DenUkjente Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Hei Jeg er en gutt på 20 år som har for tiden full jobb, og jeg lurer på hvordan jeg kan oppnå generell studiekompetanse fortest mulig. Problemet her er at jeg har ingen utdanning etter ungdomsskolen, grunnet egne problemer. Det betyr altså at jeg droppet ut av skolen, og begynte å jobbe når jeg ble 18 år. Jeg har sett litt rundt og ser at om man kan dokumentere 5 års arbeidserfaring og ta noen fag (norsk, mattematikk etc) så kan man få det ved 23/5 regelen. Hvordan fungerer dette? gjør jeg dette som privatist? må jeg isåfall ta voksenopplæring? hvor mange timer per uke pågår dette? Takker på forhånd for svar :-) Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Lenke til kommentar
UglyCasanova Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 For å gå under denne reglen må du vel ha fylt 23 eller fylle 23 samme år som du fullfører de nødvendige fagene. Jeg gjorde det da jeg var 24, som privatist. Måtte opp i norsk (muntlig, bokmål og nynorsk), engelsk (muntlig og skriftlig), samfunnsfag (muntlig), historie (muntlig), matte (2P-Y, skriftlig) og naturfag (skriftlig, muntlig, praktisk). Tok det på ett skoleår med 5.2 i snitt. Det er et tøft år, men overkommelig hvis du har spart opp litt penger så du slipper å jobbe så mye ved siden av. Lenke til kommentar
DenUkjente Skrevet 16. august 2013 Forfatter Del Skrevet 16. august 2013 For å gå under denne reglen må du vel ha fylt 23 eller fylle 23 samme år som du fullfører de nødvendige fagene. Jeg gjorde det da jeg var 24, som privatist. Måtte opp i norsk (muntlig, bokmål og nynorsk), engelsk (muntlig og skriftlig), samfunnsfag (muntlig), historie (muntlig), matte (2P-Y, skriftlig) og naturfag (skriftlig, muntlig, praktisk). Tok det på ett skoleår med 5.2 i snitt. Det er et tøft år, men overkommelig hvis du har spart opp litt penger så du slipper å jobbe så mye ved siden av. Takker for svar, hvor mye koster det? lærebøker osv? gikk du på noe undervisning? hvor mye jobbet du? hvor mye leste du? ble mange spørsmål, gitt... Lenke til kommentar
UglyCasanova Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Takker for svar, hvor mye koster det? lærebøker osv? gikk du på noe undervisning? hvor mye jobbet du? hvor mye leste du? ble mange spørsmål, gitt... Gikk på sonans, kostet rundt 50.000,- med lærebøkene. Men det finnes jo alltids voksenopplæring, som meg så vidt kjent er gratis etter en viss alder. Hadde undervisning fire dager i uken (mellom 3-6 timer per dag). Jeg hadde jobbet opp kapital i to år så jeg slapp/gadd ikke jobbe det året, for heller å kunne fokusere 100% på skolearbeidet. Det viste seg å komme meg til gode med tanke på karaktergjennomsnittet. jeg hadde rundt 4 i snitt da jeg droppet ut av skolen (rett etter ungdomsskolen) Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Jeg kjenner mange som har tatt gratis videregående opplæring for voksne på kveldstid ved videregående skole. Da får man jo også låne bøker gratis. Verdt og sjekke opp litt det. Disse var i full jobb samtidig som de tok videregående med 23/5-regelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå