Gå til innhold

Nikon skifter fokus

Anbefalte innlegg

Marginaler på mobiler ligger typiskt mellan 3% till 10%. High end mobiler av Samsung, Apple, Sony, Google och HTC ligger oftast från 3% till 5 % i marginaler till butikerna.

Kompaktkameror har en del mer att gå på, men då de inte omsätts lika bra som produsenterna antagit säger det sig självt att de kapar/lägger ned tillverkning på de. De stora butikerna har hundratals med kompaktkameror som är en årsmodell gamla på lager. Man köper inte gärna in fler då.

Har haft en lång semester denna sommar och jag kan inte ens komma i håg att ha sett någon med ett kompaktkamera. Antingen har de tagit bilder med mobilen eller med en SLR.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har haft en lång semester denna sommar och jag kan inte ens komma i håg att ha sett någon med ett kompaktkamera. Antingen har de tagit bilder med mobilen eller med en SLR.

Jeg har sett flere med speilløst (og nettbrett!); men ellers har du rett - telefon eller speilrefleks er det som gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg har sett flere med speilløst (og nettbrett!); men ellers har du rett - telefon eller speilrefleks er det som gjelder.

Jeg møtte en busslast med Japanere (?) på Akershus festning. De ca 52 menneskene står for omtrent halvparten av alle DSLR (typiske store Nikon/Canon) og speilløst (mye NEX) jeg har sett i sommer...

Forøvrig går jeg imot trenden og har kjøpt meg kompakt-kamera i sommer. Hvis/når det kommer et rugged kamera (vanntett ned til 3 meter, fall på 1 meter og støvtett) med bildekvalitet i nærheten av RX100 så kan det hende jeg kjøper ett til.

-k

Lenke til kommentar

Et speilløst kamera med FX-brikke og standard F-fatning hadde vært interessant ;)

Problemet er at man så skal ha samme registeravstand - like stor avstand fra fatning til sensor, og så vil dybden gjøre at det ikke blir så veldig kompakt - det eneste man sparer i størrelse er i så fall "klumpen" oppå med optisk søker og pentaprisme/-speil.

Heller da en ny fatning med kortere registeravstand og adapter til F-fatning.

Veldig godt poeng, der er jeg helt enig. Da hadde det også være mulig å få adaptere til allslags andre fatninger også, det er jo pr i dag en begrensning med F-fatningen.
Lenke til kommentar

Veldig godt poeng, der er jeg helt enig. Da hadde det også være mulig å få adaptere til allslags andre fatninger også, det er jo pr i dag en begrensning med F-fatningen.

Hvis det speilløse skal benytte seg av CDAF så er det vel gode sjanser for at objektiv (systemer) optimalisert for PDAF vil ha dårligere AF-ytelse enn hva man kunne ha fått med et objektiv (system) optimalisert for CDAF.

CDAF: kortest mulig forsinkelse fra kameraet sier "hopp" til objektivet stiller fokus sånn passe langt i den retningen huset ber om.(Fokus oppnås etter mange iterasjoner).

PDAF: når kameraet ber om å få fokus 1.7x lengre ut, gå dit mest mulig nøyaktig (Fokus oppnås etter en eller få iterasjoner).

Jeg ser DSLR/PDAF/"reach"/dyr/barn i sammenheng. Hvis du tar bilder av antiloper i flukt, 3-åringer eller ishockeyspillere så er dette "paradeøvelsen" for DSLR som 7D vs speilløse pga tracking AF (og typisk, men ikke nødvendigvis framerate). Selv om ytelsen ved dårlig lys er relevant, så virker det som om mange i denne gruppen først og fremst prioriterer stor effektiv telefaktor høyt (dvs stor sensel-tetthet) (400mm teleobjektiv er lettere og billigere enn 800mm). Tar du et dramatisk bilde av en fotball-fight så tviler jeg på at 8MP vs 30MP er så kritisk, ei heller mindre forskjeller ved objektivets MTF50 ved optimal fokusering i en lab eller muligheten til å løfte skygger med 4 stop. Å få tatt bildet til rett tid noenlunde rett eksponert og noenlunde rett fokusert er antagelig mer fornuftige ambisjoner.

Jeg ser landskap/macro/stor sensor/MILF i sammenheng. Hvis du tar bilder av solnedganger eller små insekter så har man kanskje tid/behov for å fokusere manuelt, nytte av å se på en EVF/LCD og nytte av sensor/optikk med den beste bildekvaliteten man kan oppdrive. Denne gruppen kunne ha hatt nytte av en "proff" speilløs med stor sensor og god tilgang på objektiver.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...