm og ny a-7 prossesor hvis jeg ikke tar helt feil.

Er den da like som de andre nettbretta?

Utenom at den har mindre skjerm da

Endret av bjorni11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...