Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dimensjoner på plank i normal trevarehandel

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer litt på hva slags dimensjoner plank i en "normal" trevarehandel har. Altså hva jeg normalt har å velge mellom.

Jeg kunne tenkt meg noe som var cirka 3 cm tykt, og så bredt som mulig. Helt rektangulært. Helst høvlet.

Noen snekre der ute? :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

36x198 var ikke i sortimentet hos Maxbo (med mindre jeg overså det...), men det finnes også. Dog er den dimensjonen sannsynligvis uvanligere som lagervare enn 36x148 og 48x198. Noe særlig bredere enn 8" (198) er ikke vanlig lagervare, uansett tykkelse. (36x223 og 36x248 ga noen få trelast-relaterte svar på google, men da er det nok snakk om spesialbestilling.)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Det er ikke særlig mye. Kanskje 0,7kg eller noe sånt.

Hvor bor du?

36x223 vet jeg en får hos Optimera bla.

0,7 ja, det høres rimelig ut. :)

Har aldri hørt om Optimera, så jeg bor nok i gokk. Men har bestemt meg for (noa ala) 30x48, og heller skru de sammen.

Tnx!

Lenke til kommentar

Sikker på det? Syns det virker betydelig lettere enn vann...

Kommer helt an på treslag og fuktinnhold. Enkelte eksotiske treslag er så tunge at de synker i vann, mens de vanlige norske som gran, furu, eik og bøk ligger rundt 600-800kg/m3. (kilde) En meter 30x48 tilsvarer 1,44 liter (0,3x0,48x10dm), og i gran (600kg/m3 > 0,6kg/dm3) gir det en vekt på ca 850 gram.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

36x198 var ikke i sortimentet hos Maxbo (med mindre jeg overså det...), men det finnes også. Dog er den dimensjonen sannsynligvis uvanligere som lagervare enn 36x148 og 48x198. Noe særlig bredere enn 8" (198) er ikke vanlig lagervare, uansett tykkelse. (36x223 og 36x248 ga noen få trelast-relaterte svar på google, men da er det nok snakk om spesialbestilling.)

Spørs litt hvor du bor. http://www.skibygg.no/ (Akershus øst) har, såvidt jeg husker, både 36x223, 48x223 og 48x250 på lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...