Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Påvirker kostholdet mitt kroppslukten min?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

​Jeg har et litt flaut problem som jeg håper noen der ute kan hjelpe meg med.

Har flere ganger tenkt over om jeg skulle poste dette på mat eller helse.

Det endte opp på helse, som dere ser.

La meg begynne med å fortelle at jeg alltid har vært en svært hygienisk person. Ofte dusjer jeg opptil flere ganger om dagen. Jeg er også en flittig bruker av deodorant. Men, og dette er noe som jeg føler har skjedd gradvis, jeg opplever til tider at svetten min lukter veldig, om noe, svakt av løk. Hvorfor det akkurat lukter løk har jeg ofte stilt meg selv spørsmål om. Inget åpenbart svar kommer heller til syne selv hvor lenge jeg tenker over det, men jeg kommer tilbake med mer om det senere.

Så, etterhvert har jeg funder over hva jeg kan gjøre for å motvirke denne uheldige lukten. Som regel har jeg bare hoppet i dusjen eller luftet ut armhulene mine med typ "axe" spraydeo. Jeg bruker ikke akkurat axe, da. Jeg bruker en nøytral deo jeg fikk i helsekost butikk, men den kom i akkurat en sånn slik sprayflaske som axe gjør.

Selve kjernen av problemet:

Jeg føler selv at det må være noe jeg spiser som skaper disse uheldige kjemiske forbindelsene kroppen utskiller, som igjen skaper denne utrivelige lukten. Ikke bare er det bakteriene som spiser av kroppsoljene, men jeg har inntrykk av at det er noe i selve oljen som syntesiserer med bakteriene og i samband skaper lukten. Dem sier at "du er hva du spiser", kanskje det er mere sannhet i det utrykket enn det jeg tidligere har gått god for.

​Jeg mistenker at det høye kjøttinnholdet i kostholdet mitt skaper lukt. Vanligvis spiser jeg en del biff, jeg spiser pølser, egg og bacon. Kylling og kjøttdeig. Karbohydratisk vis går det mye i poteter, ris og pasta. Ofte velger jeg med fordel fullkorn varianter. Av grønnsaker er jeg glad i salat, tomater, oliven og sånt. Jeg spiser mye grønnsaker.

​Men så er det denne lukten da. Den forsvinner ikke uansett hva jeg foretar meg. Dusjer jeg, går det èn time, så lukter det krøll igjen. Jeg skjønner det bare ikke.

Kjære helseforumet, hva i all verden skal jeg foreta meg?

​Hilsen forvirret.

Anonymous poster hash: 21974...724
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan være en kombinasjon av mange ulike ting. Når du nevner løk tenker jeg på svovelforbindelser.

Jeg tror nok dette har med bakteriefloraen din på huden og gjøre i sammenheng med resten av biologien din. Du kan forsøke å endre den med annen flora og behandle med ulike stoffer som er negativt for ulike bakterier. Tenk deg om ang. dette fordi mange stoffer trekker inn i huden og går i sirkulasjon. varierer du pH verdien opp og ned påvirker det også. Normalt ligger huden på en pH på rundt 4,7. Husker en undersøkelse som ble gjort i mange ulike steder i verden og resultatet var faktisk at bakteriefloraen på huden varierte mer i et enkelt land enn mellom forskjellige land, så mye er likt verden rundt ang. floraen.

Du kan jo også prøve å kutte ut enkelte ting fra dietten din en tid og se hvilken virkning det har.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...