Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ingen vifter funker! HJELP

Anbefalte innlegg

Så når jeg trykket på start-knappen isted så var det ingen vifter som gikk rundt. Absolutt ingen. Lagde tidligere en tråd der jeg hadde glemt avstandsstykkene men IKKE koblet til strøm, altså prøvde jeg ikke å starte maskinen uten avstandsstykkene. ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1529222&hl= ). Det var heller ingen lys under på/av knappen foran på kabinettet(R4).

Har ingen skjermkort koblet til, fordi jeg tenkte å bruke den integrerte grafikken i cpu'en siden det var første gangen min at jeg bygger pc.

Når jeg skrudde på så kom det opp "Reboot and select first boot device" eller noe i den duren, og det betyr vel at jeg må inn i BIOS og fikse dette.

Hva er det som egentlig skjer her? Hvordan kan jeg fikse dette? Er hovedkortet ødelagt?

EDIT: Det kom lys i tastatur og mus.

EDIT 2: Cpu-viften gikk heller ikke rundt. Skrudde av systemet og tok ut kontakten med en gang.

Endret av OF5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsto jeg dette riktig?

- Systemet starter opp, du ser tekst på skjermen

- Ingen av viftene går rundt

Det virker litt rart ...

"Reboot and select first boot device" betyr bare at hovedkortet (BIOS) ikke finner noen systemdisk, og det er helt naturlig dersom du ikke har installert noe OS ennå.

Har viftene fungert tidligere?

Lenke til kommentar

Er første gangen jeg bygger pc, og første gangen jeg skulle slå på. Jeg trykket på power-knappen foran på pcen. Maskinen lager ingen merkbare rare lyder, og det kommer lys i tastatur og mus, i tillegg til beskjeden som poppet opp på skjermen. Var fornøyd, men ville bare sjekke at viftene gikk rundt. Så jeg åpnet opp kabinettet, og fant ut at ingen av de gikk rundt. Ikke engang cpu-viften.

Kan legge til at viftene som fulgte med kabinettet er plugget i en viftestyring, ikke på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Om du viftene har molex-tilkobling kan du prøve å plugge de rett inn i PSUen (via PSUens molex). Men det er rart at prosessorvifta ikke fungerer... Har du plugga den i CPU_FAN inngangen på HK?

Ellers er det en "jumper", eller en plastdings som står over to av tre pins på hovedkortet ditt et sted (se i manualen) som kan stå på feil sted. Husker den sto på feil sted hos meg en gang og da fikk jeg mye rare feilmeldinger.

EDIT: Har du prøvd å sette de i mobo? CPU fan må hvertfall stå i hovedkortet på CPU_FAN!

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Vel, CPU'en smelter ikke på 10 sekunder - den er faktisk beskyttet mot å ødelegge seg selv - så du har tid til å gå inn i BIOS og lete etter en meny som heter "PC Health" eller noe sånt, der du kan sette hvordan viftene skal brukes. Skal de alltid gå for fullt, eller skal de justeres iht. temperaturen, osv.

Der kan du også se hva CPU-temperaturen er til enhver tid.

Sjekk at CPU-viften er tilkoblet riktig uttak på hovedkortet. Og sjekk at ingenting forhindrer viften i å spinne. (Andre kabler kan stikke kjepper i hjulene der.)

Sjekk også at viftestyringen i kabinettet blir tilført strøm på riktig måte.

Det viktigste er å få CPU-viften i gang.

Lenke til kommentar

Prøv å koble viftene til en 3 pins til molex eller sata strømkabel. Sålenge de får strøm skal de jo snurre :)

Har du plugget strøm til viftestyringen?

De er koblet til en viftestyring som er integrert i kabinettet. Plugget ene enden av en molex kabel inni viftestyringskontakten(?) på viftestyring-kabelen, og den andre enden inn i strømforsyningen(denne kabelen er helt lik som en sata strømkabel som gir strøm til en harddisk, bare at de har forskjellige ender). Så ja, jeg har plugget strøm til viftestyringen. Er hvertfall ganske sikker på det :O

Om du viftene har molex-tilkobling kan du prøve å plugge de rett inn i PSUen (via PSUens molex). Men det er rart at prosessorvifta ikke fungerer... Har du plugga den i CPU_FAN inngangen på HK?

Ellers er det en "jumper", eller en plastdings som står over to av tre pins på hovedkortet ditt et sted (se i manualen) som kan stå på feil sted. Husker den sto på feil sted hos meg en gang og da fikk jeg mye rare feilmeldinger.

EDIT: Har du prøvd å sette de i mobo? CPU fan må hvertfall stå i hovedkortet på CPU_FAN!

Er ikke 100% sikker på hva du mener(ja, jeg er totalt noob), men viftene i kabinettet har en ende på kabelen med 3 hull i, som er plugget i viftestyringens 2-pin kontakt.

Finner ikke noe spesielt i manualen, men nå er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal se etter. Er det en slags plastikkbeskyttelse du snakker om, som jeg må ta bort?

Lenke til kommentar

Den står i en kontakt kalt "cpu fan" ihvertfall, så vil tro den står på riktig sted :)

Lenke til kommentar

De er koblet til en viftestyring som er integrert i kabinettet. Plugget ene enden av en molex kabel inni viftestyringskontakten(?) på viftestyring-kabelen, og den andre enden inn i strømforsyningen(denne kabelen er helt lik som en sata strømkabel som gir strøm til en harddisk, bare at de har forskjellige ender). Så ja, jeg har plugget strøm til viftestyringen. Er hvertfall ganske sikker på det :O

Er ikke 100% sikker på hva du mener(ja, jeg er totalt noob), men viftene i kabinettet har en ende på kabelen med 3 hull i, som er plugget i viftestyringens 2-pin kontakt.

Finner ikke noe spesielt i manualen, men nå er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal se etter. Er det en slags plastikkbeskyttelse du snakker om, som jeg må ta bort?

CPU viften setter du alltid direkte på HK med det som Audun sier. CPU_FAN. Normalt lokalisert rett over eller rett rundt CPU

Lenke til kommentar

Jumper

Molex er en annen kabel enn den som står i viftestyringen, og ser slik ut: (koblingen altså, den ene enden vil sitte fast i vifta om du har slik kobling på vifta di)

1837-a.jpg

Sett viftene rett i hovedkortet i stedet for gjennom viftestyringa, kan hende den er defekt. Og når du får "reboot and select first boot device" er du FORBI der du skal åpne BIOS, BIOS screen kommer heeelt først, bare noen sekunder etter at du har skrudd på PCen. Vanligvis skal du trykke F1, F2 eller delete for å komme inn i BIOS.

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Hmm, jeg har ingen slik kabel. Står i manualen til strømforsynening at det fulgte med en molex kabel, men ingen av de jeg fikk med ligner på den du postet bilde av.

Kan godt hende den er defekt ja, men det skal vel ikke hindre cpu-viften ifra å spinne? Kan prøve å koble kabinettviftene til hovedkortet, men aller først skal jeg lese i manualen for å finne ut hvor i BIOS jeg eventuelt skal trykke meg inn på :)

Lenke til kommentar

Går det fint å plugge kabinettviftene i hovedkortet for så å starte maskinen? Er litt nervøs for å starte den nå etter dette her.

EDIT: Og hvis da viftene fortsatt ikke går rundt, kan jeg fint gå inn i BIOS å se om jeg må endre på noe der uten at prosessoren blir overopphetet?

Endret av OF5
Lenke til kommentar

Fant ut av det folkens, nå er Windows 8 installert og alt ser flott ut.

Funket når jeg dreit i viftestyringen og plugget kabinettviftene inni hovedkortet. Jeg tok også cpu-viften inn og ut av kontakten sin, og da funket den fint også.

Tusen takk for hjelpen, ha en fortsatt fin og god helg! :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...