Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykkel i garasje, utleier glemmer å låse

konduktans

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har min relativt dyre sykkel i en garasje som utleier ofte glemmer å låse. Utleier har fire barn så antar at de har skylden for at det ikke blir låst.

Gitt at garasjen er låst er vel tyveri greit dekket av innbo. Derimot - hvis garasjen er ulåst og sykkelen blir stjålet - kan jeg da kreve at utleier skal kjøpe ny til meg på stedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjølv om du hadde hatt ein avtale om at utleiger skal låse garasjen, så går jo du uansett frå sykkelen din i ei ulåst garasje. Utleigaren står vell ikkje klar med nøkkel kvar gong du kjem heim frå ein sykkeltur?

Uansett så dekker dei fleste innboforsikringer berre sykkler opp til 5000 med mindre du betaler ekstra. Om du får tjuveriet dekka på forsikringa vil være avhengig av forsikringsavtalen. Eg ser f.eks ikkje vekk ifrå at det kan være tilstrekkelig å ha sykkelen fastlåst i ei ulåst garasje. Har du innboforsikring som dekker sykkler av høgare verdi så blir nok også krava til sikkring av sykkelen strengare.

Lenke til kommentar

Som de andre vil jeg tro dette kommer an på hva avtalen deres sier. Det vil fort være uaktsomt å ikke låse en garasje hvor man vet andre oppbevarer ting.

The Avatar: Jeg antar både trådstarter og huseier har nøkler. Hjelper da ikke at trådstarter låser, så lenge huseier (eller hans familie) åpner og ikke låser igjen etterpå.

Lenke til kommentar

The Avatar: Jeg antar både trådstarter og huseier har nøkler. Hjelper da ikke at trådstarter låser, så lenge huseier (eller hans familie) åpner og ikke låser igjen etterpå.

I så tilfelle så burde det vell gå greit å få dette dekka på innboforsikringa? Forsikringsselskapet kan vell ikkje kreve meir enn at eigaren av sykkelen oppbevarer sykkelen på ein forsvarlig og trygg måte. Her vil vell også forsikringsselskapet ha muligheit til å komme med eit regresskrav mot den som i etterkant låste oppigjen garasjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...