Twinflower Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Vel, funksjonen for hva den gjør er ikke noe problem, men jeg kommer litt til kort med hva som faktisk skjer inni jordfeilautomaten NÅR man benytter HomePlug/PowerLine, men det fungerer i alle fall ikke... Kanskje du vet hvorfor det ikke fungerer? Umulig å si uten litt mer detaljer om den jordfeilautomaten din. Type, merke etc. Og har du virkelig prøvd med og uten på samme kurs? Jeg klarer ikke etter beste evne å se hvordan den skal kunne ha noen som helst innvirkning. Lenke til kommentar
kaare_t Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 gjør nok ikke det du.... jeg beskrev ikke oppbyggingen av ett sikringskap, jeg beskrev virkemåten og bruksområdet til jordfeilautomat og jordfeibryter. ingenting som hopper å det er helt korrekt det jeg beskriver at summen skal være 0, om du har en 16 amp sikring og der går 14 amp ut i L1 og der kommer inn 13,9 amp i L2 så har man en lekasje. Da blir ikke summen av den utgående og innkommende strømmen 0. Så du sier altså at om man har 3mA differanse (atlså alt annet enn 0) så er det jordfeil (ref. din forrige post)? Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Hehe, så du mener at strømmen "hopper" fra sikringen som står ved siden av jordfeilbryteren, og over til jordfeilbryteren da eller? Siden, som du sier, jordfeilbryteren - som står ved siden av - senser jordfeil, altså en enkelt leder med referanse til hva da? Man kan aldri få ett annet resultat enn seg selv, om man sammenlikner seg selv med seg selv.... Jordfeilbrytere bryr seg fint lite om hva som går i L1 og L2, og bryr seg bare om strømmen i jordledningen. Jordfeilautomater refererer mellom L1 og L2 og man slipper å koble inn jordledningen. Utsagnet om at "noe annet enn 0 er jordfeil" er ikke korrekt: Strømmen varierer fra kurs til kurs avhengig av eksempelvis tørre rom eller våte rom. I industriell sammenheng benyttes også større strømmer. Så det er ikke så enkelt som "bare en ringtrafo". Dog har du rett i at den blandt annet inneholder en ringtrafo, men også transistor (forsterkning av føletrafo og tidsforsinkelse) og relé for utkobling av sikring. I vanlig bolig installasjon er ikke jordleder innkoblet på en jordfeilautomat eller jordfeilbryter. Men man kan ha sensing mellom jordleder og lederene, dette blir mye brukt i større installasjoner blant annet skip. Det er en dyrere løsning. Her er ett bilde av en "vanlig" jordautomat http://www.sinusmagasinet.no/felles/vis_bilde.php?filename=/filarkiv/Image/utgave_3_2010/busbar-hager.jpg&width=348&height=225 Lenke til kommentar
kaare_t Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Umulig å si uten litt mer detaljer om den jordfeilautomaten din. Type, merke etc. Og har du virkelig prøvd med og uten på samme kurs? Jeg klarer ikke etter beste evne å se hvordan den skal kunne ha noen som helst innvirkning. Ja, for ett par år siden satte jeg opp ett test oppsett med og uten en jordfeilautomat imellom (blandt mange andre forsøk) da vi utførte tester i forbindelse med ett industrielt anlegg (lite datamengder men avhengig av at dataene kom frem). Mulig ting har endret seg de siste to årene, men hadde vært interessant å høre om det faktisk fungerer nå... Har du gjort tester? Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Så du sier altså at om man har 3mA differanse (atlså alt annet enn 0) så er det jordfeil (ref. din forrige post)? Ja det er en jordfeil om en strøm uansett størrelse går går til jord er det en jordfeil Lenke til kommentar
kaare_t Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Ja det er en jordfeil om en strøm uansett størrelse går går til jord er det en jordfeil Da gir jeg meg ;-) Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Ja, for ett par år siden satte jeg opp ett test oppsett med og uten en jordfeilautomat imellom (blandt mange andre forsøk) da vi utførte tester i forbindelse med ett industrielt anlegg (lite datamengder men avhengig av at dataene kom frem). Mulig ting har endret seg de siste to årene, men hadde vært interessant å høre om det faktisk fungerer nå... Har du gjort tester? Niks, aldri testet nettverk over installasjonskabler. Men jeg jobber som elektroingeniør og vet at jordfeilbrytere ikke tuller med hovedstrømmen gjennom de Lenke til kommentar
kaare_t Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Niks, aldri testet nettverk over installasjonskabler. Men jeg jobber som elektroingeniør og vet at jordfeilbrytere ikke tuller med hovedstrømmen gjennom de Ja, helt enig i at de ikke tuller med hovedstrømmen. Det jeg har lurt litt på (er det noen elektronikk entusiaster her??) er om ringtrafoen tilfeldigvis demper signalet på samme måte som ett filter (eksempelvis støyfilter for signalleringsteknikk).... Om noen her har hatt suksess med dette gjennom en moderne jordfeilautomat er jeg høyst interessert! Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Ja, helt enig i at de ikke tuller med hovedstrømmen. Det jeg har lurt litt på (er det noen elektronikk entusiaster her??) er om ringtrafoen tilfeldigvis demper signalet på samme måte som ett filter (eksempelvis støyfilter for signalleringsteknikk).... Om noen her har hatt suksess med dette gjennom en moderne jordfeilautomat er jeg høyst interessert! Nei, for magnetfeltet rundt lederne er (uten jordfeil) null og dermed vil ikke jernet bry seg eller prøve å dempe signalet. Hadde det vært kun rundt en av lederne så hadde vi kanskje oppnådd en forsvinnende liten demping Lenke til kommentar
Harkez Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 en må også passe på om en har 3 faset strøm, som da vil gjøre at dette ikkje alltid vil fungere fordi bare kvar 4. sikring er på samme kurs. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 en må også passe på om en har 3 faset strøm, som da vil gjøre at dette ikkje alltid vil fungere fordi bare kvar 4. sikring er på samme kurs. Det er et vesentlig poeng - men det er også allerede nevnt Lenke til kommentar
Borbra Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Jeg må si at jeg er meget fornøyd med mine Homeplugs (husker ikke modell eller merke da de ikke lenger er i bruk). Var meget greit å ha i huset jeg bodde i samme med studiekamerater. Selv om trådløs signalet rakk fra det ene siden av huset hvor ruteren stod og til mitt rom på andre siden, var det meget ustabilt og jeg hadde store problemer med å spille spill som trengte lav ms. Og på grunn av avstanden var det heller dårlig å trekke en kabel gjennom hele huset, selv om jeg brukte dette i en stund før homeplugs kom på plass. Etter en stund glemte jeg helt at jeg det var homeplugs jeg satt med, funket fra dag en og ble ikke tatt vekk før ca 2år senere da jeg flyttet ut fra huset. Lenke til kommentar
SkogensLurv Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Kan nevnast at desse vareierer i hastighet etter kor mykje strømtrekk det er på kursen, samt avstand selfølgelig, en varmovn kan skape problemer.<br><br> Har brukt en del slike hos noen kunder, og det eg er mest fornøgd med er Devolo sine, dei er ekstremt lette å sette opp, sjølv trådløst ol.<br><br> Har ikkje testa denne men siden den ikkje har trådløst kan det ikkje vere vanskelig her heller Hvordan reagerer disse på et hus /m jordfeil, eventuelt et hus uten jording i i stikkontaktene? Lenke til kommentar
G Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 (endret) Øh. Litt problemer med flere produkter i stikkontakten med denne? Må ty til fordeler eller skjøtekabel for å få strøm til den når veggkontakten kreves flerbruk av ! På en måte et litt tåpelig design, eller mangelen av en kort skjøtekabel medfølgende i pakken, som lar dingsen hvile på gulvet under veggkontakt. Endret 16. august 2013 av G Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Kan nevnast at desse vareierer i hastighet etter kor mykje strømtrekk det er på kursen, samt avstand selfølgelig, en varmovn kan skape problemer. Har brukt en del slike hos noen kunder, og det eg er mest fornøgd med er Devolo sine, dei er ekstremt lette å sette opp, sjølv trådløst ol. Har ikkje testa denne men siden den ikkje har trådløst kan det ikkje vere vanskelig her heller Hvordan reagerer disse på et hus /m jordfeil, eventuelt et hus uten jording i i stikkontaktene?Det ser ikke ut til at den "norske" versjonen benytter seg av jordkabelen så det skal ikke være noe problemDataen blir overført på fasene som går til stikkontaktenhttp://img.gfx.no/1201/1201492/zy5.jpg Lenke til kommentar
j0achim Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Har selv den samme homepluggen som vist på bildet, i formålet i vårt hus fungerer den perfekt. Dvs overføringen er jo noe så som så. Men så er bruksområdet enkelt. I etasje over oss bor det noen som ikke trenger nett til annet enn å betale noen regninger å motta noen par email og ellers enkel surfing, wireless repeater kan heller ikke benyttes da det er betong i noen av bærevegger som gjør at det blir mer ustabilt enn denne løsningen. Det kan nevnes at vår homeplug går gjennom 2 sikringskap. Selv om overføringen ikke er allverden er den helt stabil. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Jeg har prøvd sånne, de klarte ikke å sende fra det ene rommet til det andre en gang. Håpløst opplegg. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Husker huseieren i kollektivet jeg bodde i et år tok HomePlugen kompisen min hadde satt opp for å få nett på rommet sitt og konfiskerte den da han sa det var en "Internett-destroyer" og truet med å kaste ut kompisen min på grunnlag av at idioten trodde kompisen min prøvde å ødelegge hele Internett. Han straffet derfor oss alle ved å fjerne routeren og låse inne modemet i 3 uker. Jævla gukk. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Kan nevnast at desse vareierer i hastighet etter kor mykje strømtrekk det er på kursen, samt avstand selfølgelig, en varmovn kan skape problemer. Har brukt en del slike hos noen kunder, og det eg er mest fornøgd med er Devolo sine, dei er ekstremt lette å sette opp, sjølv trådløst ol. Har ikkje testa denne men siden den ikkje har trådløst kan det ikkje vere vanskelig her heller Hvordan reagerer disse på et hus /m jordfeil, eventuelt et hus uten jording i i stikkontaktene?Jeg bor i en eldre blokk der det ikke er jord i kontaktene, det er ikke noe problem å få kontakt gjennom el-anlegget. Jeg har brukt devolo siden 2006 (byttet ut de gamle i fjor) for å få forbindelse fra kabeltv-inngangen i en ende av stua til routeren i motsatt ende. Jeg har dem på samme kurs, så jeg kan ikke si om det går greit på forskjellige kurser. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Trådløst funker vel greit nok for de fleste? Blir vel litt med disse som alt annet. Funker best der det er minst forstyrrelser. Samt eventuelle naboer med samme utstyr eller lignende får dårlig innvirkninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå