Twinflower Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Hei, Jeg er helt fersk med fotografering og kjøpte nylig et samsung nx300. Jeg har prøvd å leke litt med innstillinger og forskjellige motiver for å danne meg en oversikt over "best practices" ved forskjellige motiver, avstander, lysforhold etc for å slippe å jukse med autoknappen i tide og utide. Uansett, jeg prøvde å ta et bilde av Trondheim fra vinduet mitt og forventet egentlig et sylskarpt bilde siden det var strålende sol. Når jeg derimot betrakter bildet i 1:1 så er det ganske kornete når man studerer detaljene i bybildet. Hvorfor er det slik, og hva kan man gjøre for å få skarpere bilder? Her er link til bildet (20mp - 10mb, rett fra kamera): https://www.dropbox.com/s/164bpzy4yb3nd6v/SAM_0268.JPG (Høyreklikk på bildet og velg download original) Innstillinger som ble brukt er: 1/1000 lukkerhastighet F3.5 ISO100 Linse: Samsung 18-55mm OIS (innstilt på 18mm) Setter pris på om noen hadde giddet og idiotforklart meg litt. Endret 15. august 2013 av Twinflower Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Ikke se på bildene i 100%. Bruk stativ. Bruk mindre blenderåpning. Les litt om hyperfocal. Edit: Denne kalkulatoren er litt greiere enn Wikipediaartikkelen. Endret 15. august 2013 av Phileas Fogg 1 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Det er skarpt og fint i midten, ikke så bra på kantene og en del verre i hjørnene. Det er en svaket ved objektivet, prøv en mindre blenderåpning. Jeg synes oppskarpingen av bildet gjør at det blir litt ubehagelig å se på i 1:1, bruk RAW og behandle bildet selv, eller juster hvordan kameraet lager JPEG bildet. 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Takk for info. Nå prøvde jeg å sette kameraet på en boks (i mangel på stativ) og bruke selvutløseren. Satt kameraet på A og økte den til 22 (maks) for å se hvordan ting ble. Fremdeles er det enten ute av fokus eller kornete i de små detaljene i det fjerne. Grunnen til at jeg studerer bildene i 1:1 er for å finne forskjellen mellom forskjellige innstillinger og prøve meg frem til den "perfekte" innstillinger for hver scene. Dessuten hadde det vært fett med et slikt bybilde som var feilfritt og i fokus til hver minste detalj. Under er et bilde med F22, 1/10 ISO100. Det var dette som ble best, etter å ha prøvd ymse kombinasjoner. https://www.dropbox.com/s/b5sk2oue062z9ym/SAM_0310.JPG (Dog noe feil eksponert, det er også et felt jeg har mye å lære i) Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 f/22 blir for drøyt igjen, dette på grunn av diffraksjon. Prøv heller noe rundt f/11. 2 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Tok du bildet gjennom vinduet? I såfall, åpne det, eller kom deg ut Fokuser på noe som er ca 15 meter unna, og bruk f/11. Da bør det meste være i fokus. 2 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Jeg åpnet vinduet ja Har tatt litt flere nå på Manuell så jeg skal ta en titt på de nå. (Tok raw-filer i tillegg, men får ikke installert Lightroom før jeg får ny win7-pc fra jobben neste uke) Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 f/22 blir for drøyt igjen, dette på grunn av diffraksjon. Prøv heller noe rundt f/11. Diffraksjon er samme fenomenet man ser på dagsrevyen når menn har på seg stripete dresser, right? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 https://www.dropbox.com/s/4076wpnbqewy19n/SAM_0322.JPG F/11, 1/25s, ISO100, 55mm - Ble ganske skarpt https://www.dropbox.com/s/3k7549k63s6hzxr/SAM_0336.JPG F/8. 1/60s, ISO100, 55mm - Ble ganske skarpt dette også. Blir vel vanskelig å få det noe skarpere nå, eller har dere flere forslag? Jeg har uansett lært mye viktig den siste halvtimen. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Nei, det er moiré. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Diffraksjon er samme fenomenet man ser på dagsrevyen når menn har på seg stripete dresser, right? Nei, diffraskjon gjør at bildet blir softere jo mindre blenderen er. På ditt kamera vil det være synlig på f/16, men ikke et potensielt problem før f/22. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Nei, det er moiré. Nei, diffraskjon gjør at bildet blir softere jo mindre blenderen er. På ditt kamera vil det være synlig på f/16, men ikke et potensielt problem før f/22. Mottatt. Så desto mer findetaljert et bilde skal/må være - desto viktigere det å holde seg under ca F/16 for å få bort uskarpheter/softheten. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Sett kameraet på stativ, sett pinlig nøyaktig fokus via manuell fokus og ta bilder på forskjellige blendere. Se hva forskjellige blendere gjør med dybdeskarpheten og hva du selv synes er soft og ikke. Og - prøv å nedskalere og skarpe opp bildet i etterbehandlingen, og du vil få en liten aha-opplevelse om hvor skarpt det egentlig er. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Sett kameraet på stativ, sett pinlig nøyaktig fokus via manuell fokus og ta bilder på forskjellige blendere. Se hva forskjellige blendere gjør med dybdeskarpheten og hva du selv synes er soft og ikke. Og - prøv å nedskalere og skarpe opp bildet i etterbehandlingen, og du vil få en liten aha-opplevelse om hvor skarpt det egentlig er. Jeg prøvde manuell fokus, men jeg synes det var vanskelig å stille den heeelt nøyaktig fordi ringen var litt for sensitiv (kameraet zoomer inn 5x når jeg rører ringen for å hjelpe meg med å se detaljene). Anyways, jeg skal prøve litt mer neste gang - nå er det litt for lite lys ute. Hvordan skal jeg skarpe opp bildet i etterbehandling? Jeg antar du ikke mener sharpen-filters? Jeg må uansett vente til win7 PCen kommer fra jobben slik at jeg får installert lightroom og lært meg å behandle raw-filer. Takk for info forresten! Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Jeg prøvde manuell fokus, men jeg synes det var vanskelig å stille den heeelt nøyaktig fordi ringen var litt for sensitiv (kameraet zoomer inn 5x når jeg rører ringen for å hjelpe meg med å se detaljene). Anyways, jeg skal prøve litt mer neste gang - nå er det litt for lite lys ute. Hvordan skal jeg skarpe opp bildet i etterbehandling? Jeg antar du ikke mener sharpen-filters? Jeg må uansett vente til win7 PCen kommer fra jobben slik at jeg får installert lightroom og lært meg å behandle raw-filer. Takk for info forresten! I photoshop har du et verktøy som heter Filter>Sharpen Der kan du få redigert et bilde tatt med et objektiv som er halvparten så dyrt som det beste objektivet du kan få tak i og ved å redigere det bildet i PS kan du få bildet til å bli det skarpeste bildet i klassen. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Hvordan skal jeg skarpe opp bildet i etterbehandling? Jeg antar du ikke mener sharpen-filters? Hvorfor antar du det? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 17. august 2013 Forfatter Del Skrevet 17. august 2013 Hvorfor antar du det? Antok det før jeg leste litt i den andre tråden om skarpe bilder og LR. Helt ny verden for meg dette her vettu Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 I photoshop har du et verktøy som heter Filter>Sharpen Der kan du få redigert et bilde tatt med et objektiv som er halvparten så dyrt som det beste objektivet du kan få tak i og ved å redigere det bildet i PS kan du få bildet til å bli det skarpeste bildet i klassen "Billige objektiver" Neida. Det kan du ikke. Men jeg har justert teksten bittelitt så den stemmer bedre... 2 Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 I photoshop har du et verktøy som heter Filter>Sharpen Der kan du få redigert et bilde tatt med et objektiv som er halvparten så dyrt som det beste objektivet du kan få tak i og ved å redigere det bildet i PS kan du få bildet til å bli det skarpeste bildet i klassen. Drøy overdrivelse. Dårlig optikk kan ikke skarpes opp til å bli bedre enn f.eks en Carl Zeiss Distagon 1,4/55 1 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Jeg er litt usikker på hva trådstarter er ute etter. Muligens forventningene er litt høyere enn det kamera teknologi kan prestere. De to siste bildene kan ikke bli mye skarpere enn de er. Ville vært en fordel å øke ISO opp fra 100 for å få raskere lukkertid. (bilde #1=1/25 og bilde#2=1/60). Store avstander blir ikke skarpere enn dette. Variasjon i luftfuktighet vil også spille inn. Kontrast er også viktig del av opplevet skarphet, men det krever gjerne litt større lys/skygge flater. Ved landskapsfoto hvor man ønsker fokus både nært og fjernt, finn noe å fokusere på som er ca. 100 meter unna eller bruk en DOF kalkulator og forstå bruken av Hyperfokal Distanse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå