Gå til innhold

Artifacts - Help Again?

Rufati

Anbefalte innlegg

Har flashet kortet mitt fra orig. sapphire radeon 9800np til 9800pro, MEN, får en skjerm full av artifacts. Klokket kortet ned til 345mhz på vpu og 303mhz på ram for at ting skulle gå stabilt, uten artifacs(I windows, vell å merke...). Dette via rivatuner..

Kjøleren er en Zalman ZM80C-hp og tror den skal holde, bedre enn originalen anyways.. Har vifte i tillegg på kjøleren... Om den er montert riktig(hardt nok ned mot vpu..) er usikkert, tror det. Strammet til godt..

Har Samsung ram som jo var anbefalt, og lurer nå på om andre har opplevd det samme, evnt suksess med samme mod? .. Innstillingene var 370mhzVpu, og 335mhzRam på 1'rste boot etter flashingen, da ville masse artfacts innvandre windowsen min..

Skyldes artifactsen kjølefeil, eller noe annet?

-Har nå kjørt 3d03 og passerte 5k for første gang. Noen mindre af's men overall bra... Men kortet er jo nesten ikke klokket nå: 345mhz Vpu, 303mhz Ram ... Originalt var jo Vpu=325 og Ram=290..... ???? Synes jeg får mange Af's i forhold til den moderate klokkingen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har noe peiling på ATI-kort så gjelder dette generelt. Artifacts skyldes som oftest (eller alltid) varme. Sjekk at vifta slår seg på. Tror ikke den kjøleren er best for overklokking (rett meg hvis jeg tar feil), men mer til de som ønsker stille kjøling.

Når du sier at du får artifacts i windows må det være noe seriøst gærli med kortet/temperaturen!!

Det ser bare ut som om du ikke kan klokke mer, og må klokke ned for å ikke få artifacts. Hvis du vil ha bedre kjøling til skjermkortet, så pakk inn kabinettet med kabinettvifter! Det har jeg gjort og det funker som søren, men pc'en høres ut som en støvsuger (eller er en støvsuger, mildt sagt 11 vifter totalt).

Lenke til kommentar

Jeg har Asus GeForce 4 Ti4600 Deluxe og kjører den på GPU 325MHz og minne på 375 med originalvifta. Default-verdiene er 300/325. Neste uke får jeg ny skjermkortkjøler, revoltek vga2. Jeg vil anbefale en vifte montert på GPU direkte istedet for en sånn svær kjøleribbe som har 2 cm avstand eller no sånt fra kortet slik som den du har. Til rammen kan du bruke små kjøleribber m/kjølepasta. Og dersom du har god lufting i kabinettet vil varmen fra rammen transporteres bort lett.

Lenke til kommentar
Artifacts skyldes at minnet er for varmt.  At GPU blir for varm resulterer i blåskjerm og lockup.  Iallfall med nV-kort.

Man får artifacts av både for høy minne og core temp. Man kan også få artifacts selv om alt er kaldt, og da har man klokket så langt at komponentene ikke klarer mer rett og slett. Da trengs det høyere spenning for å komme lenger, og man må ta frem loddebolten. Noe ikke alle er like komfortable med å gjøre.

Lenke til kommentar

Testet etter et tips å kjøre rammen lik original(290mhz) å Gpu på 370mhz for å se om det var kjølingen til gpu som ikke var god nok. Noe overaskende kjørte jeg igjennom 3D03 helt uten af's og en økning på 400 poeng fra standardverdien på Gpu, som var 325mhz. Altså det er rammen min som er badboy i denne saken. Nå lurer jeg på hvordan jeg kan øke ramhastigheten uten disse af'sene, som jo dukker opp allerede etter bare 13mhz overklokking?

Lenke til kommentar
Testet etter et tips å kjøre rammen lik original(290mhz) å Gpu på 370mhz for å se om det var kjølingen til gpu som ikke var god nok. Noe overaskende kjørte jeg igjennom 3D03 helt uten af's og en økning på 400 poeng fra standardverdien på Gpu, som var 325mhz. Altså det er rammen min som er badboy i denne saken. Nå lurer jeg på hvordan jeg kan øke ramhastigheten uten disse af'sene, som jo dukker opp allerede etter bare 13mhz overklokking?

Hvor mye kunne du kjøre ramen på før du flashet bios?

Lenke til kommentar

Testet det aldri, men tenkte noe i den retning, at kanskje det fungerer om jeg klokker rammen opp fra 9800np, istedet for å modde til 9800pro, for å så klokke den ned. Kanskje har pro modden raminstillinger som jeg ikke kan kjøre i hele tatt. Bruker 9800np bios nå, flashet tilbake.

Har nettop kjørt igjenom 3D03 med gpu=405 mhz.. Stabilt til tusen, ingen styggedommer eller noe... Skal prøve meg litt frem med rammen også, men venter litt. Fikk ca 600poeng(5.5k..) ekstra nå, med bare gpu klokket.. Lurer jo derfor på hva jeg kan oppnå hvis jeg får klokket rammen også :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...