Gå til innhold

Hva er viktig nå man kjøper hodetelefonforsterker?


Anbefalte innlegg

Tror min situasjon er lik veldig mange sin, jeg har kontorjobb og bruker mye headset på jobben.

 

Jeg fikk låne noen K272 og noen gamle skullcandy headset. Jeg spiller med høykvalitet fra spotify fra telefonen.

Faktisk syntes jeg at det gamle og mindre skullcandy headsettet fungerte bedre enn det store, lyden ble litt flat og mye lavere.

 

Derfor begynte jeg å undersøke litt om hodetelefonforsterkere. I et impulsivkjøp endte jeg på denne: http://www.mobili.no/tester/test-fiio-e5/ FiioE5.

 

Forsåvidt ble ting bedre, men jeg er ikke helt overbevist. Så jeg lurte på å invistere i noe litt større, og kanskje mer permanent.

 

Nå kommer kunnskapen til dere andre inn, det er to ting jeg mener etter min research er viktig, DAC og output (mw).

 

Nå sjekket jeg Fiio E10 for å se om det var noe bedre, men det er like mye output men har DAC. Jeg er egentlig ganske så likegyldig om den er mobil eller ikke.

Noen innspill/tanker på det jeg har skrevet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut i fra at vil ha lukkede om de skal brukes i et kontorlandskap?

 

Du burde i så fall se på Sony MDR 1R. Disse har mer bass enn K272 (etter hva jeg kan huske av K272), og jeg tror derfor du vil finne dem mindre flat og kjedelig, uten at bassen blir overdrevet.

 

Logitech UE6000 kan også være et godt valg. Disse har i tillegg aktiv støydemping, men lyden er best/mer naturlig med denne avslått.

 

Ellers har du Sennheiser Momentum som er et kjempevalg om ikke prisen blir for høy. De passer imidlertid ikke så godt for personer med store ører da klokkene er ganske små til å være heldekkende.

 

Ingen av disse hodetelefonene vil kreve at du kjøper ny forsterker.

 

 

Beyerdynamic DT880 / DT770

 

Beyerdynamic DT770 kan være et greit valg, ja. Disse har en god del bass, men mangler litt i toppen. Komforten er helt super. Du vil også ha godt med penger til overs om du går for disse.

 

DT880 har jeg selv nettopp gått til anskaffelse av. Jeg har ennå ikke fått forsterkeren/DAC'en jeg har bestilt, og siden jeg har 600 ohm-versjonen får jeg ikke testet de skikkelig uten, men den lille smakebiten jeg har fått av dem med min portable forsterker tilsier at de er helt fantastisk (andres erfaringer tilsier også at det stemmer). Disse finnes i en 32 ohm og en 250 ohm versjon også, om du ikke vil bruke så mye penger på forsterker. De er imidlertid ikke lukkede, så omverdenen vil høre musikken din ganske godt.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Om en trenger forsterker, og hvor kraftig den må være kommer helt an på hodetelefonene.

 

En ekstern DAC kan derimot være greit å ha uansett, men dette kommer an på hvor god DAC som sitter i PC/mp3-spiller i utgangspunktet...og selvfølgelig hvor kresen du er.

 

Selv har jeg denne på vei i posten. Skal visst være bra saker, men er jo klart overkill for hodetelefoner laget for portable spillere.

Lenke til kommentar

Høy ohm betyr tynnere tråder i viklingene. Dette betyr igjen mindre bevegelig masse som igjen betyr mer presisjon og bedre frekvensrespons. Ulempen blir at de krever høyere spenning noe mange bærbare enheter ikke har da de ofte drives av små batterier.

 

Dette er bare generelt. Sier ikke at høyere ohm alltid vil gi best lyd.

Lenke til kommentar

Om du ikke har noe i mot å lese et par sider på engelsk er det ganske bra forklart her.

Veldig god artikkel, men dessverre fikk den en effekt... Jeg har lest ganske mange artikler om impedans osv. =)

 

Jeg har havna på 2 headset med 2 forsterkere.

 

 

AKG 271 http://www.akg.com/K271+MKII-1039.html?pid=1197

DT 880 http://www.head-fi.org/products/beyerdynamic-dt-880-premium-headphones

 

Og forsterkere:

 

http://www.malaaudio.no/shop/product/aune-t1-usb-dac

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657804

 

Hva tenker dere? Har egentlig kun tenkt på støydemping. Etter den artikkelen kunne jeg egentig tenkt meg høyimpedans headset

Lenke til kommentar

Tror min situasjon er lik veldig mange sin, jeg har kontorjobb og bruker mye headset på jobben.

 

Jeg fikk låne noen K272 og noen gamle skullcandy headset. Jeg spiller med høykvalitet fra spotify fra telefonen.

 

Faktisk syntes jeg at det gamle og mindre skullcandy headsettet fungerte bedre enn det store, lyden ble litt flat og mye lavere.

 

 

Det viktigste er at du bruker andre hodetelefoner enn Skullcandy. Skjønner ikke hvorfor folk bruker sånne. Beats skjønner jeg folk som hører mye bassmusikk bruker men de er ikke gode for annet.

 

Viktiste iforhold til forsterker er at du ikke kjøper Argon fra hifiklubben, de er elendige.

Lenke til kommentar

Rørforsterkere gir ofte en noe varmere lyd. De gir generelt også mer volt enn en SS-forsterker, noe som er en fordel ved tungdrevne hodetelefoner. Til DT880 blir rørforsterkere ofte anbefalt, da de kan ha godt av litt varme og 600 ohm-versjonen liker litt ekstra volt.

 

Jeg bruker imidlertid mine DT880 600 ohm med en SS-forsterker, og er veldig fornøyd.

 

Aune T1 er uansett ikke en "ekte" rørforsterker, da forsterkerdelen er SS, mens røret står i DAC'en.

 

Ser du nevner støydemping; DT880 er åpne og har så og så ingen støydemping.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Rørforsterkere gir ofte en noe varmere lyd. De gir generelt også mer volt enn en SS-forsterker, noe som er en fordel ved tungdrevne hodetelefoner. Til DT880 blir rørforsterkere ofte anbefalt, da de kan ha godt av litt varme og 600 ohm-versjonen liker litt ekstra volt.

 

Jeg bruker imidlertid mine DT880 600 ohm med en SS-forsterker, og er veldig fornøyd.

 

Aune T1 er uansett ikke en "ekte" rørforsterker, da forsterkerdelen er SS, mens røret står i DAC'en.

 

Ser du nevner støydemping; DT880 er åpne og har så og så ingen støydemping.

Veldig godt innspill! Er det tilfeldig at jeg sliter med å finne headset med 250 ohm eller mer for 1500-2000?

 

Støydemping vil nok være litt viktig for de rundt meg da jeg sitter påkontor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...