Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Liker gutter sårbare jenter eller jenter med selvtillit?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Like tiltrekker like, sies det. Forskning viser også at ulike personligheter tiltrekker hverandre, men i nyere tid er det førstnevnte mer rådende.

Det er nok mange menn som liker tanken å "beskytte dem", men dette har ikke nødvendigvis noen sammenheng med at jenta har dårlig selvbilde/selvtillit.

En jente med dårlig selvbilde kan ofte ende opp med å styre unna en gutt med godt selvbilde når det kommer til forhold, fordi hun føler at han er for bra for henne, mens ONS fungerer helt fint.

Hva slags forhold man har hatt til foreldrene sine i barndommen påvirker hva slags forhold man søker senere i livet. Jf. "daddy issues", secure attachment, anxious–preoccupied attachment, dismissive–avoidant attachment, fearful–avoidant attachment(http://en.wikipedia.org/wiki/Attachment_in_adults)

Lenke til kommentar

Noen gutter liker jenter med lav selvtillit som er "sårbare", andre gutter liker jenter med bein i nesa som står opp for seg selv - på samme måte som noen jenter liker gutter som er "store og sterke", mens andre jenter liker gutter som er mer på nivå med dem.

Folk har ulike preferanser.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

individuelt vil nå jeg si :p

Noen gutter liker jenter med lav selvtillit som er "sårbare", andre gutter liker jenter med bein i nesa som står opp for seg selv - på samme måte som noen jenter liker gutter som er "store og sterke", mens andre jenter liker gutter som er mer på nivå med dem.

Folk har ulike preferanser.

enig der :)

Lenke til kommentar

Like barn leker best. Jeg er selv ei jente med bein i nesa som jobber i et svært mannsdominert yrke (studerer vanligvis, men jobber litt nå og da + hele sommeren) der man ikke kan være noen fyrstikk-kvinne for å jobbe. Jeg ser kanskje ut som en fyrstikk-kvinne, men utseendet bedrar en del her :p Jeg har også selvtillit og trives med den jeg er. Jeg er veldig populær blant gutta, men det er bare menn med selvtillit som blir tiltrukket av meg virker det som. Synes vel utenfra at jeg ikke er usikker på meg selv da :)

Og kjæresten min er veldig lik meg :)

Anonymous poster hash: 1350d...cb6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg foretrekker jenter med moderat til høy selvtillit, men da ikke en overdreven selvtillit eller en selvtillit som er basert på utseendet alene.

Og man kan være sårbar selv om man har høy selvtillit.

Problemet med lav selvtillit er at dette i enkelte tilfeller medfører en del issues og ofte mange usikkerheter og et stort behov for bekreftelse (både fra meg og andre), noe som potensielt er veldig slitsomt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Like tiltrekker like, sies det. Forskning viser også at ulike personligheter tiltrekker hverandre, men i nyere tid er det førstnevnte mer rådende.

Da tilhører hvertfall jeg klart de sistnevnte. Er sårbar, sjenert og har dårlig selvtillit selv (hvertfall sosialt). Og jeg har alltid foretrukket sterke jenter med selvtillit som er pågående og tar initiativ. Men de finnes jo knapt.

Har alltid opplevd som at jeg er motsatt av standard norm der. Jeg passer bedre i den rollen jenter forventes å ha, og motsatt.

Har alltid misunt jenter det, at de kan forholde seg passivt og bli sjekket opp av gutter, gutter som da tar seg av alt og som jenta kan støttes seg på og være trygg på.

Mens jeg da altså passer å ha jentas rolle, og at jenta er "gutten" som sjekker opp og tar seg av meg. Er man sånn stiller man heller dårlig, det kan jeg si av erfaring. :(

Anonymous poster hash: 0e399...5f7

Lenke til kommentar

Jeg er vel både selvsikker og ikke selvsikker, sårbar og ikke sårbar... Jeg kan se det jeg vil ha og gå for det. Jeg har mange sterke sider, samtidig som jeg er sårbar. Jeg vet hva jeg vil :)

Samtidig som jeg vet at jeg er en sterk person, så er det fint å ha noen som gjør at jeg føler meg trygg. Alle jenter vil vel til en viss grad beskyttes og passes på? Er greit om man selv kan passe på også. Jeg er storesøster da, så det kan hende at det spiller inn også.

Jeg tror ikke det er så lett som at si at noen er enten sårbar eller selvsikker, de fleste har nok en viss grad av begge. Jeg synes jenter også må gå til handling selv. Om det er noen de liker, så hjelper det ikke å bare lene seg tilbake og være den som blir sjekket opp. Noen ganger må man ta saken i egne hender.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...