Twinflower Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Hei, Jeg er helt fersk når det kommer til fotografering utover mobilbilder så jeg trenger litt input på dette bildet jeg tok fra vinduet av Trondheim. Alt jeg trenger å vite er hva jeg kunne gjort annerledes for å få et bedre bilde. (Det er to bilder som er slått sammen ved hjelp av Hugin. Venstre del er F/11 30sek iso100 mens høyre del er F/8 25sek iso100. (Tabbe fra min side, men Hugin klarte å blende de ganske godt likevel) Kameraet var et NX300 og brennvidden var 55 mm Link til hele bildet ukomprimiert: https://www.dropbox.com/s/kwwrbfk4pduppbd/SAM_0338-SAM_0339.png (høyreklikk, download original) Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 bildet fremstår som for mørkt selv om det sikkert er tatt midt på natten. Start med å prøv deg fram med storre blende f4 kanskje Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 16. august 2013 Forfatter Del Skrevet 16. august 2013 Mottatt, hva med skarpheten? Lenke til kommentar
CardinalGuzman Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Vanskelig å si noe om skarpheten når det meste bare er altfor mørkt, men det ser ikke verst ut ved den lyse bygningen på høyre side... Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 16. august 2013 Forfatter Del Skrevet 16. august 2013 Ja, det er vanskelig å si basert på vedlegget alene. Det var derfor jeg la ved originalfilen hvor man kommer litt nærmere for å få vurdert skarpheten. Den lyse bygningen til høyre er forresten St. Olavs Hospital Lenke til kommentar
tole Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 (endret) Synes det var rimelig skarpt. Har gjort noen kurvejusteringer for å prøve å hente ut litt av fra png'en. Tar du bilder i RAW ? Ofte kan man hente ut ganske mye mer da, men eksponeringen kunne vel kanskje vært lengre ? Her har du en utdrag på hva som kan hentes ut. Edit: La til original for bedre sammenligningsgrunnlag. Endret 19. august 2013 av tole Lenke til kommentar
tole Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Mottatt, hva med skarpheten? Enig. På landskapsbilder bør blenderen være høy og bruk heller lang eksponering så bevares skarpheten best. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Ta bilder på dagen! Dette bildet er veldig undereksponert, og f.eks tyholttårnet er rimelig uskarpt. Det er enklere å fokusere på dagtid, i tillegg til at lukkeren kan være mye kjappere. Forsøk samme bilde midt på dagen, så kan vi diskutere hvorvidt bildet er skarpt."Alt jeg trenger å vite er hva jeg kunne gjort annerledes for å få et bedre bilde."Om du vil ha et slikt kveldsbilde kan du gjøre flere endringer. - lengre lukkertid - evt. ta bildet tidligere på kvelden (så bildet blir lysere ved samme lukkertid) - finne en lokalitet hvor du ikke har hustak i forgrunnen (Kuhaugen ved Rosenborg kanskje? Litt mye trær der.) - ta bildene i portrett-format! Altså, snu kameraet 90 grader. Om du da vender kameraet litt opp mot himmelen vil du kunne lage store panoramaer som også har med en flott himmel! Lenke til kommentar
HSP Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Jeg tror du har mye å hente på å prøve å ta bilder litt tidligere på kvelden. Mens det enda er litt lys, slik at himmelen får en mørk blålig farge og det forsatt er nok lys til at man ser en del av bygninger og områder, også der hvor det ikke er lys. Slik som for eksempel her: http://henningspettersen.com/color/#prettyPhoto[gal]/22/ Henning Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Lengste lukkertid på kameraet er dessverre 30 sekunder, så da er alternativet å gjøre blenderen større. Det finnes en slags bulb-funksjon, men jeg har ikke prøvd den. Jeg tror uansett jeg må stoppe den ved å trykke på knappen og da blir bildet uskarpt igjen med en gang. Uansett, takk for tilbakemeldingene. Jeg skal prøve litt mer i kveld mens det er skumring. (Og hustak i forgrunnen er kommet for å bli så lenge jeg sitter i kjøkkenvinduet og tar bilder:) ) Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Jeg tror du har mye å hente på å prøve å ta bilder litt tidligere på kvelden. Mens det enda er litt lys, slik at himmelen får en mørk blålig farge og det forsatt er nok lys til at man ser en del av bygninger og områder, også der hvor det ikke er lys. Slik som for eksempel her: http://henningspettersen.com/color/#prettyPhoto[gal]/22/ Henning Det var et herlig bilde! Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Synes det var rimelig skarpt. Har gjort noen kurvejusteringer for å prøve å hente ut litt av fra png'en. Tar du bilder i RAW ? Ofte kan man hente ut ganske mye mer da, men eksponeringen kunne vel kanskje vært lengre ? Her har du en utdrag på hva som kan hentes ut. SAM_0338-SAM_0339_curves_cmp.jpgSAM_0338-SAM_0339_curves.jpg Edit: La til original for bedre sammenligningsgrunnlag. Takk for info. Jeg *skal* begynne å ta bilder i RAW, men jeg trenger en PC med windows 7 først ettersom lightroomversjonen som fulgte med kameraet ikke fungerte med winXP. Får anyways den nye pcen fra jobben i morgen så da blir det andre boller. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Lengste lukkertid på kameraet er dessverre 30 sekunder, så da er alternativet å gjøre blenderen større. Du har jo brukt ISO 100. Da er det ikke rart det blir mørkt. Sett ISO til 400-800, så slipper du å endre på blenderen. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Du har jo brukt ISO 100. Da er det ikke rart det blir mørkt. Sett ISO til 400-800, så slipper du å endre på blenderen. Jeg var redd for støy, men kanskje jeg kan våge meg opp til 800. (1600 var ganske ubrukelig for en 1:1-nazist som meg) Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Jeg var redd for støy, men kanskje jeg kan våge meg opp til 800. (1600 var ganske ubrukelig for en 1:1-nazist som meg) Den lille mengden støy du får ved ISO 400 kan du fint fjerne i Lightroom når du får det. 1 Lenke til kommentar
tole Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Jeg var redd for støy, men kanskje jeg kan våge meg opp til 800. (1600 var ganske ubrukelig for en 1:1-nazist som meg) Med det kameraet du har har du litt å gå på på ISO'en uten at det blir nevneverdig kvalitetstap. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Nå har jeg prøvd meg på iso400 i skumringen istedenfor i bekmørket. Her er resultatet: (Link til ukomprimert 2x20mpx .png-fil på 25mb) To utsnitt slik at dere får vurdert skarpheten: Begge bildene ble tatt med F/13, 20 sekunder lukkertid og iso400 og spleiset med panoramaprogrammet Hugin. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Ikke noe å klage på når det gjelder riktig fokus. God skarphet gjennom hele bildet 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 20. august 2013 Forfatter Del Skrevet 20. august 2013 Ikke noe å klage på når det gjelder riktig fokus. God skarphet gjennom hele bildet Herlig ! Lenke til kommentar
HSP Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Se der ja! Det var mye bedre i mine øyne. Henning 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå