Gå til innhold

Dual Channel ?

Pirka

Anbefalte innlegg

... jeg lurte på om dual chanel gir noe ytelse økning ?

Skal kjøppe Abit NF-7 S V2.0 og ikke vett om jeg skal brukke 1x512 eller 2x256 dual ... ?

Om noen av dere har linker som viser tester av enkle og dual minne brikker ?

Jeg skal bruke min PC til alt ... Det meste er spill så kommer det brukk av Inet og programmer til videoredigering og bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det gir en ytelsesøkning, men den er ikke særlig stor. Forvent ca 5% hvis jeg ikke er helt på jordet.

Gå for to like 256mb brikker fremfor en 512, dersom du ikke har planer om en snarlig oppgradering fra 512 til 1024mb da. Da lønner det seg selvfølgelig å kjøpe en 512mb brikke.

www.google.com gir deg tester!

DrE

Lenke til kommentar

I teorien vil det ikke ha noe å si pga. fsb-hastigheten på Amd system vil være mellom 266-333-400 mhz. Ram på denne hastigheten er helt vanlig. Men derimot skal du overklokke fsb vil det ha en tilsvarende ytelsesøkning hvis du kjører de i dual. Det er kun Intel som per idag med sine 800 mhz fsb prossesorer som utnytter dual-ddr fullt ut( f.eks 2 x 400 mhz ram brikker).

Uansett vil fordelen med dual ddr være at du trenger ikke så dyr ram for at det skal funke bra. På nf7s v. 2.0 kan du godt kjøre 2x256 pc 2100 ram som vil funke like bra som 1x512 pc3200 ram. (Ikke nøyaktige tall, men bare veiledende). Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar
I teorien vil det ikke ha noe å si pga. fsb-hastigheten på Amd system vil være mellom 266-333-400 mhz. Ram på denne hastigheten er helt vanlig. Men derimot skal du overklokke fsb vil det ha en tilsvarende ytelsesøkning hvis du kjører de i dual. Det er kun Intel som per idag med sine 800 mhz fsb prossesorer som utnytter dual-ddr fullt ut( f.eks 2 x 400 mhz ram brikker).

Uansett vil fordelen med dual ddr være at du trenger ikke så dyr ram for at det skal funke bra. På nf7s v. 2.0 kan du godt kjøre 2x256 pc 2100 ram som vil funke like bra som 1x512 pc3200 ram. (Ikke nøyaktige tall, men bare veiledende). Håper dette hjelper.

Dette var jo helt på bærtur :x For å få avkreftet det viktigste først, AMD som Intel yter best når FSB= RAM MHz (eks. 400 MHz Buss og DDR3200 400 MHz RAM) Så DDR 2100 RAM vil kun funke "godt" med 266 MHz FSB. Med mindre RAM`en er klokkevennlig. De fleste kjører 333 MHz CPU @ 400 MHz FSB på Nforce2 kort. Dual RAM er godt merkbart på AMD også, selv om Intel har et fortrinn på minnebåndbredden. Lav Latency på RAM`en er gjerne det viktigste. Kjører man Dual RAM 512*2 evt. 256*2,@ 400 MHz, med lave settings 5-2-2-2 er det den beste kombo`en :wink:
Lenke til kommentar

I teorien er dual ddr på amd-system bare noe tull. Du kan godt kjøre dual pc3200 (2x400=800 fsb)så mye du bare orker, men så lenge fsb'en ikke klarer å levere mer enn 400 mhz båndbredde(overklokket fra 333) er det ett fett. Du klarer i teorien heller ikke og utnytte dual pc2100 brikker på ett amd system fordi fsb'en er for lav. Det er KUN på intel system dette går. Ikke ett ondt ord om AMD, da jeg bruker det selv, men sånn er det bare. Overklokke ram-timingen er en helt annen sak, men det vil allikevel ikke påvirke fsb'en.

Flere lure kommentarer?

Lenke til kommentar

Dual channel generelt er oppskrytt. Også hos Intel. Bare se på tester av det nye ASUS hovedkortet P4P800S-E, som bruker 848P-brikkesettet til Intel (kan sammenlignes med i865PE, bare at det er singlechannel).

På det meste ligger hovedkortet "hele" 5 fps bak i865PE. Og i de fleste tilfeller likt eller så godt som likt. Den store forskjellen finner du i syntetiske benchmarks. Altså, noe som er helt uvesentlig etter min mening. Det samme gjelder AthlonXP (med nForce2) og Athlon64 FX (innebygd dualchannel kontroller). Forskjellen er minimal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...