Gå til innhold

Politikere er eksperter på diffuse svar

Anbefalte innlegg

Jeg syns personlig det burde bli stillt høyere krav til konkrete svar fra politikere. Hvis de får spørsmål som om kontroversielle temaer, mumler de ut noen diffuse responser som ikke gir noen svar på spørsmålet som ble stillt. I de fleste tilfeller der dette skjer feiger journalisten ut, og følger ikke opp spørsmålet sitt. Journalisten burde sagt at "Du svarte ikke på spørsmålet mitt, og jeg kommer til å forbli på dette temaet til du svarer konkret hva dere mener". Et problem ligger kansje i hvordan spørsmålene stilles, der formuleringen åpner for slike diffuse svar. Mere spissformulerte spørsmål kunne hjulpet mot dette, da det er lettere å "ferske" dem samt høre at det er svada de kommer med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig denne konfliktskyheten og tåkepratingen er en trend som har bredt seg ned fra toppen. Les: Jens Stoltenberg.

En sterk leder bør være tydelig og beslutningsdyktig også i vanskelige saker.

Ville heller skylde på journalister som aldri setter dem på plass og stiller de harde spørsmålene, samt krever konkrete svar. Det skaper en trend der politikere vet de kan komme unne med svada, og det på slik måte sprer seg utover i det politiske miljøene.

Ville likt å se et program der en dyktig politisk programleder får 1 time med hver partileder, og stiller spissformulerte spørsmål og krever konkrete svar. Partilederen burde også kunne ta med seg andre, som er "eksperter" i forskjellige felt slik at de kan svare på et ordentlig vis. En politisk helkveld en uke før valget, der de største partiene får 1 time hver.

Endret av Cerru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...