Gå til innhold

Dette vet vi om fremtidens HDMI-standard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DisplayPort kan sende lyd akkurat som HDMI. I tillegg kan du sende HDMI-signaler over DisplayPort (ergo, passiv adapter fungerer smertefritt).

 

Kan også nevne at DisplayPort støtter 240 Hz 3D på 1080p (120 Hz per kanal), samt 120 Hz 3D på 2560 x 1600p.

 

 

Og det er et spørsmål om HDMI i det hele tatt kan støtte 120 Hz på 1080p? Forrige versjon av DP støttet dette! Og "4k-TV-ene" har ikke en gang en ussel, billig liten DisplayPort-kontakt! Det er nemlig ingen "royalties" imotsetning til HDMI...

 

Dette er grunnen til at jeg ser meg nødt til å kjøpe meg en bedrifts-TV/monitor.

 

Konklusjon: Det er intet håp for fremtiden...

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så de klarer nesten å nå opp til båndbredden DisplayPort allerede har?

 

Displayport er sikkert en bedre teknologi sånn sett, men man må tenke på bakoverkompatibilitet med eldre audio og video utstyr. Når det kommer til kabler som dette er det utrolig greit med en enkel definert standard, som alle leverandører inkluderer i alt utstyr (TV, PC, Mobiler, Recivere osv), og har full bakoverkompatibilitet med eldre utstyr uten overganger og dilldall. (Støtter displayport alle de andre tingene som HDMI overfører også?)
Meh, de ønsker bare å selge kabler. De burde for mange år siden forenklet dette til ett spørsmål om båndbredde og digitale signaler, hva som sendes av digitale signaler er bare surrball. En god gammeldags fiberkabel er mere enn rask nok, men de sluttet med det på 90tallet fordi det ble for bra (min teori).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De vil vel fortsette med internett over hdmi?

 

Selv synes jeg det kommer så mange standarder nå, har folk virkelig utstyr til å følge med på utviklinga?

 

Det er rart å tanke på, sata-kabler er små og duger til å flytte kjempemye data raskt. Og de gamle kablene som ble laget for mange år siden fungerer likevel utmerket til sata-III standarden for 6gb/s.

Lenke til kommentar

Angående banding, så oppnår man ENORMT mye ved å øke fra 8bit til 10bit. Anbefaler folk som vil se dette i praksis i finne filmen "Sintel" ("åpen" film fra Blender Foundation) som hadde vært veldig vanskelig å encode skikkelig med dagens blu-ray standard (dithering til tusen) men som ser silkeglatt ut med Hi10p-encoding. En bonus er at man får lavere bitrate fordi man slipper nettopp dithering, mosquito noise som folk innbiller seg skal være der fordi det alltid har vært sånn. Det blir misforstått som "detaljer" eller "film noise" men er en effekt av problemene med 8-bit farger i svake gradienter.

 

Jeg vet at det ikke er lovlig å linke til ulovlig materiale, men denne filmen er faktisk lovlig å bruke som testing, og kilden er PNG så man får det så bra som codec klarer. Den beste varianten av denne som jeg vet om er

 

Sintel 2010 4K DM Hi444PP x264 DTS 5.1-MaLLIeHbKa

 

Jeg er enig i at 10-bit må på plass først av alt, både fordi det åpner for mer effektiv encoding og selvfølgelig fordi bildet ser vanvittig mye bedre ut. Den nevnte er riktig nok 12-bit men jeg tror ikke mange hadde sett forskjell om det f.eks var 4:4:2. Vi må gjerne ta steget ut og støtte 36p med en gang :)

 

Det er litt "counter-intuitivt" at man kan få både i pose og sekk; bedre bildekvalitet sammen med lavere bitrate, men hvis man skjønner at mosquito-noise KOSTER mye å encode i form av størrelse, og at det er støy, så er det egentlig ganske logisk.

 

Det er heller ikke lenge til vi får se arvtakeren til x264 i praksis, som igjen vil minske behovet for bitrate. Forskjellen fra xvid til x264 er imponerende, og det er ingen grunn til å anta at de ikke har utviklet "next-gen" en del og, selv om jeg ikke har satt meg så mye inn i detaljene enda.

 

En siste kommentar som de fleste her sikkert er klar over; firedobler man antall piksler ved å øke fra 1080p til 4k vil ikke det si at et utsnitt av 4k-videoen vil trenge 4x bitrate til 1080p for å se like bra ut. Dagens codecs er ekstremt avanserte, og bedre vil det bli :) CRF var f.eks et gjennombrudd da det kom, selv om det tok tid før det ble plukket opp av "scene" som fortsatt gjerne ville ha filmer som de kunne brenne på CD/DVD av en eller annen grunn.

 

Fremtiden er lys selv om vi ikke ser enorm båndbredde fordi total kvalitet på produktet er avhengig av så utrolig mange faktorer, og det jobbes med alle.

 

Jeg har aldri sett Hi10p på et ekte 10-bit display men selv på en billig laptop TFT (6-bit) er forskjellen tydelig, ikke minst i forhold til filstørrelse :)

Lenke til kommentar

 

Det er svært stor forskjell på hva en KABEL kan overføre, og hva "mottakeren" forstår Monster utnytter uvitenhet hos "folk flest" til å selge sand i sahara. Dette er bare et spørsmål om båndbredde. Noe helt annet er den faktiske spesifikasjonen av HDMI-standarden.

Jepp, man kan jo sikkert få 10000Xk med en vga kabel? bare man har lav bitrate muligens. Men jeg har ikke satt meg inn i alle disse specsa, det får dem andre finne ut av hehehe, så kjøper jeg da alt er klart.

Lenke til kommentar

Å sammenligne med VGA er så på jordet at jeg ikke orker å utdype. Poenget var at HDMI fra Monster ikke har bedre bilde/specs enn HDMI fra hvem som helst. Det finnes nok noen kabler som er akkurat i grenseland, men jeg skal love deg at du raskt legger merke til om du har en god eller dårlig kabel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...