Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på stipendbeløp?

Anbefalte innlegg

Hei.

Var innom lånekassen sine sider nå nettopp og fant ut at jeg får 930 kroner i stipend(utstyrsstipend) dette semesteret. I fjor fikk jeg litt over 22 000 kroner, noe jeg ikke helt forstår hvorfor jeg ikke får nå. Jeg har 3 søsken og 2 halvsøsken, 5 totalt, skilte foreldre, i tillegg til at jeg må reise med både buss og båt i en time for å komme meg til skolen. Foreldrene mine har ikke de beste jobbene heller, og tjener gjennomsnittlig vil jeg tro.

Har jeg grunn til å klage?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det du skriver stemmer så må du ta en telefon til lånekassen og spørre hvorfor du får så lite, det kan hende at du får utstyr stipend først så kommer resten i et annet brev senere også . Men ring og hør for jeg fikk over 10.000 med dårlig grunlag, Bor alene med mor og far, de har greie jobber 15 min reisevei og ingen søsken :p

Lenke til kommentar

Jeg bor ikke sammen med alle 5, men alle er under 16 år. Jeg bor sammen med en av de hos min far, mens de andre bor hos min mor. Likevel så ser jeg de hver uke, for vi har en slik ordning at jeg reiser til moren min annenhver helg, mens de kommer til faren min annenhver helg. På denne måten så bor jeg i samme hus som alle cirka 3 dager i uken(fredag-søndag).

Skal ta en telefon senere idag og forhøre meg med de. :)

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å forklare skikkelig dette her, men skal prøve. Foreldrene mine har 3 barn sammen inkludert meg, altså 2 søsken. Faren min har 1 barn med sin tidligere kjæreste som besøker han annenhver helg(samtidig som de 2 som foreldrene mine har sammen). 3 søsken. I tillegg så har hans nåværende kone 1 sønn, 4 søsken, mens moren min sin samboer har 1 datter, 5 søsken. Har altså 3 ekte søsken og 2 halvsøsken, men foreldrene mine sine inntekter går til disse halvsøsknene også.

Håper det var noenlunde forståelig dette her :tease:

Lenke til kommentar

Ja, uansett om de er halvsøsken eller "hel" så vil deres økonomi bli lavere pga dette, men om du hadde hat 2 foreldre med 5 barn ( 6 med deg ) ville det blitt enda dyrere for dem og da igjen grunlag for høyt stipend. For dine steforeldre skal ikke regnes med som noen intektskilde eller forsørger for deg så da er det bare dine 2 foreldre, Men igjen er de gift kan det hende de må regnes med.

Lenke til kommentar

Muligens, men Lånekassen baserer seg på hvor mange søsken som bor fast sammen med deg. Det beste du kan gjøre da du er misfornøyd med at du får lite penger, er å ringe og spørre hvorfor du får mindre penger i år enn i fjor, eller sjekke kalkulatorene og tabellene deres og se om du finner noen endringer. Hvem vet, kanskje feilen skjedde i fjor og du er dem skyldig 22000 kroner.

Lenke til kommentar

Kan godt hende. Har en venn som har 1 bror som han ikke bor fast sammen med. Foreldrene er skilt, og hans foreldre har vel gjennomsnittlige jobber de også. Han sier at han får 22000, mens jeg, som har bedre grunnlag, bare får 930. Godt mulig at det skjedde en feil i fjor, men tviler.

EDIT: Skriveleif.

Endret av OF5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...