Gå til innhold

[Løst] Hvilken PSU skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei har tenkt å kjøpe/bygge meg en pc med omtrentlig disse spec'sa:

-Intel Core i7-4770K

-MSI Z87 motherboard

-2x NVIDIA GeForce GTX 770

-Kingston HyperX 3K SSD 120GB

-WD Desktop Green 1TB hardisk

-Creative Sound Blaster Z

Har litt problemer med å finne ut hvor mange watt jeg trenger i PSU'en.

+ Hva betyr de "plus bronze/silver/gold/platinum" tagene? Noe viktig jeg burde ta i betraktning?

Fint om noen kunne hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen trekker litt under 600W (aboslutt maks), så en meget god strømforsyning på 650W eller 750W er passelig.

Det er ikke så alt for mye man får hentet ut av kun å lese spesifikasjoner på PSUer, da det er store forskjeller på komponenter som er brukt og kvaliteten. Å henvende seg her er greit, eller så bør man sjekke reviews. :)

"plus bronze/silver/gold/platinum"

- Sier noe om effektivitetsnivået. 80 plus betyr at den skal operere over 80 % effektivt i de fleste situasjoner/belastninger (vel og merke spesifisert etter 115V nett, og på 230V her i Norge så vil de faktisk være hakket mer effektive)

Videre så sier bronse, sølv,gull platinum om på hvilke andel av skalaen effektiviteten ligger. Bronse ligger på rundt 82-83 %, mens platinum er nærmere 89 %, og på de skikkelige gode og 230V nett så er det faktisk 92-94 %.
Jo høyere effektivitet, jo mindre varmeutvikling blir det, og følgelig mindre støy. Men vil selvsagt også spare deg noen kroner i sløsing av strøm.

Med tanke på at du bygger en rimelig high-End rigg, så vil jeg også anbefale deg skikkelig utstyr som har mange ganger bedre kvalitet, holdbarhet, strømkvalitet, mindre støy og topp-effektivitet i forhold til mye annet skrot. Og vil da være en komponent du kan beholde en lang tid fremover.

Seasonic platina 760W: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1476348

Effektivitetsnivå på rundt 92-94%, og kaster følgelig bort 2-3 ganger mindre effekt som tilsvarende 80-plus bronse PSUer. Og er fra en serie som regnes som kremen av kremen innen strømforsyninger. Produsent kjent for sine gode og egenprodusetrte PSUer (og leverer også en del til f.eks Corsair som bare setter klistremerker på PSUer).

Seasonic X-Gold 760W: http://www.prisjakt.no/product.php?p=772815
Seasonic sin gamle toppserie, som har nær like bra kvalitet, men litt dårligere effektivitet. Dette er et godt valg om du ønsker en litt rimeligere sak, men ikke er like nøye på strømforbruk/støy, som vil være litt høyere. Fortsatt et topp produkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...