Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mulig feil ("lugging" ved gassing)?


Bully!

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte bruktbil for noen måneder siden. Husker ikke helt hvordan den var å kjøre da, men nå er den i alle fall litt "luggete" ved gassing. Altså hvis gasspedalen ikke er trukket inn, og man skal begynne å trykke, så lugger det litt i starten. Altså i selve bilen, ikke pedalen. Dette skjer i gira 1-3, i 4. og 5. skjer ikke dette. Den er ikke sånn ved clutching, kun hvis man slipper gassen litt. Det er jo ikke noe problem for bruk av bilen, men jeg lurer jo litt om det kan være noe galt med bilen. Altså litt galt er det kanskje, men om det er en feil som burde vært rettet på, da. Eller om det er i ferd med å oppstå skade. Jeg spør, for bil har jeg altså ikke greie på! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt mulige feilkilder:

 

-Tennplugger (bensin)

-Behov for rengjøring av injeksjonssystemet

-Vakum lekkasje etter luftmassemåler

-Luftmassemåler må renses/byttes.

-Feil på injeksjonssystemet/blokkeringer i injektorer

-Feil på injektorer (diesel)

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Generelt mulige feilkilder:

 

-Tennplugger (bensin)

-Behov for rengjøring av injeksjonssystemet

-Vakum lekkasje etter luftmassemåler

-Luftmassemåler må renses/byttes.

-Feil på injeksjonssystemet/blokkeringer i injektorer

-Feil på injektorer (diesel)

 

Huff, da. :ohmy:

 

Og dette er noe jeg burde gjøre? (Er bensin.)

 

Tnx, anyway!

Lenke til kommentar

Hvordan er service-historikken?

 

Fikk med noen papirer på det, men etter hva jeg forstår (har veldig liten peiling på dette), så står det bare om kontroller, servicer og oljeskift... bilen har kun hatt én eier, en eldre kar som åpenbart har kjørt forsiktig og fulgt opp med alt av kontroller, servicer etc.

Lenke til kommentar

Den skulle egentlig vært på service i vår, altså rett etter at jeg kjøpte den, men har bare ikke fått surret meg til det.

 

Tror du den flaska kan fjerne dette problemet? Syns det virker som selve motoren funker veldig smooth. Jeg har inntrykk av at problemet ligger i utvekslingssystemet (eller hva det heter).

 

Ja, det er noe med drivverket, ikke motoren. Helt sikker. :)

Lenke til kommentar

Jeg tar en service, jeg. Bortsett fra skift av oljer og oljefilter ser jeg at siste service var i 2007...

 

Jeg har ikke greie på dette, som sagt, så jeg spør... er det ikke sånn at det er lurt å oppdage eventuelle feil så tidlig som mulig, slik at feilene ikke fucker opp noe mer?

Lenke til kommentar

Hvis oljeskift er det eneste du vet har blitt utført på bilen de siste seks årene, så kommer servicen godt med. Bl.a. bytte av kjølevæske og bremsevæske er preventivt vedlikehold. Det sparer deg for endel problemer i fremtiden.

 

Angående problemet ditt, er det slik at det rykker i bilen med en gang du slipper eller trår på gassen? Hører du noen ulyd idet dette skjer?

 

Kult profilbilde, forresten.

Lenke til kommentar

Hvis oljeskift er det eneste du vet har blitt utført på bilen de siste seks årene, så kommer servicen godt med. Bl.a. bytte av kjølevæske og bremsevæske er preventivt vedlikehold. Det sparer deg for endel problemer i fremtiden.

 

Angående problemet ditt, er det slik at det rykker i bilen med en gang du slipper eller trår på gassen? Hører du noen ulyd idet dette skjer?

 

Kult profilbilde, forresten.

 

Tror det er diverse væsker som er skiftet, ikke bare olje. + oljefilter. Men ja, ingen service på 6 år. Alle EU-kontrollene har vært helt perfekte, dog.

 

Ja, presist. Nei, ingen direkte ulyd, det bare rykker litt til.

 

Hehe, takk.

Lenke til kommentar

Jeg ville skiftet plugger og luftfilter først av alt. Hvis denne er eid av en gammel mann er den garantert småkjørt i lave turtall over lang tid. Det vil sote pluggene som slik at forbrenningen blir dårlig. Dårlig luftfilter også vil sote pluggene. Bilen kan da nykke ved pådrag.

 

Plugger og luftfilter blir byttet på service uansett.

 

Hvis det ikke er tatt service siden 2007, så er det "stor-service" neste og den koster en del. Misforstå meg ikke, du burde ta service, men ta unna det du kan på egenhånd siden service på bil koster skjorta og er en rimelig over-priset verksted-jobb.

 

Plugger, luftfilter er enkle ting å bytte selv og kanskje løser det problemet slik at du det blir litt mindre å bruke penger på når servicen skal tas.

 

P.s: Sjekk når register-reima ble byttet sist! Denne kan være på overtid nå. Jeg tror ikke det er register-kjede på denne, så få dette sjekket. Ryker den reima er det game over for motoren.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Man har en funksjon som gjør at når du igangsetter/slurer/girer/clutcher så skal dette gå smooth. En slags komfort demping som alle normale biler har for å eliminere smånykking, motorvibrasjoner, penere igangsetting osv.

 

Hvis denne dempingen takker for seg vil du gjerne få hakkete igangsetting og rykking ved brått gasspådrag.

 

Prøv å motorbrems på et eller annet gir og så gi gass. Hva skjer da?

 

Antar at denne Rav`n din er en av de aller første som kom med denne demping i selve svinghjulet. Dette er en del av clutchen og en "ny" patent.

 

Toyota begynte med dette rundt 2000ish tallet. Var omfattende kampanje på dette når bilen kom, men så jævla mye bedre blei det ikke. Tyskerne kom med patenten først så vi skylder selvsagt på dem!

 

Du får gruble/google litt på det og se om det lager noen sammenheng med det som skjer.

 

Ta en service og se om du finner noe annet opplagt først. Lurium på tanken hjelper ikke. Ellers god bil og riktig valg av motor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...