MatsNorway Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Hei på dere. Jeg tenkte å kjøpe meg en ny sykkel og da vi har en Klein - Pulse comp i familien som jeg virkelig liker tenkte jeg å skaffe samme eller tilsvarende sykkel. Det er en Pulse comp uten dempere. Vil ikke ha dempere. De har dårlig feel ved turn inn og ødelegger balansen når jeg sykler på bakhjulet. Dette er først og fremst en morro sykkel. Budsjettet er på 10k den skal ha helst samme geometrien som pulse compen (tror det er lite rake og lite trail på den) Noe som gjør den ustabil om du tar henda av rattet men oh so sharp ellers. Mulig at den korte rattstammen bidrar. Da man svinger mere om senter noe som kan gi en annen følelse. Sikkert litt lettere og raskere. Så.. Noen pointers på rammer og sjapper som har de? Jeg skal ha asfalt hjul på den. Men jeg kan vel ikke sykle på bak og fremhjul med en mere racer orientert sykkel? Annet jeg liker er V-bremser. De gir meg en god feel. Ikke for sterke osv. Men siden jeg har blitt overbevist om at skivebremser er tingen pga felg slitasje osv. så må jeg nok få noen råd og teste litt der. Liker at Skivebremsene biter med en gang det er vandring. Men ikke for sterke skiver. Samme som V-brems hadde vært ideelt. Dersom Trek drepte Klein så vil jeg ikke ha en trek sykkel. Min forrige sykkel var en Everest som jeg knakk ramma på.. Endret 15. august 2013 av MatsNorway Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Trek kjøpte klein, så om det er hva du mener med drepte så vil du sikkert ikke ha en trek. Om du er virkelig knyttet til den sykkelen, hvorfor ikke ta ramma og pusse den opp ev. bytte til mer moderne deler. Det er mye man kan få til å passe. Hvis ikke finner du geometritabell her: http://web.archive.org/web/19980201073331/www.kleinbikes.com/Bikes/Off-Road/Pulse/Comp.html Så da er det bare å lete etter noe som ligner. Det er ikke så veldig mange gode terrengsykler som selges uten dempegaffel, men husk du kan bytte gaffel selv. Ofte er medfølgende dempegafler temmelig begredelige greier man ikke trenger være så lei seg for å bytte ut. Skivebremser er mye bedre en vbremser. Du får langt bedre kontroll med modulasjonen. Lenke til kommentar
MatsNorway Skrevet 17. august 2013 Forfatter Del Skrevet 17. august 2013 (endret) Se der ja. Det er nice. Takk. Nei jeg kommer ikke til å pusse opp den sykkelen. Den er heller ikke min. Jeg har ikke plass eller lysten til å mekke sykkel. Jeg vet de kjøpte trek. Men om Klein ble smeltet inn i trek så ja.. drept. Bedre for hvem.. Bremse feel og hvordan du er vant til at den fungerer bestemmer hva som er best for hver enkelt. Men hvordan er det med felger? får man kraftige felger som er tynne? Som tåler litt bakhjulskjøring og fremhjuls plaging. Jeg har ikke behovet for terreng ramme osv. men jeg tror ikke jeg finner en annen type sykkel som tåler det. Endret 17. august 2013 av MatsNorway Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Hva mener du med tynne? Tynt gods betyr at de tåler mindre. profil og bredde finner man mye forskjellig av. Enedlig styrke er mest avhengig av at noen som kan greiene sine har bygd de opp. For sterkest mulige hjul kan du jo kikke på karbonfelger som f.eks enve. De har opp til og inklusive DH felger. Skivebremser er bedre p.g.a. et mer lineært forhold mellom moment på bremsehendel og bremseeffekt (I.e modulasjon), mindre sensitivt for fuktighet og møkk, og større frihet til å velge mer hensiktsmessige felgprofiler. Aldri sett noen velge felgbremser over skivebremser for noe annet enn kostnad eller mangel på kompatibel ramme. Lenke til kommentar
MatsNorway Skrevet 20. august 2013 Forfatter Del Skrevet 20. august 2013 Er nok en tilvending. Var vist flere størrelser av den klein ramma. Jeg får spørre pent om å få prøve syklen i sjappa. Mot at de holder lommeboka elns. Har du en spesifikk sykkel sjappe med folk som har peil på det tekniske? Jeg tenkte bare at siden bysykler og racere ikke går i terreng samt har smallere felger så tåler de dårligere slik behandling. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Jeg kjenner til butikker i Oslo. Raske Sykler, BABracing, Spinn, Sykkedelisk (Anton sport bogstadveien), Letth og Oslo Sportslager har alle kompetente folk som burde kunne hjelpe. Brown Couch har Surly og Salsa som kanskje kan passe deg bra(Men hovedsaklig fører de fatbikes). Det er ikke noe problem å finne frem solide hjul, men det er ikke sikkert at du finner noen på en ferdigsykkel. Vil du ha virkelig gode hjul tar du en prat med en god hjulbygger. Prøv f.eks Dogstar eller ta en prat med noen av butikkene ovenfor. Lenke til kommentar
MatsNorway Skrevet 21. august 2013 Forfatter Del Skrevet 21. august 2013 Takk. Om jeg husker det skal jeg oppdatere tråden når det er gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå