Gå til innhold

Intels nye fiberteknologi er virkelig superrask

Anbefalte innlegg

Det jeg av og til stusser litt på, det er:

Hvor stagnerer det egentlig?

Nå har man hatt kobbersignaler i en mannsalder vil jeg tippe. Og så har de stadig kommet med bedre måter å utnytte "båndbredden" i disse. Noen av "kvantesprangene" fra en metode til en annen kommer jo av naturlig utvikling. Men, hvorfor har man hele tiden denne gradvise økningen?

Er det melking som skjer over hele fjøla?

Jeg vil tro at om du personlig stod som oppfinneren av metode 1 og så kom du opp med en metode 2, så ville du forkaste metode 1 og kjøre full pupp på metode 2 !

At thunderbolt nå er relativt nytt og så mange ganger raskere enn andre ting..

Har thunderbolt stjålet 10 Gig ethernet tankegang som har eksistert i fryktelig mange år egentlig og laget det om til "harddisk-grensesnitt/alt-mulig-grensesnitt" ?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt 10GbE nettverk hjemme en god stund nå, det fungerer helt utmerket. Det eneste problemet var (eller er, bare i mindre grad) prisen.

Hjemmet ja, men når man snakker om data center det er noe helt annet. Vi innførte 10G i en av de største data centrene i norge og det tok et par år med flere oppgraderinger av utstyret før vi fikk noe lunde kontroll over nettverket.

Lenke til kommentar

Men, legg for all del fiber nå. For "trekkerørene" er jo gjerne like gode de. De kan jo lett blåse i ny type fiber uten ytterligere graving når det er forsvarlig å velge å gjøre det.

Dette stemmer bare nesten.

jeg var heldig å kunne kjøpe meg en fibertilknytning for en del år siden.

likevel etter "kort" tid ble trekk-røret ødelagt.

Noen hadde gravd over kabelen.og låst fast den tråden som var der fra før.

I slike tilfeller må man grave på nytt eller gjøre det på en annen måte

Lenke til kommentar

Dette stemmer bare nesten.

jeg var heldig å kunne kjøpe meg en fibertilknytning for en del år siden.

likevel etter "kort" tid ble trekk-røret ødelagt.

Noen hadde gravd over kabelen.og låst fast den tråden som var der fra før.

I slike tilfeller må man grave på nytt eller gjøre det på en annen måte

Og hvordan hadde din situasjon vært bedre med en kobberkabel? Ser ikke helt sammenhengen her, så sant du ikke eksempelvis kjører kraftig wire istedenfor trekkrør/kobberkabel slik at gravemaskinen ikke klarer å slite av "kabelen" eller "trekkerøret"...

Har vanskelig for å forstå poenget med denne posten som ett svar på ovenstående port da dette ville vært samme resultat med kobber kontra trekkerør.

Lenke til kommentar

Og hvordan hadde din situasjon vært bedre med en kobberkabel? Ser ikke helt sammenhengen her, så sant du ikke eksempelvis kjører kraftig wire istedenfor trekkrør/kobberkabel slik at gravemaskinen ikke klarer å slite av "kabelen" eller "trekkerøret"...

Har vanskelig for å forstå poenget med denne posten som ett svar på ovenstående port da dette ville vært samme resultat med kobber kontra trekkerør.

Poenget mit var at man må grave ned nye rør . Det går ikke an å blåse ny fiber gjennom det som leger der siden det er blokkert .

Ja det er er svar til posten der det ble hevdet at det bare var å dra ut den gamle fiberen og så blåse inn en av bedre kvalitet

Man må regne med at slik er det flere steder

( eller så kommer det å bli det )

Da blir det ikke så billig som først antydet

for all del fiber er fremtiden og man burde ha byttet ut alt av kobber for lengst

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Vi snakker om fiberutrulling, og ikke et enkelttilfelle hjemme i hagen til noen. Klart vi har gravemaskinskader på ting. Det er jo nesten ikke til å unngå, men det er regler for hvordan de skal gå fram og grave i gatenettet. Følges ikke dette regelverket kan jo gravemaskinansvarlig bli belastet økonomisk. Er det ikke noe som heter Ansvarsrett også?

Man kan ikke tenke slik for utrulling.

1. Man ruller ut

2. Man bytter fiberstreng/tråd når DET NYE KOMMER ved behov, og de få stedene det er gamle graveskader blir man nødt å grave opp.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vi snakker om fiberutrulling, og ikke et enkelttilfelle hjemme i hagen til noen. Klart vi har gravemaskinskader på ting. Det er jo nesten ikke til å unngå, men det er regler for hvordan de skal gå fram og grave i gatenettet. Følges ikke dette regelverket kan jo gravemaskinansvarlig bli belastet økonomisk. Er det ikke noe som heter Ansvarsrett også?

Man kan ikke tenke slik for utrulling.

1. Man ruller ut

2. Man bytter fiberstreng/tråd når DET NYE KOMMER ved behov, og de få stedene det er gamle graveskader blir man nødt å grave opp.

Jeg ser det ikke som noe enkelt tilfelle

At jeg dro det frem slik jeg opplevde det var bare et eksempel

For det ligger kabler og rør i en enste virvar da vil de ofte forkomme kabelbrudd

forskjellen på kobber og fiber er at denne glasstråden ikke er så lett å lokalisere i forhold til kobbertråden

og da må man grave det opp for reparere.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe lettere å lokalisere kobber? Det som skjer i praksis når noen graver over noe er

1. Det er ikke på ledningskartet, man har uflaks og graver det stedet ledningen er

2. De som har ansvaret for gravingen har ikke sjekket ledningskartet godt nok, og graver over.

Ingenting av dette affiseres av om det ligger kobber eller fiber i røret.

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke noe lettere å lokalisere kobber? Det som skjer i praksis når noen graver over noe er

1. Det er ikke på ledningskartet, man har uflaks og graver det stedet ledningen er

2. De som har ansvaret for gravingen har ikke sjekket ledningskartet godt nok, og graver over.

Ingenting av dette affiseres av om det ligger kobber eller fiber i røret.

AtW

Nå snakker du mot bedre vitende .

sikker på at du ikke har misforstått noe her ?

Kobber kan du finne med metalldetektor , det kan du ikke med fiberkabelen

Slik jeg forstår det er det bare av og til at det legges ut en "indikator" samme med fibertråden

Det er også slik at ikke alle kabler blir registrert

Lenke til kommentar

Jeg ser det ikke som noe enkelt tilfelle

At jeg dro det frem slik jeg opplevde det var bare et eksempel

For det ligger kabler og rør i en enste virvar da vil de ofte forkomme kabelbrudd

forskjellen på kobber og fiber er at denne glasstråden ikke er så lett å lokalisere i forhold til kobbertråden

og da må man grave det opp for reparere.

Virvaret blir aldri noe bedre av at man lar det bare bli liggende urørt.

Hvor ofte er det at fiberen klemmes fast i urørlig posisjon? Fiber er skjøre greier. Da kan man vel dra den ut, måle lengden på den. Måle samme lengde oppe på gaten, og gjøre noen forsøk på å grave en kortere grøft der for å lokalisere skaden.

Finnes det ikke etter hvert utstyr som kan måle hvor bruddet ligger? Jeg har egentlig ikke greie på dette. Men noen spørsmål åpnes ihvertfall av denne diskusjonen. Kanskje man finner noen svar også.

Man kan sammenlikne med kloakkrør.

Kloakkrør har en viss teoretisk levetid, og vi kan påføre den skade så levetiden blir kortere, ihvertfall på keramiske rør.

Man kan vel sette en teoretisk levetid på trekkerør for fiber også. Da kan man fornye seg så eller så ofte basert på slik synsing. Da blir man også kvitt virvaret. Og når man finner et trekkerør som ikke fungerer lenger så merker man det av på kartet, og graver opp når reserverør er oppbrukt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå snakker du mot bedre vitende .

sikker på at du ikke har misforstått noe her ?

Kobber kan du finne med metalldetektor , det kan du ikke med fiberkabelen

Slik jeg forstår det er det bare av og til at det legges ut en "indikator" samme med fibertråden

Det er også slik at ikke alle kabler blir registrert

Finnes fiber detektorer som måler ca avstand til problem(er). Kan sådan også søke etter dempninger og mindre skader på kabel/koblingspunkter/overganger+++ - altså ett måleinstrument.

Lenke til kommentar

Man går gjerne ikke rundt med en metalldetektor før man graver i bakken med gravemaskin, man har ledningskart.

Man har begge deler. Det er helt vanlig at kontrakten gravearbeiderne jobber etter har klausuler som "kabler må påvises". Gamle ledningskart er ofte unøyaktige med opptil flere meter og noen ganger er det uregistrerte ledningsnett. I dag er det netteier, f.eks telenor, canal digital, kraftselskapet etc. som holder kartoversikt over hver sine nett. Det er ingen sentral database over netteiere i ulike områder, eller nettene deres. Det er fort gjort å ikke finne alle netteiere i et område. Særlig mindre og ukjente netteiere og private kabler. Jeg kan f.eks grave ned kabler mellom huset mitt og naboen uten å måtte registrere det noen plass.

Men jeg tror du og elgen prater litt forbi hverandre. Det du skriver handler om forundersøkelser før graving. Jeg tror elgen prater om lokalisering av feil. Eksempel: En entreprenør graver en 200 meter lang trase en dag, legger ned trekkerør etc og graver igjen. Dagen etter får de melding fra en kabeleier om en brutt kabel, der kabelen i følge gamle og unøyaktige kabelkart går parallelt med grøfta. I stedet for at entreprenør skal grave opp alle 200 meterne igjen så bruker de et måleinstrument for å finne hvor på strekningen feilen ligger. Dette er noe man kobler til i en av endene og måler resonansfrekvenser og demping for å få ut et lengdetall. Dette måleinstrumentet er antagelig mye billigere for kobber enn for fiberoptikk og mye mer tilgjengelig. Så er det bare å måle opp x antall meter fra enden og begynne å grave etter feilen akkurat der den skal være (+/- noen få meter).

Lenke til kommentar

Noen ganger vet man , eller ihvertfall tror at man vet hvor den gamle kobber kabelen ligger

man må allikevel få det bekreftet

og da bruker man gjerne en form for metalldetektor.

Nå det gjelder kabler som ikke indikeres så let holder det ikke bare å vite lengden man må også vite retningen helt nøyaktig

Ikke så lett når få kabler går i helt rette linjer

I mit tilfelle satt fiberkabelen i klem . da var det bare dele av den som de fikk løs

det var enklere å gjøre det på en annen måte

Det ble også sagt da røret ble gravd ned at det var ikke vanlig å bruke indikator

Hvorfor skal det bare vær jeg , som privatperson som blir utsatt for noe slikt ?

Det kunne skje med hvem som helst

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nei da, produsenter som slipper ut nye produkter og får brukerne til å teste det for dem :-)

Merkelig at jeg aldri har møtt brukere av 10GbE som har slitt med ustabilitet, og jeg har møtt mange. Dog, så har alle disse nettverkene vert installert av folk jeg vet har solid kunnskap innen fagfeltet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...