keungz Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Det er vel ikke mye håp å få PS4 i 2013 dersom en forhåndsbestiller nå? Vurderte å gjøre dette ettersom det ikke er noen garanti for å få X1 før 2014. Irriterene at Microsoft ikke tidligere kunngjorde at de dropper Norge m.fl. fra tier 1-landene, ellers hadde jeg nok forhåndsbestilt PS4 tidligere. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Foresten, hvor mange PS4 må Sony ha på lager for å dekke etterspørselen ved lansering? 2 - 4 millioner? Det burde ikke være umulig å få til? Ikke 2 millioner i alle fall. Noen som har oversikt over tilgjengelighet og produksjon av de komponentene som inngår i en PS4? Lenke til kommentar
TiLT42 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Foresten, hvor mange PS4 må Sony ha på lager for å dekke etterspørselen ved lansering? 2 - 4 millioner? Det burde ikke være umulig å få til? Ikke 2 millioner i alle fall. Noen som har oversikt over tilgjengelighet og produksjon av de komponentene som inngår i en PS4? 2-4 millioner høres rimelig ut for meg ihvertfall. Komponentene brukt i både PS4 og Xbox One er lett tilgjengelige og lette å produsere. Det var en av basiskravene fra begge leirene før de begynte utviklingen av den nye generasjonen. Det er når de snekrer dem sammen at ting kan gå galt, noe det har gjort for Microsoft. 1 Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Ut fra en dagligdags forståelse av ordet "gratis" er disse spillene på PS Plus gratis.Uenig.Greit. Du får et gratis spill til din Xbox One. Vel, selv om vi som kjøper ps4 ikke får det, så kan vi bare bruke de 500 kr vi sparer på et nytt spill.Eller bruke det på kamera til PS4:-) Lenke til kommentar
G Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Det er jo ganske innlysende at Sony som et skakkjørt selskap ønsker å høste de inntjeningsmulighetene de har mulighet til. Dersom produksjonsvolumet blir høyt nok så skal vel også Norge få? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 2-4 millioner høres rimelig ut for meg ihvertfall. Komponentene brukt i både PS4 og Xbox One er lett tilgjengelige og lette å produsere. Det var en av basiskravene fra begge leirene før de begynte utviklingen av den nye generasjonen. Det er når de snekrer dem sammen at ting kan gå galt, noe det har gjort for Microsoft. Har du noen tips til hvor en på egenhånd kan undersøke hvordan ståa er for MS og Sony sin produskjon? (Når en tenker på hvordan iPhone og ymse Mac produkter spys ut over en lav sko, for ikke å snakke om Samsung sine tilsvarende produkt, så burde det jo være rom for heftige volumer og rask levering for både MS og Sony). Lenke til kommentar
TiLT42 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Har du noen tips til hvor en på egenhånd kan undersøke hvordan ståa er for MS og Sony sin produskjon? (Når en tenker på hvordan iPhone og ymse Mac produkter spys ut over en lav sko, for ikke å snakke om Samsung sine tilsvarende produkt, så burde det jo være rom for heftige volumer og rask levering for både MS og Sony). Hverken Sony eller Microsoft snakker offentlig om disse tingene, så alt vi har å basere oss på er kilder. Jeg har mye av informasjonen min fra NeoGAF. Det forumet har mye søppel, men også noen veldig solide kilder. Disse kildene har vært i forkant av de fleste avsløringene om den kommende generasjonen, og har også beskrevet situasjonen om yield. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Med all denne diskusjonen rundt kva MS har gjort feil og sein lansering så blir det interessant å sjå korleis salgstala vil sjå ut. Spesielt for dei 8 landa som ikkje får X1 i år. 2 Lenke til kommentar
keungz Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 (endret) Feil tråd, sorry Endret 16. august 2013 av keungz Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 At man ikke klarer å dekke etterspørselen ved launch er både normalt og naturlig. Selvfølgelig vil etterspørselen etter PS4 være svært høy før jul, og naturligvis vil ikke alle få. Men å dra det til at Sony jukser, mens MS er "ærlige" og venter til de har større lager, det blir for dumt! Bare vent å se, når XBOX kommer til Norge på nyåret vil heller ikke de klare å dekke etterspørselen umiddelbart. Endringen MS har gjort i hvilke land som åpnes før jul er ren markedsstrategi i forhold til produksjonen de evner, og ikke noe annet. De er ekstremt store i blant annet USA, og som et resultat fokuserer de naturligvis på å få god spredning i de markedene de anser som viktigst. Med det sagt har det mye verdi å være først ute, og Sony jobber nok hardt for å utnytte MS sin forsinkelse best mulig. Over tid vil det naturligvis ikke ha mye å si hvem som kom først, men det kan gi et viktig moment i starten. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Det er vel ikke mye håp å få PS4 i 2013 dersom en forhåndsbestiller nå? Vurderte å gjøre dette ettersom det ikke er noen garanti for å få X1 før 2014. Irriterene at Microsoft ikke tidligere kunngjorde at de dropper Norge m.fl. fra tier 1-landene, ellers hadde jeg nok forhåndsbestilt PS4 tidligere. Hvorfor tror du MS ikke annonserte denne utsettelsen før? Lenke til kommentar
TiLT42 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Hvorfor tror du MS ikke annonserte denne utsettelsen før? Fristende som det måtte være å anklage MS for taktisk spill, så tror jeg nok dette skyldes faktorer som er ute av deres kontroll (lav produksjon). Lenke til kommentar
afterall Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Fristende som det måtte være å anklage MS for taktisk spill, så tror jeg nok dette skyldes faktorer som er ute av deres kontroll (lav produksjon). Tja, MS hevder jo hvertfall at det ikke er produksjonen det står på: When a NeoGAF user postulated that Microsoft was discouraging importing because it wanted to make sure there were enough copies left for those in supported territories, Penello responded, "launch volumes are not really an issue. This was simply a software issue in terms of getting local language and voice support in the dash. It's pretty straightforward, but disappointing I know for people who are missing launch." http://www.eurogamer.net/articles/2013-08-15-microsoft-explains-how-xbox-one-importing-could-work Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Fristende som det måtte være å anklage MS for taktisk spill, så tror jeg nok dette skyldes faktorer som er ute av deres kontroll (lav produksjon). Joda, men det er jo ikke slik at MS slipper slike nyheter så fort de er klar over dem internt. Ingen ville gjort noe slik. En holder masken så lenge som overhode mulig for å se om en kan redde stumpene eller få skuta på rett kjøl før en virkleig MÅ ut med dårlige nyheter. MS har nok visst lenge at ting ikke så bra ut, det er bare først nå de har sett at de ikke klarer å slippe unna de dårlige nyhetene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Tja, MS hevder jo hvertfall at det ikke er produksjonen det står på: When a NeoGAF user postulated that Microsoft was discouraging importing because it wanted to make sure there were enough copies left for those in supported territories, Penello responded, "launch volumes are not really an issue. This was simply a software issue in terms of getting local language and voice support in the dash. It's pretty straightforward, but disappointing I know for people who are missing launch." http://www.eurogamer.net/articles/2013-08-15-microsoft-explains-how-xbox-one-importing-could-work Isåfall er de jo massivt inkompetente, oppdaget de ikke før nå at andre land ikke har engels som førstespråk? AtW Lenke til kommentar
TiLT42 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Tja, MS hevder jo hvertfall at det ikke er produksjonen det står på: When a NeoGAF user postulated that Microsoft was discouraging importing because it wanted to make sure there were enough copies left for those in supported territories, Penello responded, "launch volumes are not really an issue. This was simply a software issue in terms of getting local language and voice support in the dash. It's pretty straightforward, but disappointing I know for people who are missing launch." http://www.eurogamer.net/articles/2013-08-15-microsoft-explains-how-xbox-one-importing-could-work Microsoft har jobbet med Xbox One i flere år for å komme til dette punktet. De finner ikke plutselig ut nå at de trenger oversettelser. Er det noe Microsoft har mye erfaring med og er veldig forberedt på, så er det nettopp oversettelser. Slike ting kunne vært et troverdig grunnlag for trinnvis lansering på verdensbasis dersom det var planen fra starten. Når de plutselig utsetter produktet i enkelte regioner med oversettelse som argument, forsvinner troverdigheten. Microsoft kan ikke innrømme produksjonsproblemer offentlig. Det ville skadet aksjekursen deres. I stedet holder de ting under kontroll ved å komme opp med en unnskyldning som får kundene til å føle seg viktige. Det er helt standard fremgangsmåte, men det betyr ikke at vi må akseptere forklaringen deres. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 På PS4 står det 31.12 hos Elkjøp og Lefdal. Stemmer det? Andre har november. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 (endret) Selvfølgelig ikke. Elkjøp og Lefdal vet ikke noe som Sony ikke vet. De vil bare at du skal binde deg til å gi dem pengene dine allerede nå. Endret 17. august 2013 av Ziff Lenke til kommentar
TiLT42 Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 På PS4 står det 31.12 hos Elkjøp og Lefdal. Stemmer det? Andre har november. Ja, de har åpent på nyttårsaften for å selge PS4, som lanseres den dagen. Du tror vel ikke det faktisk er tilfelle, gjør du? Ingen av de du nevnte vet noe som helst om lanseringsdato. Alt Sony har sagt er 2013. Mange utsalgskjeder velger da å sette siste dato i det året som lanseringsdag slik at de er sikret. Andre har satt november fordi det er realistisk å anta at Sony ikke vil lansere senere enn dette da det er måneden da Xbox One er ment lansert, og fordi alt senere enn november vil ødelegge for julesalgene til konsollen. Straks disse kjedene får konkret informasjon fra Sony vil lanseringsdatoen de opererer med oppdateres deretter. Frem til da er ikke datoene deres verdt båndbredden du brukte for å laste dem ned i nettleseren din. Lenke til kommentar
Space Core Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 (endret) Hvis du tror at Sony klarer å dekke PS4 etterspørselen i alle verdens markeder før 2014 så er du enten utrolig naiv eller at PS4 selger katastrofalt dårlig. Regn med at det enda vil være lange ventelister i Norge (og andre land) når X1 er kommet i 2014 til de landene som ikke får den med en gang. Dette er ren produksjons logikk. Apple, som er mesteren i å produsere ekstraordinære store volum før lansering har enda ikke klart å dekke etterspørselen på nye iPhone og iPad modeller før lenge etter lansering, og de lanserer ikke i alle land samtidig (gjelder egentlig alle de mest populære mobil merkene). At Sony skal klare å dekke etterspørselen i hele verden fra starten eller innen noen måneder er utelukket. Sony er smarte og bløffer folk med å dele ut et lite antall PS4 til alle land for markedsmessig goodwill. Microsoft er ærlige og gjør som mobilprodusentene og lanserer i utvalgte markeder først. Hvor fort X1 kommer i alle markeder kommer helt an på hvor mye X1 selger fra starten og hvor mange de klarer å produsere. Microsoft er ærlige for ikke å risikere sinne fra kundene som ikke får kjøpt når kameraten har fått kjøpt. Sony er uærlige og håper å skape en inflatert etterspørsel hvor PS4 er "konstant utsolgt". Bare vent å se! De aller fleste i Norge som ønsker seg PS4 i Julepresang vil bli skuffet samme hvor mye Sony nissen gliser nå. Om dette er basert på en idé fra en hjerne bak to lukkede øyne til en Microsoft/Xbox fanatiker vet jeg ikke. Om det er en idé basert på tidligere hendelser (som jeg eventuelt ikke har fått med meg) vet jeg ikke. Men det jeg vet er at dette virker helt absurd. Jeg tar i bruk et klassisk argument på forumer rundt omkring på nettet som et motargument her: Pics or it didn't happen! Dette betyr at jeg gjerne vil ha beviser til denne påstanden din. Kilder som bekrefter påstanden. Jeg personlig har tro på at Sony vil gjøre det mye bedre med PS4 enn det de gjorde det med PS3. Kanskje ikke like godt som med PS2, men fremdeles godt. Og for at du skal gjøre noe godt med noe, må man satse, og man satser ikke hvis man sender få produkter til et land som det er lovet lansering til den datoen, for så å vente til senere med å sende ut resten. En annen ting er at Norge begynner å bli mer kjøpeglade. Dette har blitt påstått før, og bevist med at flere og flere filmer har f.eks premiere på norske kinoer før de har premiere på kinoer i større land som f.eks England og USA. Jeg tror nemlig Sony har innsett dette selv, og tar en råsjanse og velger å satse på Norge. Men igjen, bevis påstanden din, så vil jeg tro deg! Endret 17. august 2013 av Space Core Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå