Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Økte avgifte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så ikke denne tråden da jeg skrev et innlegg i den generelle bil-tråden, så jeg limer hele greia inn her også.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2013/artikkel.php?artid=10106042

Varsler nytt avgiftshopp

Allerede fra nyttår kan det bli dyrere å kjøpe og eie bensin- eller dieselbil. SV vil bruke avgifter til å presse frem flere miljøriktige bilkjøp.

SV vil altså øke engangsavgiften på biler som produserer mye CO2. De ønsker altså at avgiftsmodellen skal ha en sammenheng med miljøet, sant? I så fall burde de droppe de elementene i engangsavgiften som ikke har noe som helst med miljøet å gjøre, altså vekten og effekten, men da vil jo avgiften falle dramatisk. Alternativet er kanskje da å øke avgiftssatsen på CO2 voldsomt for å opprettholde den totale avgiften.

For å ta et tenkt eksempel, så ser vi for oss en bil som veier 1500 kg, yter 400 gamp og slipper ut 250 gram CO2 per km (vi ignorerer NOx). Denne bilen vil i dag utløse en engangsavgift på ca kr 650.000. Hvis vi tredobler alle satsene for CO2-avgiften og dropper vektavgift og effektavgift, så vil engangsavgiften bli ca kr 630.000 hvorav alt henger sammen med CO2-utslippet.

Dette synes i grunn at jeg er fair. Ikke misforstå, jeg vil at avgiftene skal NED, men skal de først være så høye som de er i dag, så bør i det minste grunnlaget for avgiften være noe som er en smule fornuftig. Problemet er at med en slik modell med kun CO2 som element, så blir det store utslag ved små endringer.

Vi vet jo at bilprodusentene ikke alltids er like ærlige når de oppgjør drivstofforbruk og CO2-utslipp. Det vil si, de er gjerne ærlige, men resultatene stammer fra syntetiske urealistiske tester under perfekte forhold. Så om produsenten av bilen i eksempelet hadde vært litt mer realistisk i disse testene, så kanskje CO2-utslippet hadde vært 265 g/km. Altså 15 gram mer enn i eksempelet. Det betyr ytterligere kr 130.000 i avgifter. Det vil altså straffe seg for produsenter som oppgir realistiske tall.

Nei, jeg synes engangsavgiften er en skam. Man kan argumentere med at pengene fra denne avgiften bidrar til velferdssamfunnet vårt, men det holder ikke i mine øyne. Jeg anser det som kriminelt at Staten skal ha betalt for antall hestekrefter og for vekten til bilen. I tillegg skal vi betale masse CO2-avgift ved kjøp av bilen fordi den bruker mye drivstoff, men vi skal også betale masse CO2-avgift hver gang vi kjøper drivstoff. At pengene går til gode formål synes jeg ikke rettferdiggjør det som i realiteten er ran på åpen gate.

Er jeg den eneste som blir kvalm av å se det ekle gliset til Solhjell i artikkelbildet?

Endret av Bradbury
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med "miljøbombene" som alt er på veiene? Øk heller avgift på drifstoff, så straffes du etter hvor mye du faktisk forurenser.

Uenig. Dette er typisk rødgrønn fremgangsmåte...svinge avgiftspisken og straffe folk for et valg de tok for flere år siden.

Mye mere rettferdig å legge avgiftene på fremtidige valg av kjøretøy. Reduser kraftig engangsavgiften på kjøp av nye miljøvennlige biler så vil dette dette løses av seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nye miljøvennlige kjøretøy har ingen avgift. Elbilen er vel til og med fritatt for moms?

Skal man få folk til å kjøre mindre med biler som forurenser mye må pisken piske dem det gjelder. Det å piske mot nybilene synes jeg er feil. Hva om jeg samler på biler - jeg kjøper biler jeg ALDRI bruker, likevel må jeg betale millioner i CO2, vekt og effekt-avgifter for biler jeg kjører 10 km i året på.

Avgifter blir aldri rettferdig for alle, men er det mest rettferdig å avgiftsbelegge dem som faktisk forurenser mest? Hvordan sikrer man at dem som forurenser mest får mest i avgift?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...